سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آذر ۱۳۹۴ در ۱۰:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
نقد و بررسی «پدر آن دیگری» در دانشگاه تهران برگزار شد ؛

یدالله صمدی: سعی کردم در ساخت فیلم به کتاب وفادار باشم

naghd-pedar1

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» ساخته یدالله صمدی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش سوره سینما ، این جلسه با نمایش فیلم برای دانشجویان و با حضور یدالله صمدی (کارگردان)، پرینوش صنیعی (نویسنده رمان)، سلمان فرخنده (بازیگر) و محمدرضا مقدسیان (منتقد سینما) در سالن الغدیر این دانشکده برگزار […]

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» ساخته یدالله صمدی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش سوره سینما ، این جلسه با نمایش فیلم برای دانشجویان و با حضور یدالله صمدی (کارگردان)، پرینوش صنیعی (نویسنده رمان)، سلمان فرخنده (بازیگر) و محمدرضا مقدسیان (منتقد سینما) در سالن الغدیر این دانشکده برگزار شد.

در ابتدای نقد و بررسی این فیلم مقدسیان با اشاره به ضرورت حضور ادبیات در سینما گفت:اکثر دوستان حتما پیگیر آثار سینمای ایران هستند ومی دانند که سینما این روزها در کنار فیلمهای زیادی که تولید می شود، از مشکلات بسیارجدی هم رنج می برد.بخشی از این مشکلات اینست که مخاطب فیلم ها را خودی حس نمی کند .مسئله دیگر دور شدن سینما از ادبیات است. چیزی تحت عنوان فیلم نامه وجود ندارد و باعث می شود مخاطب با آثاری سطحی روبرو شود.

فیلم یدالله صمدی به سراغ اقتباس از یک اثر ادبی رفته است که این خود موضوع مهمی است و ادبیات می تواند پناهگاه خوبی برای سینما باشد .این فیلم از دل یک دغدغه بر خواسته است ، دغدغه ای که فیلمساز با درک و حس واقعی به سراغ آن رفته است و پس از سالها تلاش موفق شده تا آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کند که این روزها در سالن های سینما نمایش داده می شود.

در ادامه پرینوش صنیعی نویسنده رمان «پدر آن دیگری» با اشاره به موضوع کتاب افزود :کتاب در واقع یک مبحث روانشناسی – تربیتی را مطرح می کند . در روانشناسی موضوعی داریم تحت عنوان لالی اختیاری که مربوط به بچه هایی می شود که به دلایلی قهر می کنند وحرف نمی زنند.

با توجه به اینکه رشته تحصیلی من روانشناسی بوده در گذشته با چند مورد مواجه شده بودم ، بچه هایی که حرف نمی زنند اما توانایی صحبت کردن دارند و معمولا در جامعه ای که پدرسالاری وجود داشته این قهرها در برخی جوانان نیز دیده شده است و اکثرا روی این قهر با پدران بوده است.

اساسا معضلات باید گفته شود که من نیز آنرا در قالب یک رمان نوشتم. کتاب در نوع خودش اطلاع رسانی کرده ولی سینما بیان گویاتری دارد.

naghd-pedar2

این نویسنده در ادامه به چگونگی همکاری با این اثر سینمایی اشاره کرده و گفت: سالهای ابتدایی چاپ کتاب آقای صمدی تصمیم به ساخت این داستان گرفتند اما مشکلات باعث تاخیر در ساخت این اثر شد.طبیعی است که یک کتاب ۴۰۰ صفحه ای با تمام جزئیاتش نمی تواند در غالب یک فیلم سینمایی گنجانده شود وخیلی از بخش های داستان دچار حذف وتغییراتی شد . اما زمانی که موافقت خودم را برای ساخت این فیلم اعلام کردم ، فکر نمی کردم با این کیفیت ساخته شود و امیدوارم با فیلمی که ساخته شده پیامی که هدف ما بود هرچه بیشتر به مردم منتقل شود.

یدالله صمدی کارگردان پدر آن دیگری نیز در ادامه نشست گفت:این کتاب با توجه به دانش نویسنده خود به خود روانشناسی شده بود و من سعی کردم در ساخت فیلم به کتاب وفادار باشم.

اما سرمایه گذار معتقد بود که یک روانشناس به گروه اضافه شود که دکتر حاتمی به گروه اضافه شد و ایشان هم متن کتاب و فیلمنامه رو تایید کردند.

پرینوش صنیعی در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار داشت :بسیاری از موضوعات روانشناختی نشات گرفته از کودکی هر فرد است. بچه ها مهمترین چیزی هستند که ما داریم وباید بهشون بپردازیم .من با چند بچه که این مشکل داشتند روبرو شدم یه تحقیقی هم دیده بودم

سلمان فرخنده از بازیگران این فیلم نیز در پایان مراسم گفت: یکی از پیام های اصلی این فیلم آموزش درک کردن بچه ها ست و اساسا درک کردن درس بزرگ این فیلم است و به ما می آموزد که با شناخت و همراهی همدیگر می توانیم به هم نزدیک تر شویم و مشکلات را بهتر برطرف کنیم .

در پایان این مراسم دانشجویان سوالات خود را با کارگردان و سایر میهمانان مطرح کردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>