سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
سازمان سینمایی حوزه هنری پیشگام نهضت سینماسازی؛

گزارشی از روند بازسازی سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور

cinema-shahed

سازمان سینمایی حوزه هنری تاکنون فعالیتهای بسیار در عرصه سینماسازی داشته است؛ مسئولان این سازمان به تازگی اعلام کردند هدف این نهاد این است که چراغ هیچ سینمایی در سراسر کشور خاموش نشود.

سوره سینما – امید فلاحت : در پی بررسی کم و کیف سالنهای سینمایی در مطلبی با عنوان «آیا مدیران سینما می‌دانند ما چند سالن سینمایی در کشور داریم؟» به سراغ حوزه هنری به عنوان یک نهاد متولی در سینما رفتیم و نگاهی به فعالیت‌های سازمان سینمایی حوزه هنری در عرصه سینماسازی داشتیم. مسئولان سازمان سینمایی حوزه هنری به تازگی اعلام کردند هدف این نهاد این است که چراغ هیچ سینمایی در سراسر کشور خاموش نشود.

روند فعالیت این ارگان جریان ساز در عرصه فرهنگ و هنر بویژه سینما نشان می‌دهد که به صورت جدی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های سینما و ارتقای سالن‌های سینمایی در قالب نوسازی، تجهیز و بهسازی سینما‌ها در تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ورود کرده و گویای آن است که این سازمان، «سینماسازی» را به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم جزو سیاست‌ها و اولویت‌ فعالیت‌های خودش قرار داده است.

حوزه هنری در یکی دو ساله اخیر چندین پروژه بزرگ را در برنامه‌اش قرار داده و تعدادی از آن‌ها مراحل ساخت و ساز را طی کرده و مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند. سینما «فلسطین» اصفهان و سینما «آزادی» شهر آبادان که مخروبه‌های بیش نبودند به همت دست اندرکاران سینمایی حوزه هنری امروز به بهره برداری و بازگشایی رسیده‌اند و در خدمت مردم قرار دارند.

همچنین بنابه گفته کاظمی مدیرعامل موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری اولین پردیس سینمایی با عنوان پردیس سینمایی «خانواده» و سینما ساحل در اصفهان در دست نوسازی و ساخت است.
این مرکز همچنین در شهرهای مراغه، بجنورد، شیراز و … نیز مجموعه‌های سینمایی را در دست ساخت دارد.

نگاهی به پروژه‌های سازمان سینمایی حوزه هنری در زمینه نوسازی و توسعه سالن‌های سینمایی گواه آن است که این نهاد برای قوت بخشیدن به نهضت سالن سازی سینمایی و سینماسازی پای کار آمده است؛ بازسازی سینما آفریقا در شهر مقدس مشهد در استان خراسان رضوی، بازسازی و تبدیل سینما قدس شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی از سینمایی یک سالنه به سینمایی دو سالنه، بازسازی کامل سینما «فلسطین» شهر همدان به صورت دو سالنه، بازسازی و بهره برداری سینما «فلسطین» شهر اصفهان که به تازگی بازسازی شده است؛ و اولین پردیس سینمایی اصفهان به نام «خانواده» با چهار سالن در حال ساخت است، بازسازی سینما «آزادی» شهر ارومیه در آذربایجان غربی که در حال انجام است، بازسازی سینما «آزادی» شهر آبادان که پس از دوازده سال مهرماه امسال بازگشایی شد. همچنین بازسازی کامل سینما کیهان و سینما ایران از دیگر سینماهای این شهر هم که اعلام شده جزو برنامه‌های این مرکز است، به روزرسانی و نوسازی سینماهای «پیام» و «شاهد» در شهرتهران، همچنین، بازسازی سینما بهمن تهران که در سال ۱۳۴۴ ساخته شد و از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین سینماهای تهران و مجموعه سینماهای حوزه هنری است که قرار است تا جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بازگشایی شود. در کنار برنامه‌های آینده این نهاد برای ساخت پردیس‌هایی در شهرهای مراغه، شیراز، خوی، اصفهان و…

همگی، جایگاه ممتاز این ارگان را در تقویت و توسعه صنعت سینماسازی به عنوان یک نیاز اساسی و از بسترهای سازنده فرهنگ نشان می‌دهد.

بی‌تردید، معضل کمبود سالن استاندارد در کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات سینمای ایران است و طبیعی است با تسریع روند بازسازی سالن‌ها، می‌توان گام مؤثری در اعتلای سینمای ایران برداشت.

بسیاری از کار‌شناسان یکی از دلایل عمده قهر تماشاگر از سینما را در کنار ضعف و اشکالات محتوایی فیلم‌ها، کیفیت نامطلوب سالن‌های سینمایی می‌دانند..

نکته قابل تأمل در این روند استانداردسازی سالن‌های سینمایی در دست ساخت و یا بازسازی و نوسازی است که به طور قطع، در جذب مخاطب و مشارکت بیشتر طیف‌های مختلف مردم مؤثر است. آمارهای رسمی از افزایش چشمگیر مخاطبان در سالن‌های بازسازی شده حکایت می‌کند.

بازسازی سالن‌های سینما، ساخت سالن مدرن سینمایی با امکانات بسیار مناسب صدا، تصویر، لابی، سالن‌های متعدد، امکانات جانبی و … هم در کشاندن میزان تماشاگران و در بهبود وضعیت اقتصادی سینما و فرایند نمایش نقش تاثیر‌گذاری دارند.

در شرایطی که بسیاری از سرمایه گذاران انگیزه کافی برای ورود به این عرصه را ندارند و مدام می‌شنویم که سالن‌های سینما پی در پی تعطیل می‌شوند حوزه هنری بذر امیدی را برای صنعت سینما به عنوان یکی از ارکان توسعه فرهنگی و در ‌‌نهایت توسعه پایدار کاشت.

محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در جایی با تأکید بر برنامه‌های این مرکز برای بالا بردن استانداردهای سالن‌داری سینماهای حوزه عنوان می‌کند: در طول این سال‌ها حوزه هنری در بخش سالن‌سازی فعالیت‌های چشمگیری داشته و به طور متوسط سالانه چند سالن با کیفیت به تعداد سینماهای متعلق به حوزه هنری اضافه می‌شود. این مساله باعث شده سهم حوزه هنری از بازار فروش فیلم‌ها چشمگیر شود. به عنوان مثال در سال گذشته این سهم ۴۰ درصد بوده و صاحبان آثار برای بازگشت سرمایه خود نمی‌توانند به این سهم ۴۰ درصدی بی‌اعتنا باشند. همچنین ما در هر سال برنامه‌هایی را برای بالا بردن استانداردهای سالن‌داری سینما، طراحی و اجرا می‌کنیم. بالابردن کیفیت‌ سالن‌داری نیز تاثیر بسیاری در فروش فیلم‌ها دارد.

اقدامات سازمان سینمایی حوزه هنری که در یکی دو سال اخیر رشد فزاینده و وسعت قابل توجهی گرفته اگر چه امیدبخش و قابل تقدیر است اما وقتی به شاخص‌ها و استانداردهای جهانی نگاه می‌کنیم می‌بینیم در کشور وضعیت سینما‌ها هم به لحاظ کیفیت و هم کمیت نگران کننده است.

بر اساس حداقل استاندارد‌ها باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد که امار سالن‌های سینمایی موجود بسیاری پایین‌تر از این استانداردهاست.

مقام معظم رهبری، سینما را هنر بر‌تر و متعالی خواندند که کلید توسعه و پیشرفت مملکت است و با سینما می‌شود جهانی شد. «پس انتظار می‌رود در سطح کشور هم پای حرکت و اقدامات حوزه هنری سایر نهاد‌ها جدی‌تر وارد عرصه شوند تا کاستی‌ها و خلاء‌های موجود در کشور مرتفع یا کمرنگ گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>