سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱:۱۴ ب.ظ چاپ مطلب

جذب فیلمنامه‌نویسان، پروژه جدید شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان

Gem

پس از پیوستن تعدادی از بازیگران و کارگردانان به شبکه های جم، مدتی است که این شبکه ها اقدام به جذب نویسنده ها و فیلمنامه نویسان در حوزه سریال سازی کرده اند.

به گزارش سوره سینما، چند روزی است که در خلال آگهی های رایگان فیلم های سینمایی در شبکه های جم، آگهی جذب نویسنده و فیلمنامه نویس مطرح می شود. از آنجایی که خرید و دوبله سریال های سخیف ترکیه چندان مقرون به صرفه برای این شبکه ها نیست و آنان مجبور به بازپخش همان سریال ها بارها و بارها از شبکه های مختلف جم شده اند و شرایط تولید آثار نمایشی به خصوص در تلویزیون ایران نیز به دلیل مشکلات مالی در مرحله بحرانی قرار دارد، از این رو هنرمندان بسیاری که سالها در سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت می کردند، کم کار و یا خانه نشین شده اند.

چنین اقدامی از این گونه شبکه ها می تواند برای هر کسی وسوسه برانگیز باشد. البته در کنار بودجه، موانعی که مقابل پای فیلمنامه نویسان قرار می گیرد و بعضا برخی کارها دچار جرح و تعدیل بسیاری حتی هنگام پخش هم می شوند، بعید نیست که نویسندگان هم تصمیم به همکاری با این شبکه ها بگیرند.

در کنار همه این مسائل، عدم پرداخت دستمزدها نیز مزید بر این علت است. بنابراین می توان پیش بینی کرد برخی نویسندگانی که تا دیروز برای تلویزیون سریال می نوشتند و جزو کارهای پرمخاطبی هم بودند، فریب این شبکه ها را خورده و تصمیم به همکاری با آنها بگیرند. گرچه ممکن است مانند مهدی مظلومی در ابتدا منکر همه چیز شوند!

اما متاسفانه شرایط کار در تلویزیون و سینما به قدری برای این تصمیم مهیاست که بعید نیست نویسندگان سریال های تلویزیونی به این شبکه ها بپیوندند. گرچه در این صورت قانون ممنوع الفعالیتی برای آنان نیز به مانند سایرین صدق خواهد کرد. با این حال دست اندرکاران و مسئولان نباید چنین موضوعاتی را بی اهمیت تلقی کنند. چرا که فیلمنامه یکی از ارکان اصلی هر اثری است که در صورت پیوستن نویسنده ها به این گونه شبکه ها شرایط سینما و تلویزیون از همینی هم که هست، بدتر خواهد شد. از این رو چنین مسائلی می تواند تلنگری باشد برای مدیران تلویزیون و مسوولان خانه سینما که به جای پاک کردن صورت مساله، کمی به فکر بهبود اوضاع باشند.

منبع: بانی فیلم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>