سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

رئیس سازمان سینمایی: دولت‌ها نه سالن‌ساز و نه سالن‌دار خوبی هستند!

hamayesh-ekran-film-khareji

رئیس سازمان سینمایی گفت: ما به دنبال اصلاح کارنامه نه چندان درخشان خود در ۳۰سال قبل هستیم. ما دولت‌ها نه سالن‌ساز و نه سالن‌دار خوبی هستیم، اما بخش خصوصی فرق دارد و آنها می‌دانند چطور کار کنند.

به گزارش سوره سینما، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در همایش اکران فیلم‌های خارجی «فرصت‌ها و تهدیدها»‌ برای سینمای ایران که در دانشکده سینما تئاتر دانشکده هنر برگزار شد، در سخنانی گفت: حس خوبی است که در دانشکده ۵۰ ساله حضور پیدا کرده‌ام و شاهد برگزاری همایش هستم.باید این نکته را عرض کنم که بهره‌برداری اصلی این همایش من و سازمان سینمایی هستم. بر این اساس از کار و اقدام بسیار خوب بچه‌های دانشجوی این دانشکده در برگزاری این همایش تشکر می‌کنم.

وی افزود: البته ای کاش آماری که در این همایش ارائه شد، آمار سال‌های قبل را نیز با خود به همراه داشت تا گزارش کامل‌تری از آب در می‌آید و همچنین فضای امیدوارانه‌تری را برای ما شکل می‌داد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در سال ۹۲، آمار فروش فیلم در کشور زیر ۳۰ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۳، به ۵۴ میلیارد و در سال ۹۴، به ۷۴ میلیارد تومان رسید. بر این اساس شاهد هستیم که شیب تند افزایش مخاطب در سینما آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: پیرامون اکران فیلم‌های خارجی در سینمای ایران شخص بنده و سازمان سینمایی هنوز به جمع‌بندی دقیقی نرسیدیم که موضع خود را بخواهیم بیان کنیم. زیرا اولاً نمی‌شود فیلم‌های خارجی و اکران آن را در سینمای کشور نادیده بگیریم زیرا در طول سال بر روی کره زمین ۶ هزار فیلم ساخته می‌شود که در میان آنها قطعاً فیلم‌های خوبی وجود دارد.بر این اساس در سال گذشته میلادی ۷ میلیارد بلیت در دنیا فروخته شده است. بر این اساس کشورهای چین و کره جنوبی خیلی خوب بر روی سینما تمرکز کرده‌اند و از تمام ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده می‌کنند.

ایوبی یادآور شد: سینما صنعت بشری است و این صنعت مهم و فرهنگی هیچگاه از بین نمی‌رود. بر این اساس دنیای امروز جهان تصویر است و چیزی در حدود ۷۰ درصد نقل و انتقالات اطلاعات در جهان تصویر است.

وی به تعداد سالن‌های محدود سینما اشاره کرد و گفت:‌متأسفانه تعداد سالن‌های سینمای ما بسیار محدود است به صورتیکه در جشنواره‌های جهانی رویمان نمی‌شود بیان کنیم که در کشور چه تعداد سالن سینما داریم. ظرفیت اکران فیلم در سینمای ایران تا سال قبل ۵۰ فیلم بوده که به کمک سینمای هنر و تجربه این میزان به ۱۰۰ فیلم افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی در کنار اکران فیلم‌های خارجی از سینمای بومی خود نیز به خوبی دفاع می‌کنند به طور مثال در کشور فرانسه دولت سیاست مقابله با هالیوود را در پیش گرفته است. این مقابله به این معنا نیست که مانع از اکران فیلم‌های آمریکایی در سالن‌های سینمایی خود شوند بله حفاظت و نگهداری از سینمای فرانسه در برابر فیلم‌های ساخته شده در آمریکا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

ایوبی افزود: ما باید تکلیف خود را با سینما روشن کنیم زیرا سینما در کشور ما همانند یک فرزند ناخوانده است که باید این نگاه اصلاح شود. بر این اساس جشنواره فجر فرزند انقلاب اسلامی و بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ایران است ولی متأسفانه همانند یک تهدید با آن برخورد می‌شود.امروز رویدادهایی که در پردیس سینمای چارسو در قالب جشنواره جهانی فیلم فجر رخ می‌دهد، افتخار نظام است زیرا ۳۰۰ میهمان خارجی در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند که این خود بزرگ‌ترین تبلیغ برای کشور و سینمای ایران است.

وی ادامه داد: سینما فرزند خواسته نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما از این دانشکده ۵۰ ساله انتظار کمک داریم تا به ما بگوید رابطه دولت و سینما چگونه باید باشد. در حقیقت ما نیاز به کمک و مشورت شما عزیزان داریم.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: سینمای ایران رو به رشد است و اگر امکانات لازم برای آن فراهم شود، قطعاً تولیدات آن بیشتر خواهد شد. بر این اساس امیدواریم که با این سیستم VOD که در روزهای پایانی سال گذشته رونمایی شد فضا و امکان بیشتری برای نمایش فیلم‌ها و عرضه آنها فراهم شود.

ایوبی به ساخت سالن‌ها توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: همین الان ۱۰۰ سالن سینما توسط بخش خصوصی در حال ساخت است و همه صاحب سالن‌هایی که در حال ساخت است این درخواست را از ما دارند که در مورد اکران فیلم‌های خارجی این مجوز و امکان را به آنها بدهیم.

وی در پایان گفت:‌ ما دولت‌ها نه سالن‌ساز و نه سالن‌دار خوبی هستیم، اما بخش خصوصی فرق دارد و آنها می‌دانند چطور کار کنند. بر این اساس حضور فیلم‌های خارجی حتی در سالن‌سازی نیز مؤثر است و ما به دنبال اصلاح کارنامه نه چندان درخشان خود در ۳۰ سال گذشته هستیم.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>