سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آبان ۱۳۹۴ در ۱۲:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

واقعیت یا رویا؟ نگاه انتقادی به جامعه معاصر آمریکا در نهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

haghighat2

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش ویژه‌ی «واقعیت یا رویا» که نگاهی انتقادی به جامعه معاصر آمریکا دارد، هفت فیلم مستند جدید را به نمایش درمی‌آورد.

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش ویژه‌ی «واقعیت یا رویا» که نگاهی انتقادی به جامعه معاصر آمریکا دارد، هفت فیلم مستند جدید را به نمایش درمی‌آورد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مستندهای «ترور» (لیریک کابرال و دیوید فلیکس ۲۰۱۵)، «از مردان و از جنگ» (لوران بکو رنارد ۲۰۱۴)، «وقت‌کشی» (لیدی ویسی هرکلودل ۲۰۱۵)، «آتش هفتم» (جک ریکو بونو ۲۰۱۵)، «سرزمین قاچاقچیان» (ماتیو هانیمان ۲۰۱۵)، «رویای سه ساز» (آدام کاهان ۲۰۱۵) و «یک نامزدی» (امی کوهن ۲۰۱۵)، از آثار برجسته‌ای هستند که همگی با نگاهی انتقادی، مشکلات و معضلات جامعه‌ی معاصر آمریکا را به بوته‌ی نقد می‌کشند.

در جمع این فیلم‌ها، دو مستند «وقت‌کشی» و «از مردان و از جنگ» درباره‌ی سربازان آمریکایی برگشته از عراق و افغانستان است که به دلیل تجاوز و کشتار مردم بیگناه مسلمان، دارای مشکلات روانی عمیق بوده و توان برقراری ارتباط با خانواده‌ها و جامعه‌شان را ندارند.

مستند «وقت‌کشی» منتخب جشنواره معتبر «ویزیون دو‌رئل» سوئیس بوده و فیلم «از مردان و از جنگ» نیز در جشنواره کن سال گذشته به نمایش درآمده است.

فیلم‌های «آتش هفتم» و «سرزمین قاچاقچیان» نیز در مورد اعتیاد اجباری سرخپوستان آمریکایی و بی‌تفاوتی مسئولین آمریکایی به آنها، و همینطور شبکه‌های عظیم قاچاق مواد مخدر از مکزیک به آمریکا است.

«سرزمین قاچاقچیان» منتخب جشنواره اخیر ساندنس و برنده جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری از این جشنواره معتبر است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های دیگری از جمله «ملبورن» و «ترایبکا» حضور داشته است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>