سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ دی ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

علیرضا رئیسیان: جداسازی فیلم‌های اول در جشنواره فجر، دیگر ضرورتی ندارد

alireza-raisian

علیرضا رئیسیان گفت: طبق آمار رسمی، نیمی از تولیدات حرفه‌ای سینمای ایران به فیلمسازان اول اختصاص دارد و به همین دلیل، لزوم وجود این بخش از بین می‌رود چرا که دیگر ضرورتی برای جداسازی فیلم‌ اول از سایر آثار وجود ندارد.

به گزارش سوره سینما ، علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، با اشاره به تحولات جشنواره سی و پنجم و رقابت‌ فیلم‌های اول در کنار سایر آثار در بخش «سودای سیمرغ»، به تاریخچه تفکیک رقابت فیلم‌های اول در جشنواره اشاره کرد و گفت: «تفکیک بخش فیلمسازان اول از بخش سینماگران حرفه‌ای، از دوره هشتم جشنواره فجر (به دبیری سید محمد بهشتی) شروع شد که در آن سال من با فیلم «ریحانه» در این بخش حضور داشتم. این بخش در سال‌های بعد به بخش فیلمسازان اول و دوم و دوباره به بخش فیلم‌های اول و در نهایت به بخش «نگاه نو» تبدیل شد. در  این بخش فرصتی به فیلمسازان اول داده می‌شد تا بتوانند در جشنواره حضور داشته و خود را محک بزنند و طراحی آن برگرفته از جشنواره‌های خارجی بود.»

رئیسیان با اشاره به وضعیت امروز تولید در سینمای ایران گفت: «در شرایط فعلی و طبق آمار رسمی، نیمی از تولیدات حرفه‌ای سینمای ایران به فیلمسازان اول اختصاص دارد و به همین دلیل، لزوم وجود این بخش از بین می‌رود چرا که دیگر ضرورتی برای جداسازی فیلم‌ اول از سایر آثار وجود ندارد».

این کارگردان حاضر در ادوار جشنواره فیلم فجر گفت: «به نظر من ادغام فیلم‌ها در یک بخش رقابتی و قضاوت و داوری یکسان آنها اقدام مثبتی است که در این دوره قرار است اتفاق بیافتد. تولیداتی که از فیلمسازان اول در سال‌های اخیر دیده‌ایم، نشان می‌دهد که آنها از موقعیت فیلمسازان جوان سال‌های گذشته فاصله بسیاری گرفته‌اند و به‌راحتی می‌توانند در یک شرایط برابر با فیلمسازان حرفه‌ای مورد داوری قرار بگیرند. این ادغام به نظرم تغییر خوشایندی است که امید می‌رود در سایه‌اش، تولیدات سینمایی به کیفیت بهتری برسد. شاید تنها بخش دشوار این تغییر و تحول، داوری باشد چرا که داوری این تعداد فیلم، به هر روی کار آسانی نیست».

کارگردان فیلم «چهل سالگی» با اشاره به ضرورت ایجاد ثبات در جشنواره فیلم فجر، گفت: «در جشنواره‌های معتبر دنیا، ساختار اجرایی منسجمی وجود دارد که با تغییر مدیران سینمایی هم ‌دستخوش تغییر و تحول نمی‌شود. حتی زمانی که دبیر یا مدیری برسرکار می‌نشیند، ایده‌های جدید را با تجربیات قبلی هماهنگ و هم‌سو می‌کند و این هم‌سویی باعث استمرار و ثبات قوانین می‌شود. به همین خاطر است که در جشنواره‌های خارجی شاهد تغییرات ناگهانی و هیجانی نیستیم. در ایران با تغییر شرایط سیاسی همه چیز دستخوش تغییر می‌شود. هر دبیری که روی کار می‌آید با کلی ایده و انگیزه خلاقه، سعی در اصلاح قوانین و مقررات دارد و از آنجا که طول عمر این دبیری به زحمت به دوسال می‌رسد، اصولا این ایده‌ها ناقص می‌ماند تا نوبت دبیر بعدی شود!»

کارگردان «دوران عاشقی» در پایان با اشاره به ضرورت ثابت ماندن دبیر جشنواره گفت: «هنوز هم وقتی بحث ثبات مدیریتی می‌شود، می‌توان دوره مدیریتی آقای بهشتی بر جشنواره فجر را مثال زد. شاید دلیل ثباتش هم همین زمان ده ساله‌ای بود که ایشان برسرکار بود و فرصت داشت تا ایده‌هایش را به‌طور کامل در سینمای ایران و در جشنواره فجر اجرایی کند».

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

اخبار، مطالب، عکس‌ها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت جشنواره www.fajrfilmfestival.com ، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس  telegram.me/fajrfilmfest35 قابل مشاهده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>