سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۵ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

عضو کمیسیون فرهنگی: جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت به آموزش کودکان توجه کند

1

محمد اسماعیل سعیدی آموزش فرهنگ سلامت به کودکان را یکی از دستاوردهای جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت می‌داند.

به گزارش سوره سینما ، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به ستاد خبری هشتمین جشنواره «فرهنگی» وزارت بهداشت گفت: موضوعات مختلفی در ارتقای سلامتی افراد نقش دارند که یکی از آنها فرهنگ است. با اقدامات فرهنگی می‌توان امیدوار بود بیماران کمتری در بیمارستان‌ها زمان و هزینه صرف کنند.

او با اشاره به سبک زندگی سالم تاکید کرد: یکی از مواردی که می‌تواند سبک زندگی سالم را به مردم نشان داده و در آنها نهادینه کند، تولیدات فرهنگی اعم از سریال، فیلم سینمایی، برنامه‌های رادیویی، تئاتر و حتی داستان و رمان است. این محصولات می‌توانند به صورت غیرمستقیم در تشدید یا کاهش بیماری‌ها نقش داشته باشند و نباید از تاثیر آنها غافل بود.

سعیدی با بیان این که چند عامل مهم در بیماری‌های منجر به مرگ و میر وجود دارد، گفت: یکی از مهمترین و خطرآفرین‌ترین این عوامل، تنبلی و تحرک نداشتن است. اگر در تولیدات فرهنگی، مردم را به ورزش و حتی انجام عملیات ساده و روزانه مانند پیاده‌روی و کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه سوق دهیم، قدم بزرگی در سلامتی مردم برداشته می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام جهان یکی از اقدامات اساسی مسئولان فرهنگی و حوزه درمان و سلامت، فرهنگسازی و آموزش پیش از درمان است. متاسفانه در ایران بیشتر از این که به پیشگیری توجه شود، برای اقدامات درمانی هزینه صرف می‌شود. بنابراین اگر در کنار افزایش تخت بیمارستان و موارد مشابه، به آموزش سالم زیستن توجه و در این بخش سرمایه‌گذاری شود، قطعا نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

او درباره جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت بیان کرد: این جشنواره اقدامی موثردر  پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است. این که دانشجوها و افراد مرتبط به حوزه پزشکی، دغدغه انجام کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی به مردم را داشته باشند و در چنین فضایی به رقابت سالم با یکدیگر بپردازند، قابل توجه است.

سعیدی در پاسخ به این سوال که کدام مساله مربوط به سلامت باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: هر موضوع و هر قشری جایگاه خود را دارند و لازم است همه مورد توجه باشند، با این حال فکر می‌کنم برنامه‌ریزی برای سلامت و آموزش نکات بهداشتی به کودکان اهمیت زیادی دارد.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به این که شخصیت افراد از کودکی شکل می‌گیرد، برای داشتن شهروندان سالم، لازم است افراد را از کودکی با مسائل حوزه بهداشت و درمان آشنا کنیم تا فرهنگ رعایت موارد بهداشتی و مبتلا نشدن به بیماری از کودکی در آنها نهادینه شود.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: تغییر سبک زندگی بزرگسالان فرآیند بیشتری را لازم دارد، آنها به این شیوه زندگی عادت کرده‌اند اما در کودکان با آموزش‌هایی که از برنامه‌های خاص خودشان در تلویزیون می‌گیرند یا آنچه در مدرسه می‌آموزند، می‌توان افرادی را تربیت کرد که نه تنها موارد مربوط به سبک زندگی سالم را رعایت می‌کنند بلکه با تذکر دادن به سایر اعضای خانواده، در سالم زیستن آنها هم نقش‌آفرینی خواهند کرد.

سعیدی همچنین اضافه کرد: از شرایط سنی نوجوانان که بحران‌ها و مسائل خاص خودشان را در سن بلوغ دارند نباید غافل شد. اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی ویژه سن نوجوانی کاهش پیدا کند، لازم است به نیازهای این سن توجه شود و خانواده‌ها با آگاهی بیشتری با نوجوانانشان رفتار کنند. این که خانواده‌ها و نوجوان‌ها در خلاء اطلاعات مربوط به این سن قرار داشته باشند یا اطلاعات ناقص و اشتباه را از فضاهای غیرمجاز به دست بیاورند، آسیب‌ها را دو چندان می‌کند.

او در پایان گفت: لازم است با همکاری متخصصان بهداشت، هنرمندان و دست‌اندرکاران فرهنگی، به جای برنامه‌های بی‌محتوا و گاهی مضر، برای کودکان و نوجوانان که در سن حساسی هستند، برنامه‌های مناسب تولید شود، این کار می‌تواند از دستاوردهای جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت باشد.

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت فروردین ماه ۹۶ برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>