سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۳۹۴ در ۱۱:۴۶ ق.ظ چاپ مطلب
همزمان با دهه محرم؛

روایتی از پنج دهه عزاداری محرم در «خیزاب عشق» به تصویر درآمد

khizabe-eshgh

فیلم مستند «خیزاب عشق» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی اصغر جاوید با محوریت عزاداری مردم اردبیل در دهه محرم، آماده نمایش شد.

فیلم مستند «خیزاب عشق» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی اصغر جاوید با محوریت عزاداری مردم اردبیل در دهه محرم، آماده نمایش شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جاوید در این مستند با استفاده از تصاویری که از دهه ۵۰ تا ۹۰ از عزاداری مردم اردبیل در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گرفته، توانسته است عشق به سیدالشهداء(ع) را در فرهنگ آذربایجان به تصویر بکشد.

مستند «خیزاب عشق» سه آیین اصلی سوگواری محرم در شهر اردبیل را بررسی می‌کند. «تشت‌گذاری» یکی از این آیین‌هاست که در آن، به یاد تشنه‌لبان عاشورا و در یک حرکت نمادین، تشت آبی در مساجد و حسینیه‌ها قرار می‌دهند. از دیگر آیین‌های محرم در آذربایجان، می‌توان به «شمع‌گذاری» اشاره کرد که در این مراسم، به یاد اسرای کربلا ۴۱ شمع روشن می‌کنند. نگاه مردم اردبیل به آیین «شام غریبان» نیز روایت سوم فیلم است. آنها این مراسم را مفصل‌تر از دیگر شهرهای ایران برگزار می‌کنند.

اصغر جاوید در مستند «خیزاب عشق» نگاهی به شش محله اردبیل و عبور دسته‌ها در بازار نیز داشته است. در ایام محرم، دسته‌های عزاداری هر محله، یک روز از بازار اردبیل عبور کرده و عزاداری مختص به خود را انجام می‌دهند.

گفتنی است که عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: اصغر جاوید/ فیلمبرداران پنج دهه: اصغر جاوید، صابر فرزانه‌وش، سلیم رحیمی، عظیم پورصفرقلی/ تدوین: اصغر جاوید، هایده مرادی، رامین رحمانی، عبدالله شاکری/ تحقیق و پژوهش: اصغر جاوید، با نگاهی به کتاب «تعزیه شناسی در ایران» نوشته جابر عناصری/ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>