سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ تیر ۱۳۹۴ در ۱۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

به خواب آشفته و طولانی سینما تلنگر بزنیم

hamandishi-1

کارگردان فیلم «رستاخیز» با مدیر حوزه هنری آذربایجان شرقی دیدار کرد.

کارگردان فیلم «رستاخیز» با مدیر حوزه هنری آذربایجان شرقی دیدار کرد.

سوره سینما- احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد که سینمای ایران در حال حاضر در شرایطی به سر می برد که ممکن است در مقابل رسانه های دیگر و تکنولوژی های روز میدان را واگذار کرده و تسلیم شود و حال باید به این خواب آشفته و طولانی سینما تلنگر بزنیم.

به گزارش ستاد خبری فیلم «رستاخیز»، نشست هم اندیشی برای برنامه ریزی اکران فیلم «رستاخیز» در استان آذربایجان شرقی روز پنجشنبه ۱۱ تیرماه با حضور حسن میلانی مدیر حوزه هنری استان آذرباییجان شرقی، احمدرضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز»، تقی علیقلی زاده تهیه کننده اثر، علی قائم مقامی مدیر تولید و فرهاد قائمیان بازیگر «رستاخیز»، محمود کاظمی مدیرعامل موسسه بهمن سبز که پخش فیلم را در سراسر کشور برعهده دارد، غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری و همچنین نمایندگان و مسئولان سازمان و نهادهای مختلفی چون معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه، فرمانداری، استانداری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری استان، سازمان بسیج هنرمندان، کانون مداحان و… برگزار شد.

تقی علیقلی زاده تهیه کننده «رستاخیز» در ابتدای این نشست با اشاره به ویژگی های کار هنری بیان کرد: یکی از این ویژگی های فعالیت های هنری این است که به مباحث اجتماعی دامن می زند و فیلم «رستاخیز» هم بهانه ای شد تا درباره عاشورا حرف بزنیم.

وی با اشاره به مضمون فیلم «رستاخیز» عنوان کرد: نگاه شیعه به مفاهیم دینی واقع گرایانه است نه نمادگرایانه و ما هم در این اثر سینمایی به دنبال جان کلام حضرت سید الشهدا بودیم.

فرهاد قائمیان یکی از بازیگران پروژه سینمایی «رستاخیز» نیز در این نشست اظهار کرد: من افتخار می کنم که آذری هستم و توانستم در این فیلم نقش حر را بازی کنم.

وی با اشاره به حضور خود در این اثر ادامه داد: به خاطر اینکه از طرف آقای درویش برای ایفای نقش حر انتخاب شدم خوشحالم چراکه این نقش تاثیر زیادی روی شخصیت، احساس و حتی مسیر زندگی ام داشت.

این بازیگر سینما و تلویزیون که به نمایندگی از دیگر بازیگران در این نشست حضور پیدا کرده بود، اظهار کرد: همه عوامل این اثر در آب و هوای سخت بم و دیگر شهرستان ها زحمت های زیادی کشیدند و حال امیدوارم نتیجه این زحمات به ثمر بنشیند و استان ها هم پشتوانه ما باشند تا بتوانیم به نوعی رسالت امام حسین (ع) را در زمانه خود جاری کنیم.

در ادامه احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد: برای پی بردن به حقیقت حرکت امام حسین (ع) کافی است به این بپردازیم که او چه می گفت و در مقابل چه جریانی قرار گرفته بود و سخن و سلاح او چه بود چراکه همان موقعیت و رویارویی حق و باطل در دنیای مدرن امروز هم اتفاق می افتد.

درویش به آثاری هنری و ادبی که در طول تاریخ به واقعه عاشورا پرداخته اند اشاره و بیان کرد: بعد از عاشورا آثار هنری و ادبی بسیاری در طول تاریخ تولید شده اند که قابل شمارش نیستند اما چرا بشر امروز همچنان احساس می کند که نیاز دارد درباره این واقعه تاریخی بنویسد، فیلم بسازد و آثار دیگری تولید کند؟ چرا نام، معرفت و حرکت امام حسین (ع) مدام قابل تکرار است؟ همه اینها نشان از عمق و گستره این نهضت دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» در ادامه درباره این اثر و ابعادی که از واقعه عاشورا در آن نمایش داده است، توضیح داد: «رستاخیز» نمونه کوچکی از مجموعه آثار تولید شده است که به عاشورا پرداخته است و مسلما دربرگیرنده همه ابعاد آن نیست. این فیلم ظرف کوچکی است که با مظروف بسیار بزرگی رو به رو بوده است. چه اثری را می توان یافت که دربرگیرنده همه عظمت عاشورا باشد؟ این فیلم یک گام در مسیر پرداختن به عاشورا است و قطعا با آثار و حرکت های بعدی کامل می شود.

hamandishi-2

کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» بیان کرد: وقتی قرار است درباره قله های معرفتی مثل امام حسین (ع) اثری به تولید برسانیم سطح توقعات متفاوت است و ما تنوع نگاه ها و انتظارات را داریم.

وی به تاثیر حرکت معرفتی امام حسین (ع) در آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: حسین (ع) منشاء غرور تشیع و پیروزی حق بر شمشیر است. در دوران مشروطه مردم آذربایجان توانستند با تاسی به شعائر نهشصن عاشورا مقابل متجاوزان و اشغال ایستادگی کنند.

کارگردان «رستاخیز» درباره واقعه عاشورا و آنچه که باید از آن آموخت عنوان کرد: در این واقعه بحث اقلیت و اکثیریت مطرح نیست بلکه مفهوم حق است که اهمیت دارد. حقیقتی که امام حسین (ع) پای آن ایستاد و در نهایت معرفت به پیروزی رسید.

وی با اشاره به تکیه بر این معرفت افزود: باید با تکیه بر این ذخایر معرفتی با غرور از باورهای خود سخن بگوییم و این باورها و اعتقادات را در رسانه و هنر خود بیان کنیم. باید بتوان از این طریق در مقابل کسانی که در عصر دموکراسی با تکیه بر خشونت و بریدن سر انسان ها و تاسیس دوباره بازارهای برده فروشی به احیای بدعت های دوران جاهلیت و قرون وسطی دست می زنند، بایستیم.

درویش جوانان شهر تبریز را اصلی ترین مخاطبان فیلم «رستاخیز» دانست و اظهار کرد: این جوانان با همراهی هیات های مذهبی و نهادهای مختلف می توانند به اکران مناسب فیلم کمک کنند. اگر امکانات نمایشی در استان ها به شکل عادلانه ای توزیع شود و تهران به منزله همه ایران تلقی نشود سالن های سینما در استان ها رونق می گیرند و این فیلم هم به پشتوانه نام امام حسین (ع) و خطبه های ایشان که در فیلم خوانده می شود به دست مخاطبان خود می رسد.

این کارگردان سینمای ایران در ادامه سخنان خود عنوان کرد: سینمای ایران در حال حاضر در شرایطی به سر می برد که ممکن است در مقابل رسانه های دیگر و تکنولوژی های روز میدان را واگذار کرده و تسلیم شود و حال باید به این خواب آشفته و طولانی سینما تلنگر بزنیم. سینماگران باید به مدد نهادهای دلسوز که دغدغه فرهنگ را دارند کاری کنند که این خواب آشفته به بیداری کنشمند تبدیل شود.

وی در پایان تصریح کرد: در همه دنیا با وجود ارتقای تکنولوژی، سینما هنوز رونق دارد و مردم از دیدن فیلم در سالن های سینما استقبال می کنند. لازم است با نگاهی جدید به سالن های سینما جامعه ایرانی به سینما رفتن تشویق شود و از فضای محدود مجازی فاصله بگیرد. مردم نیاز به تنفس در فضای جمعی دارند و این تجربه جمعی به خوبی در سالن های سینما محقق می شود.

در این نشست مباحثی پیرامون روند اکران بهتر این فیلم توسط نمایندگان و مسئولان سازمان ها مطرح شد.

در پایان حسن میلانی مدیر حوزه هنری استان آذربایجان شرقی با اشاره به حرکت امام حسین (ع) بیان کرد: امام حسین (ع) تا آخرین لحظه از هدایت دست نکشید.

وی همچنین درباره هماهنگی با نهادهای مختلف استان و تعاملات انجام گرفته برای اکران هرچه بهتر «رستاخیز» اشاره کرد.

در این هم اندیشی یک روزه احمدرضا درویش، محمود کاظمی و غلامرضا فرجی از سینمای در حال بازسازی قدس دیدن کردند.

همچنین چهارشنبه ۱۰ تیر ماه نیز فیلم سینمایی «رستاخیز» با حضور تهیه کننده، مجری طرح و بازیگر این اثر برای جمعی از مسئولان به نمایش درآمد.

این فیلم سینمایی با دوبله عربی با نام «القربان» و نسخه انگلیسی آن با عنوان «حسین، آنکه گفت نه» عرضه می‌شود.
سایت فارسی فیلم «رستاخیز» به آدرس www.rastakhizmovie.com و سایت عربی به آدرس www.alqorbanmovie.com در دسترس علاقمندان است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>