سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ تیر ۱۳۹۴ در ۱:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

«رستاخیز» یک لحظه از نظر مراجع دور نبود/ امام حسین (ع) اهل منطق و عقلانیت بود

darvish1

احمدرضا درویش تاکید کرد در تولید «رستاخیز» یک لحظه از نظر مراجع عظام شیعه فاصله نگرفته است.

احمدرضا درویش تاکید کرد در تولید «رستاخیز» یک لحظه از نظر مراجع عظام شیعه فاصله نگرفته است.

درویش در پاسخ به سوال سوره سینما که کدام بخش از ۴۰ دقیقه حذف شده منصفانه نبوده گفت: ما با تحقیقات کامل از همان ابتدا قدم برداشتیم وگام به گام با نظر مراجع همراه بودیم. حتی نمایندگان برخی مراجع آمدند و فیلم را دیدند. همانطور که آقای مومنی شریف هم اشاره کردند هیچ کارگردانی دلش نمی‌خواهد حتی دقیقه ای از فیلمش کم شود. سینما فضای خاص خود را دارد و باید انتظاراتی در این اندازه داشت.

وی همچنین در رابطه با رفتاری که باید با برخی مخالفینی که فضای فیلم را به سمتی دیگر پیش برده‌اند، داشت افزود: در این عرصه هرکاری که انجام می‌شود بدون تحقیق و پژوهش ممکن نیست. کارشناسان و مراجع در این کار بزرگ بسیار به ما کمک کردند و خوشبختانه «رستاخیز» را مورد توجه قرار دادند. زبان امام حسین (ع) هم زبان مدارا بود. ایشان تا اخرین لحظه دشمن را به گفت و گو دعوت کردند. ما هم دوست داریم همه چیز با صحبت حل شود، امام ما با منطق و عقلانیت و بدون شمشیر حق را پیروز کرد.

درویش گفت: این نگاه باید از طریق رسانه ها به دنیا اعلام شود وقتی ما خودمان با هم اختلاف داریم چطور می توانیم این رسالت را به گوش دنیا برسانیم؟ باید با صدا و تصویر که تاثیرگذارترین زبان در کل دنیاست حرف بزنیم. در شرایطی که دین پیامبر رحمت و مهربانی به اسلام هراسی تبدیل شده نباید به موج تبلیغات منفی دامن بزنیم.

darvish2

این کارگردان در رابطه با نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) که حواشی بسیاری ایجاد کرد گفت: ما در این مورد لحظه ای از نظر مراجع دور نبودیم. هرچند که دیدگاه های مختلفی وجود دارد. اینکه در این میان نظرات مختلفی وجود دارد ما باید چه می کردیم؟ من خود مرجع تقلیدی دارم و موظفم اول از همه به ایشان تکیه کنم. مگر ما در تعزیه امام حسین (ع) را نمی‌بینیم؟ مگر حضرت عباس (ع) را نشان نمی دهیم؟ ضمن اینکه در صحبت مراجع دیگر هم بحث تشبه مطرح است. یعنی به تصویر کشیدن صورت و نمایش ایشان خدایی نکرده وهن و تعرضی نباشد. ما برای زیبایی شناسی و نشان دادن چهره ها از متخصصینی استفاده کردیم که باتوجه به نظرات مراجع کارشان را انجام دادند.

درویش همچنین درباره حذف سکانس هایی چون ریخته شدن خون حضرت علی اصغر گفت: در نسخه جدید این سکانس اصلاح شد و من از همینجا اعلام می کنم ما اشتباه کردیم و بابت آن عذرخواهی می کنم. امیدوارم همه کسانی که امروز به من انتقاد می‌کنند نیمه پر لیوان را هم ببینند و زحماتی که برای این فیلم کشیده شده را نادیده نگیرند. البته باید انتقاد و اعلام نظر همیشه وجود داشته باشد اما امیدوارم بر اساس ادب و اخلاق حسینی باشد.

وی گفت: سازندگان «رستاخیز» کل هزینه فیلم را از جیب خود داده اند و یک ریال هم پول بیت المال را صرف تولید این فیلم نکرده اند. کسانی که برای فیلم بودجه گذاشتند عاشقان امام حسین (ع) هستند که در ایران و کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس به اهل بیت ارادت دارند و با عشق این کار را انجام داده‌اند. بخشی از هزینه ها هم توسط شیعیانی تامین شد که در کشور خودشان اقلیت محسوب می‌شوند و به نوعی جهاد کردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>