سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۳۹۵ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
گزارش نقد و بررسی مستند «فصل هرس» در فرهنگسرای ابن سینا؛

لقمان خالدی: بعد از دو ماه توانستم سوژه را متقاعد کنم که جلوی دوربین قرار بگیرد

fasle-haras

نمایش و نقد و بررسی فیلم مستند «فصل هرس» با حضور کارگردان لقمان خالدی و منتقد حدیث جان بزرگی ۱۵ آذرماه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، در ابتدای این جلسه لقمان خالدی در مورد روند شکل گیری فیلم گفت: قاعده ی مستند این است که سوژه هرچه می گوید مطیعش باشی و به دنبال آن بروی.

وی افزود: من بعد از دو ماه توانستم شخصیت را متقاعد کنم که جلوی دوربین قرار بگیرد. بعد از این مدت احساس کردم تم فیلم من بی اعتمادی است که فکر می کنم خود سلول سرطانی هم فرآیندش اینگونه است، سلولی که قرار است دوست باشد دشمن می شود.

خالدی ادامه داد: این بی اعتمادی را پایه قرار دادم به طوری­ که شاکله فیلم را تشکیل داد ، بعد از اینکه توانستم وارد زندگی شخصیتم شوم سعی کردم عناصری را پیدا کنم که به فیلم و بار مفهومی فیلم کمک کند.

بر اساس این گزارش در ادامه، حدیث جان بزرگی گفت: این فیلم قابل تحسین است چه به لحاظ سوژه و شخصیتی که در آن انتخاب شده چه به لحاظ پردازش دراماتیک، در مستند علاوه بر اینکه شخصیَتی که ادعا دارد داروی سرطان را کشف کرده به صورت سندی زنده نشان می دهد، تعلیق و شخصیت پردازی و ریتم خیلی خوبی وجود دارد که از بعد هنری قابل تحسین است.

این منتقد در ادامه افزود : لقمان خالدی به عنوان کارگردان در فیلم قضاوتی نداشته و نخواسته است در طول فیلم این شخص را به اثبات برساندو اتفاقاً برعکس آن عمل نموده است و با ایجاد برخی سدها می خواسته بفهمد که آیا مقاوت این فرد می شکند یا نه؟ که تا پایان ماجرا از این سعی طولانی برای اثبات دارویش خسته نمی شود.

خالدی در همین راستا گفت: من فیلمسازم و فقط یک فیلم اجتماعی از یک آدم ساختم و سررشته ای از علم ندارم، و در نهایت هم نمی توانم بگویم دارویی که در این فیلم است درست است یا غلط به طوری که این تردید در کل فیلم وجود دارد.

درادامه ی نشست، تماشاگران فیلم پرسش هایی را مطرح کردند که توسط کارگردان پاسخ داده شد.

گفتنی است «فصل هرس» از تولیدات «مرکز مستند سوره» وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری است که سال گذشته در جشنواره بین المللی سینما حقیقت، جوایز اصلی شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بخش هنر و تجربه و همچنین تندیس حافظ جشن دنیای تصویر را به دست آورده است و علاقمندان می توانند با مراجعه به بخش اکران سینما مارکت میزبان اکران این مستند باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>