سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۳۹۵ در ۱:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

حسین سلطان‌محمدی: نمایش روزانه ۴۰ نفر برای فیلمی نظیر «نفس» قابل توجیه نیست

soltan-mohamadi

یک منتقد سینما گفت: کارگردان «نفس» در حالی از اکران نامناسب این فیلم گلایه می‌کند که در برخی سالن‌ها روزانه ۴۰ نفر تماشاگر دارد.

به گزارش سوره سینما ، حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره ساخته جدید نرگس آبیار «نفس» این گونه اظهار نظر کرد: اگر بخواهم درباره نقاط قوت فیلم «نفس» سخن گویم تنها می‌بایست به رویکردی که فیلم به دنیای کودکان دارد، اشاره کنم، والا جدا از این موضوع، امتیاز دیگری برای این کار نمی‌توانم متصور شوم. این فیلم در دو برهه زمانی قبل و بعد از انقلاب تولید شده است، اما این تغییر را به هیچ‌وجه در فیلم نمی‌بینیم بجز اشارات مختصر، معتقدم به هیچ وجه جوابگوی تغییری که رخ داده نیست.

وی افزود: من این فیلم را خیلی کار خاصی نمی‌دانم که بخواهم درباره آن اظهار نظر نمی‌کنم، ولی آرزو می‌کردم ای کاش کارگردان، آن حرف‌ها را پیرامون اکران فیلم نمی‌زند تا سازمان سینمایی سوره مجبور به پاسخگویی شود و بگوید که این فیلم تماشاگر ندارد برای همین سینمادارها راضی به نمایش این فیلم نیستند. البته کارگردان در همان برنامه ادعا کرده که کارش در سالن‌ها با استقبال مواجه شده که به نظرم تنها این ادعا مختص به پردیس‌هایی است که هر فیلمی در آن فروش می‌رود و معمولا قشری خاص مخاطب آن هستند.

این منتقد سینما گفت: اینکه می‌گویم فیلم مخاطب ندارد به هیچ وجه به خوب یا بد بودن کار مربوط نمی‌شود، بلکه از آنجا نشئت می‌گیرد که توان و پتانسیلی چنین کارهایی تا به این اندازه است و دیگر بیش از این کشش لازم را برای جذب تماشاگر ندارد، برای همین اگر این فیلم در تعداد سالن محدودی به طور طولانی‌مدت به نمایش در می‌آمد به نظرم نتیجه بسیار مطلوب‌تر از آن چیزی می‌شد که امروز شاهدش بودیم؛ البته معتقدم نحوه چینش اکران این فیلم در عدم موفقیت این کار در گیشه تاثیرگذار بوده است، چون معتقدم این قبیل فیلم‌ها که ادعای روشنفکری دارند تنها در یکسری سینماهای خاص در تهران با موفقیت رو‌برو می‌شوند.

سلطان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نکته ناپسند دیگر به اظهار نظر آزار دهنده کارگردان فیلم در برنامه هفت بر می‌گردد که مدعی شده بود حوزه هنری فیلم‌های رو حوضی پخش می‌کند که به نظرم به هیچ وجه پسندیده نبود، چون اگر فیلم‌هایی که وی آنها را روحوضی می‌داند نبود، سینمایی باقی نمی‌آمد تا وی بخواهد فیلمی بسازد که در یک روز تنها ۴۰ یا ۵۰ نفر مخاطب دارد!

وی در پاسخ به این سوال که در این فیلم به باورها و اعتقادهای مذهبی چگونه تصویر شده؟ گفت: در ابتدا بگویم که فیلم تصویری که از معلم قرآن دختر در کودکی ترسیم شده بود به هیچ وجه مطلوب نبود. درضمن در این کار این باور مد نظر قرار گرفته بود که ایمان به امام حسین (ع) هیچ ربطی به حکومت ندارد و مردم به هیچ وجه با تغییر نظام اعتقاداتشان تغییر نکرد. همچنین نگاهی که در این فیلم به شهدای کودک و دفاع مقدس می‌شود برداشتی نیست که مطلوب نظر باشد.

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>