سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۳۹۴ در ۱:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب

دوران تبلیغ مستقیم گذشته است

mohasesi

یک مستندساز تاکید کرد دوران تبلیغ غیرمستقیم در رسانه‌ها سپری شده است.

یک مستندساز تاکید کرد دوران تبلیغ غیرمستقیم در رسانه‌ها سپری شده است.

سوره سینما- محمدسعید محصصی تاکید کرد: متاسفانه هم صدا و سیما و هم روابط عمومی‌ها نگاه سفارشی و اسپانسری به فیلم‌های صنعتی دارند و از این منظر، آن‌ها را بی‌ارزش می‌دانند در حالی که جشنواره‌ تخصصی فیلم و عکس فناوری و صنعتی می‌تواند این نگاه را تغییر دهد و سازمان‌های تجاری و فناوری را به سمت تولید مستندهای آموزشی و نه صرفا تبلیغی سوق دهد. این مستندساز با اشاره به اینکه عمر مستندسازی صنعتی در ایران به اندازه عمر مستندسازی است، گفت: اولین مستندی که در ایران ساخته شد، مستند صنعتی بود که ابراهیم گلستان درباره فعالیت‌های سمعی بصری در شرکت نفت ساخته بود.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت فیلم‌ها و مستندهای صنعتی در سینمای ایران زیاد است، ادامه داد: متاسفانه هم صدا و سیما و هم روابط عمومی‌ها نگاه سفارشی و اسپانسری به این فیلم‌ها دارند و از این منظر، آن‌ها را بی‌ارزش می‌دانند اما برگزاری جشنواره‌ای که به شکل تخصصی این بخش از سینمای ایران را هدف قرار دهد، می‌تواند به بیشتر دیده شدن و بالا بردن اهمیت مستندهای صنعتی کمک کند.

این مستندساز ادامه داد: با فیلم‌ها و مستندهای صنعتی می‌توان علاوه بر معرفی برندها، فرهنگ‌سازی کرد و در تربیت نیروی انسانی موثر بود. شبکه‌هایی مانند نشنال‌جئوگرافیک و دیسکاوی، فیلم‌ها و مستندهای صنعتی زیادی پخش می‌کنند که اتفاقا در هیچ‌کدام از آن‌ها به شکل مشخص و مستقیم تبلیغ صورت نمی‌گیرد.

این مستند ساز با تاکید بر اینکه رسانه ملی خیلی به خلاقیت اهمیت نمی‌دهد، عنوان کرد: رسانه ملی باید دیدگاهی که نسبت به مستندهای صنعتی و تیزرها را دارد، تغییر دهد تا روابط عمومی‌ها هم مجبور نباشند با ساخت فیلمی که هزینه زیادی هم برایشان داشته است، هر چند ثانیه نام شرکت را ببرند و مخاطب را از دیدن آن پس بزند.

محمدسعید محصصی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه دوران تبلیغ مستقیم گذشته است، گفت: نزدیک به ۶ دهه است که در دیگر کشورها از روش تبلیغ مستقیم استفاده نمی‌شود، بلکه فیلم‌ها و مستندهایی تولید می‌شود و مدارس، مراکز موزشی و دانشگاه‌ها با خریداری آن‌ها علاوه بر اینکه هزینه مصرف شده را به شرکت تولید کننده برمی‌گرداند، از فیلم‌ها برای آموزش نیز استفاده می‌کنند؛ این حرکت به خودی خود تبلیغ را هم در برمی‌‌گیرد.

محمدسعید محصصی از جمله مستندسازانی است که تجربه ساخت چندین فیلم صنعتی را در کارنامه دارد و برای این فیلم‌ها، جایزه بهترین تحقیق جشنواره فرهنگ و صنعت و جایزه بهترین کارگردانی مستند صنعتی جشنواره فیلم کوتاه اصفهان را کسب کرده است. او کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران، یک بررسی تاریخی تحلیلی» را نیز به رشته تحریر در آورده است.

سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی برگزار می‌شود. فراخوان این جشنواره از چندی قبل منتشر شده و علاقمندان می‌توانند آثار خود را در هفت بخش تعیین شده تا ۳۱ خردادماه ارسال کنند. فراخوان جشنواره از طریق سایت WWW.JDFEST.IR قابل مشاهده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>