سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

«یتیم‌خانه ایران» یک اثر شاخص در سینمای ایران است / دلیل کم‌کاری یک فیلمبردار با سابقه

yatimkhane-1

اصغر رفیعی‌جم فیلمبردار با سابقه، فیلمنامه‌های امروز سینمای ایران را به ندرت قابل قبول ارزیابی می‌کند.

اصغر رفیعی‌جم فیلمبردار با سابقه، فیلمنامه‌های امروز سینمای ایران را به ندرت قابل قبول ارزیابی می‌کند.

رفیعی‌جم به سوره سینما گفت: در سال ۹۳ بر سر پروژه «یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، حاضر شدم و کار فیلمبرداری ما شش ماه طول کشید. این فیلم سینمایی به سبب مضمون ملی و تاریخی خود، دکورهای متعددی داشت و ما در لوکیشن های مختلفی کار کردیم. این اثر سینمایی یک فیلم شاخص در سینمای ایران به حساب می‌آید و با اینکه کار پر زحمتی بود برای من به عنوان یکی از اعضای گروه سازنده دلچسب و رضایت بخش بود.

وی افزود: «یتیم‌خانه ایران» داستان روزگاری مربوط به صد سال قبل این مملکت را روایت می کند؛ داستان روزهایی که قطحی و وبا گریبان مردم را گرفته بود و انگلیسی ها با احتکار اجناس و کالا، عرصه را بر مردم تنگ تر کردند و باعث شدند گرسنگی بیشتر از هر وقت دیگری به آنان فشار بیاورد. من این سناریو را خیلی دوست داشتم و وقتی آن را خواندم به خاطر وزن و جایگاهی که از نظر محتوایی داشت، پذیرفتم.

yatimkhane-2

این فیلمبردار با سابقه سینمای ایران در پاسخ به این سوال که چرا تا پیش از «یتیم‌خانه ایران» برای مدت طولانی از عرصه دور بود، توضیح داد: دلیل کم کاری من هیچ چیز به جز عدم دریافت فیلمنامه های خوب نیست. متأسفانه خیلی از قصه هایی که به دستم می رسد، سطحی است و من رغبتی برای پذیرفتن آنها ندارم. دلیل عدم حضور من در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم به همین موضوع بر می گردد.

رفیعی‌جم در پاسخ به این سوال که آیا مثل سال های گذشته قصد ندارد باز هم تهیه کنندگی را تجربه کند، گفت: آخرین فیلمی که تهیه کنندگی اش را بر عهده گرفتم فیلم «غیر منتظره» بود به کارگردانی محمدهادی کریمی و متأسفانه آنطور که باید و شاید گیشه خوبی نداشت. به همین دلیل فکر نمی کنم در اوضاع فعلی سینما دوباره به سراغ این فضاها بروم.  در حال حاضر منتظر پایان کار مونتاژ «یتیم خانه ایران» هستم تا امور مربوط به اصلاح نور و رنگ آن را پیگیری کنم.

اصغر رفیعی جم فیلمبرداری آثاری همچون «طوطیا»، «اعتراض»، «سگ کشی»، «وقتی همه خوابیم» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>