سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش «سوره سینما» از یادبود کارگردان جهانی سینمای ایران

سلحشور یک راه، نگاه و مکتب است/ اشتیاق سیدحسن نصرالله برای دیدن سریال یوسف(ع)/ بیش از ۳۰ میلیون نفر در عراق سریال یوسف(ع) را تماشا کردند

salahshoor1

دبیر جشنواره جهانی فجر با اشاره به روحیه انقلابی مرحوم سلحشور گفت: چهره انقلابی سلحشور و پافشاری بر مواضع و نگاهش به مبحث سینمای دینی تا آخرین لحظه حیاتش با او بود.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، مراسم یادبود فرج‌الله سلحشور کارگردان فقید سینما و تلویزیون کشورمان روز گذشته با حضور جمعی از مسئولین و اصحاب رسانه در محل کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

مسلمانان نقاط مختلف جهان تحت تاثیر سریال یوسف و مردان آنجلس بودند

در ابتدای این مراسم رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فجر در سخنانی در ارتباط با دلیل برگزاری این مراسم گفت: امروز اینجا جمع شده‌ایم برای یادبود یک هنرمند سختکوش که سال‌های سال کار کرد و بسیاری در خارج از مرزها او را می‌شناسند. در ذهن من فرج الله سلحشور با «پرواز در شب» باقی مانده. فیلمی که رسول ملاقلی‌پور ساخته و او در آن بازی می‌کرد. هر گز فراموش نمی‌کنم لحظه ای را که او رفته بود آب بیاورد و تداعی‌کننده لحظات عاشورا و بسیار تاثیرگذار بود. آنجا که گفت: من نریمان فرمانده گردان کمیل هستم.

وی ادامه داد: فرج الله سلحشور با بازیگری و نویسندگی شروع کرد، کار تئاتر می‌کرد ولی آنچه مهمانان خارجی ما می شناسند سریال‌های زیبای او بود که بر اساس قصص قرآنی ساخت. شاهد بوده‌ام مسلمانان شاخ آفریقا، هند و خاورمیانه تحت تاثیر سریال یوسف و مردان آنجلس بودند.

میرکریمی تصریح کرد: نگاهی که سلحشور به مبحث سینمای دینی داشت تا آخرین لحظه ادامه پیدا کرد و هنگامی که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد که حاضر شده بود سریال دیگری را با موضوع حضرت موسی بسازد. من از متن آن بی‌خبرم ولی بسیاری از دوستان که در جریان بودند می‌گفتند که نتیجه کار بسیار خوب شده است.

salahshoor6

سلحشور تا لحظه آخر انقلابی ماند

دبیر جشنواره جهانی فجر با اشاره به روحیه انقلابی مرحوم سلحشور خاطرنشان کرد: چهره انقلابی سلحشور و پافشاری بر مواضع و نگاهش به مبحث سینمای دینی تا آخرین لحظه حیاتش با او بود. هنگامی که با بیماری دست و پنجه نرم می کرد می خواست سریال دیگری با موضوع حضرت موسی بسازد و می دانم که قصد تولیدش را داشت. کسانی که متن را خوانده بودند می گفتند اگر این فیلمنامه به تصویر درآید جلوه این قصه مذهبی را دو چندان خواهد کرد.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم با رویکردی که امسال جشنواره دارد بتوانیم با کشورهای منطقه و هم دین های مان از طریق سینما به خوبی ارتباط برقرار کنیم.

بیش از ۳۰ میلیون نفر در عراق سریال یوسف(ع) را تماشا کردند

در ادامه این مراسم عبدالعلیم طاهر کارگردان فیلم «شهید» از کشور عراق در مورد مرحوم سلحشور گفت: من از طریق سریال معروف یوسف پیامبر(ع) با آقای سلحشور آشنا شدم و اغراق نمی‌کنم که شاید بیش از ۳۰ میلیون نفر در عراق اعم از کودکان، بزرگسالان، خانم‌ها و آقایان این سریال را تماشا کردند و هنوز هم این سریال در شبکه‌های عراقی پخش می‌شود و همچنان مخاطب جذب می‌کند و مردم از دیدنش خسته نمی‌شوند.

salahshoor7

وی افزود: وقتی خودم را به عنوان یک کارگردان با سلحشور مقایسه می‌کنم اصلا خودم را در حد او نمی‌بینم و او را خیلی بزرگ‌تر و برجسته‌تر از خودم می‌دانم. آرزو داشتم در زمانی که در قید حیات بود با او آشنا می‌شدم اما همین که با سریالش آشنا شدم خیلی برایم جای شکر دارد. شرکت در این جشنواره و آشنایی من با فرزند سلحشور برایم مایه افتخار است و خیلی خوشحالم که اینجا هستم.

سلحشور می‌خواست داستان‌های قرآنی را به صورت کاربردی منتقل کند

پس از آن جاوید جعفری کارگردانی از کشور هندوستان به روی سن آمد و گفت: من از کشوری می‌آیم که دو چیز در آن خیلی مهم است. مادر و سینما. تقریبا ۲۰۰ میلیون مسلمان در هندوستان وجود دارند، کارهای آقای سلحشور را روی شبکه‌های مسلمان تماشا کردم. سریال حضرت یوسف و سریال اصحاب کهف را تماشا کردم.

وی ادامه داد: چیزی که در مورد این سریال‌ها دوست داشتم این بود که داستان‌های قرآنی را به صورت کاربردی منتقل کردند. این یک مسئولیت خیلی بزرگ است و افتخار می‌کنم که این سریال‌ها را تماشا کردم. این یک مسئولیت بزرگ است که این قصه‌های قرآنی را عرضه کنند.

salahshoor9

این کارگردان هندی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ایران همیشه در عرضه آموزه‌های قرآنی پیش قدم بوده، قطعا جای خالی آقای سلحشور احساس می‌شود و امیدوارم در آینده کارگردان‌های جوان بتوانند جای خالی او را پر کنند. برای همه مردم ایران و همه سینماگران ایرانی آرزو می‌کنم بتوانند بهترین کارهایشان را به جهان عرضه کنند.

سلحشور کارگردان قرآن بود نه کارگردان سینما

در ادامه برنامه و با دعوت مجری علی ظاهر تهیه‌کننده مطرح لبنانی برای سخنرانی به جایگاه آمد و گفت: قبل از این که بخواهم صحبت کنم، داشتم به یک مکالمه خیالی بین حضرت یوسف و حضرت موسی فکر می کردم و حضرت موسی را تصور می‌کردم که به حضرت یوسف گله می‌کند که مردم شانس آشنایی با تو را داشتند اما شانس آشنایی با من را نداشتند. حضرت موسی الان غمگین است که مردم نتوانستند با آن آشنا شوند ولی حضرت موسی الان امیدش به وزارت ارشاد است که بتواند به آرزوی سلحشور جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: سلحشور کارگردان قرآن بود، کارگردان سینما نبود. او استاد سینمای دینی و اجتماعی بود. زمانی که در شبکه المنار پخش سریال حضرت یوسف را شروع کردیم، خیابان‌ها انقدر خلوت می‌شد که بهترین فرصت برای دزدها بود. مخاطبان سریال حضرت یوسف از گروه خاصی نبودند، هم مسلمان بودند و هم مسیحی.

اشتیاق سیدحسن نصرالله برای دیدن سریال یوسف(ع)

این تهیه‌کننده لبنانی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دیدار مرحوم سلحشور با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پرداخت: به یاد دارم در  سال ۲۰۰۸ زمانی که سریال در لبنان پخش می‌شد سلحشور با تعدادی از عوامل سریال به لبنان رفتند. وقتی سید حسن نصرالله از حضور سلحشور مطلع شد از من خواهش کرد با سلحشور ملاقات داشته باشد. قرار بود نیم ساعت با هم ملاقات داشته باشند اما ملاقات خیلی مفصل بود و به یاد دارم که نصرالله به سلحشور گفت سریال را از شبکه‌های ایرانی ضبط کرده و دیده است. او تعریف کرده بود که یک روز تعطیل از صبح تا عصر ۱۰ قسمت از سریال را با خانواده دیده و گریه کرده‌اند. وقتی سلحشور سخنان نصرالله را شنید، او هم گریه کرد و از نصرالله خواست که برایش دعا کند و از حضرت فاطمه (س) بخواهد روز قیامت شفاعتش را بکند.

salahshoor3

آرزوی فرزند سلحشور برای سینمای ایران

در ادامه مراسم بصیر سلحشور فرزند فرج‌الله سلحشور ضمن تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره بیان کرد: من حرف خاصی ندارم، بیشتر عرض تشکر داشتم. امیدوارم سینمای ایران روز به روز جنبه اصلاح‌گرانه تری نسبت به جامعه خود و دنیا داشته باشد و آینه‌ای باشد برای نشان دادن فرهنگ غنی اسلام و ایران به دنیا.

وی افزود: امروزه تمام رسانه‌های دنیا در دست کسانی است که از ما خوششان نمی‌آید. امیدوارم سینمای ما به استانداردهای جهانی و معقول نزدیک شود و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دهد، زیرا من معتقدم ما به لحاظ فیلم‌سازی می‌توانیم آنها را شکست دهیم، امیدوارم روزی فرا برسد که سینمای جهانی، دینی و فرهنگی داشته باشیم.

سریال یوسف بهترین هدیه برای سفرای کشورهای اسلامی بود

پس از آن حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی اظهار کرد: خیلی خوشحالم که امروز این جلسه و محفل در جشنواره جهانی فجر برگزار می‌شود. مرحوم سلحشور به گردن نظام، سینما و مردم حق دارد. من هنگامی که با سفیران کشورهای اسلامی ملاقات داشتم بسیاری از آنها از من سریال حضرت یوسف را می‌خواستند و من چند نسخه از آن را داشتم و به آنها هدیه می‌دادم. سریال حضرت یوسف بهترین هدیه من به سفرا و وزرای کشورهای خارجی بود.

وی افزود: هنر مرحوم سلحشور این بود که به کارش عشق می‌ورزید و باور و ایمان داشت که قرآن را می‌‌تواند با زبان تصویر به دنیا معرفی کند. البته سلحشور خدمت بزرگ دیگری به سینما کرد، اینکه مردم با مذهب‌های مختلف و عقاید گوناگون پای این سریال نشسته‌اند و با آن ارتباط برقرار کردند نکته خیلی مهمی بود و دیگر اینکه او با ساخت این سریال باعث شد کشورهایی که با تصویرسازی رابطه نداشتند به مهم بودن آن پی ببرند و بدانند با تصویر می‌توانیم پیام‌های دینی و معنوی خود را منتقل کنیم.

salahshoor8

آثار سلحشور باعث آشتی قشر مذهبی با هنرهای تصویری شد

ایوبی ادامه داد: سلحشور در آشتی گروه‌های مختلف و قشر متدین جامعه با سینما و هنر تصویر مختلف نقش مهمی ایفا کرد که سینما باید قدردان این زحمات باشد. او نمونه یک سینماگر قرآنی است. سلحشور یک راه، یک نگاه و یک مکتب است. هر وقت سلحشور را دیدم شاهد بودم جوانان در مکتب او می‌آموزند و مطمئن هستم راه وی ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: امیدوارم پروژه حضرت موسی که جزو آرزوی او بود ساخته شود و دوستان کمک کنند تا این پروژه روی زمین نماند، البته خبرهای خوبی داریم که این پروژه در حال نهایی شدن است و دوستان در صدا و سیما قرار است کمک کنند تا این سریال ساخته شود.

لزوم توجه به ایده‌های سلحشور و ادامه راه او در سینما

پس از ایوبی حاج حمید قدیریان از دوستان مرحوم سلحشور ضمن یادآور شدن چند خاطره گفت: ما این جلسات را در واقع برای خودمان برگزار می‌کنیم. درست است که این جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم اما ما نیازمند ایده و راه‌گشایی هستیم. باید این جلسات را ببریم به سمتی که چراغ راهی برای آینده باشد و مطالبی را بگوییم که فرد را در نظر نگیریم بلکه ایده را در نظر بگیریم. در مورد مرحوم سلحشور نیز باید حواسمان باشد تا اشتباهی که در مورد شهدا کردیم را دوباره تکرار نکنیم.

وی اضافه کرد: امیدوارم از فضایی که سلحشور ایجاد کرده که در یک کلمه فضای غیرت و اعتماد به خداست بیشتر بهره ببریم. باید به خدا اعتماد کرد و نتیجه می‌گیریم که اگر سلحشور آنقدر غیرت نشان داد برای چه بود، چرا فیلم‌های او جهانی شد، به دلیل عطشی است که جهان اسلام برای فهم دین و حقیقت دارد و هر بارقه‌ای از این مفهوم وجود داشته باشد ارزشمند است.

salahshoor2

سلحشور هیچگاه در مسیرش متزلزل نشد

پس از آن نادر طالب‌زاده کارگردان و مستندساز با سابقه کشورمان که با وجود کسالت در این مراسم حضور پیدا کرده بود، بیان کرد: برای من افتخاری است که بتوانم چند کلمه‌ای به یاد این مرد بزرگوار صحبت کنم. سلحشور قبل از فوتش مشخص بود ولی بعد از فوتش با عنایتی که خدا به او داشت مشخص‌تر شد که او یک فرد عادی نبود. فردی که هچ وقت تزلزل در مسیرش دیده نشد، هیچ وقت احساس نمی‌شد که او شکی دارد در اینکه سینما می تواند اسلامی باشد.

جهان تشنه شنیدن قصه زندگی انبیاست

وی افزود: او توفیقی پیدا کرد که در جهان اسلام و همه کشورهای اسلامی استقبال خوبی از فیلم کردند. من به عنوان فردی از جامعه خیلی خوشحالم که شاهد تلاش این شخص و تلالو و درخشش این کار در جامعه بودم. الان کار موسی وجود دارد، چند سال پیش صهیونیست‌ها یک فیلمی ساختند که تمامش تحریف است. باید حواسمان باشد که ایران می‌تواند تهاجم کند و از هنرمندان جهانی دعوت کند که این فیلم را بسازند. امروز در جهان یک تشنگی برای قصه زندگی انبیا وجود دارد که باید از آن بهره برد.

در خلال این مراسم کلیپ‌هایی در ارتباط با شخصیت فرج‌الله سلحشور و استقبال از آثار او در دیگر کشورهای اسلامی به نمایش درآمد.

حجت‌الله ایوبی، مجید مجیدی، علیرضا تابش، بصیر سلحشور، محسن مومنی شریف، رضا میرکریمی، حسن برزیده، حبیب ایل‌بیگی، علیرضا تابش و محمد حمزه زاده از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>