سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ مرداد ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب

گروه «هنر و تجربه» شو جدید رانت‌خواران سینما است!

honar-o-tajrobeh1

حسین فرحبخش با انتقاد از راه‌اندازی گروه هنر و تجربه، این گروه سینمایی را سفره‌ای برای رانت‌خواران سینما دانست.

به گزارش سوره سینما، انتقادها از عملکرد گروه هنر و تجربه همچنان ادامه دارد و با وجود اینکه این گروه سینمایی در حال نزدیک شدن به دومین سالروز ایجاد‌ش است، انتقادهای جدی از سوی بخش مستقل سینمای ایران به انگیزه‌های راه‌اندازی این گروه و شرایط آن وارد می‌شود. حسین فرحبخش یکی از چهره‌های سینمایی است که نسبت به «هنر و تجربه» نقد دارد. این تهیه‌کننده و کارگردان سینما می‌گوید: معتقدم برای یک دکمه نباید برویم پالتو بدوزیم؛ ما اگر پالتویی داشته باشیم و برویم برای آن دکمه‌ای پیدا کنیم، ایرادی ندارد، تشکیل گروه «هنر و تجربه» در بستر حرفه‌ای سینمای ایران کار غلطی است، دولت می‌خواهد از فشار فیلمسازان جوان راحت شود و یکسری هم یک سفره‌ای برای خودشان باز کرده‌اند، مثل بقیه رانت‌خواران سینما. به شما قول می‌دهم تشکیل گروه «هنر و تجربه» سرانجامی ندارد و جمع می‌شود؛ تجربه به من ثابت کرده که گروه «هنر و تجربه» جمع خواهد شد!

بهرام بهرامیان دیگر کارگردانی است که از وجود «هنر و تجربه» انتقاد دارد. بهرامیان می‌گوید: به نظر من گروه هنر و تجربه موفق عمل نکرده است، اکران محدود فیلم‌ها برای بیننده خاص به پیدا شدن استعداد‌های جدید در عرصه‌های مختلف، دست یافتن به فرم‌ها و سبک‌های جدید و ارتباط مستقیم تماشاگران و سینماگران کمک زیادی می‌کند. وی افزود: برای چنین گروه‌هایی باید سالن‌های سینمایی خاص ساخته شود تا در آنها پس از اتمام نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی‌ گذاشته شود. همچنین باید دوره‌هایی برای افراد علاقه‌مند به این نوع سینما وجود داشته باشد تا به شکل تخصصی آن را فرا گیرند و سطح کیفی این سینما ارتقا پیدا کند. با وجود اینکه بسیاری از سینمایی‌ها حضور گروه هنر و تجربه را صرفاً دامن زدن به رانت‌خواری می‌دانند، سازمان سینمایی همچنان روی حمایت همه‌جانبه از این گروه سینمایی اصرار دارد و جالب اینجاست که بسیاری از فیلم‌های اکران شده در این گروه سینمایی، اکران‌های شکست‌خورده‌ای داشته‌اند. این گروه حتی مانع از روند طبیعی حضور فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی شده است؛ اتفاقی که برای فیلم «ماهی و گربه » رخ داده است و هنر و تجربه با ادامه روند اکران این فیلم مانع از توزیع نسخه نمایش خانگی «ماهی و گربه » شده است. برخی از کارشناسان سینما معتقدند گروه هنر و تجربه نیازمند یک بازنگری جدی است.

منبع : روزنامه جوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>