سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۰:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب

یادی از عبدالحسین حائری در «یادگار دوست» شبکه مستند

haeri

«یادگار دوست» با موضوع زندگی زنده یاد عبدالحسین حائری، کتاب شناس تازه درگذشته امروز از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

«یادگار دوست» با موضوع زندگی زنده یاد عبدالحسین حائری، کتاب شناس تازه درگذشته امروز از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، مستند «یادگار دوست» پیرامون زندگی عبدالحسین حائری، کتاب‌شناس، فهرست‌نگار و نسخه‌پژوه ساخته شده است.

این استاد فقید در همان کودکی، قرآن و خواندن و نوشتن را در مکتب فراگرفت و سپس سطوح عالی فقه و اصول را تا ۱۹ سالگی نزد اساتیدی چون مرتضی حائری، محمد صدوقی، سید محمدرضا گلپایگانی به پایان رساند.

بعد از آن نزد آیات عظام محمدتقی خوانساری، صدرالدین صدر، محمد حجت و حسین طباطبایی بروجردی دروس خارج را گذراند. سپس به تهران آمد. ۱۷ سال عضو هیأت مؤلفان لغت نامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت. حائری بیش از نیم قرن در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بوده و نزدیک به ۲۰ سال از این دوران را عهده‌دار سمت ریاست کتابخانه مجلس بوده است.

وی صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه‌ای جهانی را نیز برای وی به ارمغان آورده است.

زنده یاد عبدالحسین حائری در اول شهریور ۱۳۹۴ و در سن ۸۸ سالگی بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر وی، دوشنبه ۲ شهریور با حضور لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، محمد حسن ابوترابی و محمد رضا باهنر نواب مجلس و چهره هایی مانند آیت الله مصطفی محقق داماد، محمد رجبی، محمود دعائی، احمد جلالی، محمد علی ابهری، محمدرضا مجیدی، سید رضا صالحی امیری و… در محل کتابخانه مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان برگزار شد.

«یادگار دوست» امروز چهارشنبه ۴ شهریور ساعت ۱۴ در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است و در ۶۰ دقیقه روی آنتن می رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>