سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۰:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب

ابوالقاسم طالبی: «یتیم‌خانه ایران» نوعی وسترن ایرانی است

yatimkhane-iran

ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «یتیم‌خانه ایران» که درباره قحطی سال ۱۲۹۵ ساخته شده است این اثر را نوعی وسترن ایرانی می‌داند.

به گزارش سوره سینما، ابوالقاسم طالبی که اخیرا با کارگردانی فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» خبرساز شده است درباره ضرورت تولید اثری با موضوع بروز قحطی در ایران در سال ۱۲۹۵ گفت: وقتی در گوشه ای از دنیا فاجعه ای رخ می دهد و یک صدم جمعیتی که در قطحی ایران از بین رفتند، جان شان را از دست می دهند برایشان بزرگداشت می گیرند و هر سال یادشان را گرامی می دارند اما صد سال پیش در ایران نیمی از جمعیت کشور از بین رفتند و کسی حرفی نزد.

وی افزود: بنا به دلایل سیاسی آن زمان و تاثیر انگلیسی ها بر ایران، اسناد و مدارک بسیار پراکنده ای وجود دارد و کمتر از این فاجعه یاد می شود در صورتی که یکی از وقایع مهم تاریخ کشور ما محسوب می شود. به همین دلیل لازم بود چنین کاری ساخته شود و علی رغم دشواری هایی که داشتیم خوشحالم با یک تیم خوب توانستیم کار را به سرانجام برسانیم.

کارگردان «نغمه» با اشاره به اینکه در نظر دارد اواخر شهریور فیلمش را اکران کند، درباره استقبال مردم در اکران عمومی پیش بینی کرد: تجربه نشان داده است در گیشه از فیلم های تاریخی خیلی استقبال نمی شود. البته به این معنی نیست که «یتیم خانه ایران» مخاطب نخواهد داشت بلکه در فضایی دیگر می توانند بیننده این اثر باشند.

طالبی ادامه داد: الان شرایط فیلم ها مثل سابق نیست که اگر در سینما نفروشد به انبار برود و خاک بخورد بلکه تلویزیون و سایر رسانه های جنبی شرایطی فراهم کرده اند که بعد از اکران فیلم در سینما، تازه فرصتی بوجود می آید که می توان از مخاطبان جدید و موقعیت های نمایش متفاوت‌تر استفاده کرد.

مطمئنم «یتیم خانه ایران» مخاطب خواهد داشت

کارگردان «دست های خالی» تاکید کرد: من معتقدم «یتیم خانه ایران» مخاطب خواهد داشت و مطمئنم در آینده افراد زیادی تماشاگر این اثر خواهند بود ولی اینکه چگونه با توجه به ذائقه سینماروهای فعلی می توان ببیننده را به دیدن اثر تاریخی در سینما علاقمند کرد پاسخ دشواری دارد که من هم نمی دانم.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات فراوانی قبل از تولید صورت گرفته است، بیان کرد: «یتیم خانه ایران» یک وسترن ایرانی است و نمی توان پیش بینی کرد مردم با این گونه سینمایی چه برخوردی خواهند کرد. این فیلم قصه و قهرمان دارد و مردمی که سال ها درِ گوشی از قحطی شنیدند و تصویری لانگ شات و غبارآلود از این واقعه دارند حالا می توانند از نزدیک نمایی روشن و شفاف را مشاهده کنند.

این کارگردان در پاسخ به اینکه همزمانی اکران فیلم های کمدی و جدی چه تاثیری بر فروش آثار جدی خواهد داشت، تصریح کرد: ذائقه تماشاگران ما فیلم های کمدی را بیشتر می پسندد و شاید فیلم های جدی و مخصوصا تاریخی کمتر بتواند مخاطب به سینما بیاورد، اما به هر حال سینما به همه ژانرها نیاز دارد. خنده هم خوب است اما من در مورد این فیلم نمی توانستم بحران قحطی را با لحظات خنده آور نشان دهم!

طالبی با تایید اینکه «یتیم خانه ایران» در نسخه کوتاه شده ۱۱۸ دقیقه ای به نمایش در می آید، گفت: ریتم فیلم در این نسخه تند است و بیننده اگر حواسش پرت شود و دیالوگی از دستش برود از قصه جا می ماند. در اکران های خصوصی نمی توان بازحوردها را جویا شد. مردم باید بیایند و نظر واقعی شان را بدهند که کار جدی در سینما چگونه مخاطب می آورد.

وی در پایان صحبت‌هایش با اظهار امیدواری از رضایت مردم گفت: من خودم یادم نمی آید فیلم تاریخی فروش کرده باشد ولی تمام تلاشم را کردم که قصه بگویم و در بطن یک واقعیت به جذب مخاطب هم فکر کنم. به نظر خودم می شد بهتر از این باشد اما نه به این معنی که در فیلم کم گذاشته باشم. این فیلم حدود هفت میلیارد تومان طی ۵ سال تولید، هزینه برداشت و ما برای اینکه سعی داشتیم هزینه های فیلم بالا نرود خیلی اذیت شدیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>