سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۳۹۵ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

بهروز شعیبی: مستقیم‌گویی عامل کلیشه‌ای شدن سینمای دینی است

behrooz-shoeibi

بهروز شعیبی گفت: معمولاً در سینمای دینی وقتی‌ که فقط به طرف شعارها و المان‌های بیرونی رجوع می‌کنیم و می‌خواهیم پیام‌ها را به‌صورت مستقیم بگوییم، دچار کلیشه می‌شویم.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری دهمین جشنواره فیلم‌های کوتاه دینی «رویش»، بهروز شعیبی، داور بخش داستانی دهمین دوره از جشنواره رویش ضمن بیان مطلب فوق به تعریف فیلم دینی پرداخت و گفت: فیلم دینی تعریف گسترده‌ای دارد و به فیلم‌هایی که المان‌های مذهبی دارند محدود نمی‌شود.

شعیبی با بیان اینکه فیلم دینی را نمی‌توان در قالب محدودی گنجاند، افزود: فیلم دینی بیشتر از همه‌چیز با روابط انسانی و اعتقادات فرد کار دارد تا المان‌های مذهبی. تجربه نشان داده است فیلم‌هایی با مخاطبان ارتباط بهتری برقرار کردند که بیشتر به روابط انسانی تلنگر زدند و این‌گونه روابط را یادآوری کردند.

بازیگر فیلم طلا و مس در پاسخ به این‌که جامعه تا چه حد ظرفیت قبولی ایده‌های نو تصویری را دارد عنوان کرد:  اتفاقاً جامعه در حال حاضر به دنبال نوآوری در سینماست. از یک سو دارای فیلم‌ها و سریال‌هایی است که در بخش نمایشی نوآوری می‌کنند و از یک طرف پیشینه‌ای دارد که جنس‌های مختلف و زبان‌های مختلف را در سینما دیده و دوست دارد. بیننده هم معمولاً نشان داده که از فیلم‌هایی که نوآوری دارند، استقبال می‌کند.

داور بخش داستانی دهمین جشنواره فیلم رویش با بیان اینکه دو معیار در ارزیابی فیلم‌های برگزیده در بخش داستانی جشنواره نقش داشتند، افزود: جشنواره رویش دارای یک رویکرد حرفه‌ای در سینمای کوتاه است و نگاه ما این بود که با دو معیار محتوا و تکنیک به فیلم‌ها نگاه کنیم.

وی در ادامه گفت: در بخش اول با معیار محتوا که پیام کلی جشنواره رویش است، فیلم‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و هیئت انتخاب نیز بر این اساس فیلم‌ها را انتخاب کرده بود. بخش دوم که مهم‌ترین بخش تلقی می‌شد و در بعضی جهات می‌توانست به ما نقشه راه بدهد و کمک کند تا استنباط بهتری به فیلم‌ها داشته باشیم، معیار تکنیک و دستاورد یک فیلم‌ساز در ساخت یک فیلم بود که ازاین‌جهت نیز فیلم‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و فیلم‌سازی که توانسته بود از ابزار سینمایی خود به‌خوبی استفاده کند در این بخش با اقبال روبه‌رو می‌شد.

داور بخش داستانی دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی به پیشرفت قابل‌توجه به لحاظ تکنیکی در سینمای کوتاه اشاره کرد و افزود: فیلم‌های کوتاه دارای فیلم‌برداری‌های خیلی خوب، بحث‌های تکنیکی خوب و ایده‌های بسیار خوب هستند.

کارگردان دهلیز در ادامه بیان کرد: یکی از مسائلی که در جریان داوری فیلم‌های این جشنواره شاهد بودیم، فیلم‌هایی با شاخصه‌های فیلم بلند  بودند که در زمان کوتاه ساخته شده بودند و عدم نوآوری و گویش الکن در آن‌ها دیده می‌شد.

شعیبی در خصوص فاصله رسیدن به سینمای ایده‌آل در فیلم کوتاه گفت: ما در سینمای کوتاه تجربه‌های خوبی داشتیم و فاصله زیادی تا رسیدن به سینمای ایده‌آل نداریم.

داور بخش داستانی دهمین جشنواره فیلم رویش در پاسخ به اینکه آیا رویش توانسته به تولید آثار ارزشمند دینی منجر شود گفت: اولین سالی است که با جشنواره رویش همکاری می‌کنم ولی به‌هرحال این جشنواره جزء جشنواره‌های مهم ما در بخش سینمای دینی است و جشنواره قابل‌اعتنا و قابل ارجاعی است و باید با کمک مسئولین جشنواره آسیب‌شناسی کرد و من خیلی معیار و اندازه‌ای راجع به این جشنواره ندارم.

شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، ۲۷ الی ۳۰ دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد.

دسترسی به وب سایت جشنواره به نشانی www.ruyeshfestival.ir امکان پذیر است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>