سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۵ در ۳:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب
اوج گیری سازمان سینمایی حوزه هنری در فجر 35 ؛

فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» فراموش شد

21rooz-bad1

با اعلام نامزدهای سودای سیمرغ انتقادات به هیأت داوران بالا گرفته و نمونه این انتقادات مربوط به فیلم «بیست و یک روز بعد» از تولیدات حوزه هنری است. فیلمی که با وجود آرای بالای مردمی در جدول اکران برج میلاد هم نادیده گرفته شد.

به گزارش سوره سینما ، سال گذشته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سازمان هنری رسانه ای اوج با دو فیلم «بادیگارد» و «ایستاده در غبار» حضور خوبی داشت. به نظر می رسد امسال قرعه به نام حوزه هنری انقلاب اسلامی افتاده است که دو فیلم از مجموعه فیلم های در دست تولید این نهاد موفق شدند در جشنواره فجر توجه منتقدان و مردم را به خود جلب کنند.

فیلم های سینمایی«ماجرای نیمروز» و «بیست و یک روز بعد» دو اثر سیاسی و اجتماعی که هم با استقبال تماشاگران مردمی مواجه شد و هم اقبال مخاطبان خاص، منتقدان و نویسندگان سینمایی و… این نشان می دهد با توجه به وقفه کوتاه مدت این نهاد درعرصه تولید، دوباره دوره اوج گیری تازه آن آغاز شده است. با این حال، امسال چند فیلم دیگر سازمان سینمایی حوزه هنری به دلایل فنی به جشنواره نرسیده اند. با این حال، تجربه نشان داده است که متولیان جشنواره های فجر هیچگاه، با تولیدات و فیلم های حوزه هنری مهربان نبودند و نیستند. بسیاری از فیلم های شاخص حوزه هنری که بعدها، در مراحل اکران و فستیوال های منطقه ای و بین المللی افتخار آفریدند در جشنواره فجر با مهجوریت روبرو بودند مانند «یه حبه قند» و «حوض نقاشی» و …

البته مهمتر از جشنواره نفوذ خود آثار در متن مردم و جامعه است که شواهد و نتایج آراء مردمی موید آن است که امسال دو فیلم حوزه هنری از قابلیت ها و پتانسیل بالایی برخوردارند و می توان پیش بینی کرد که در ظرفیت سازی اجتماعی و اکران نیز، سربلند بیرون بیایند. فیلم «بیست و یک روز بعد» تا همین جا از سوی جشنواره فجر نادیده گرفته شده است. برای اثبات این نادیده گرفته شدن کافی است جدول پخش فیلمها در برج میلاد را نگاه کنید وقتی از میان ۳۳ فیلم بخش سودای سیمرغ تنها یک فیلم را در جدول اکران کاخ جشنواره در واپسین لحظات جشنواره، روز آخر و اکران آخر و در کنار فیلم های غیررقابتی و خارج از مسابقه قرار می دهند این بدان معناست که این فیلم از نگاه جشنواره از همان روز اول کنار گذاشته شده است. آن هم، اثری که در نهمین روز جشنواره در جمع بهترین های آراء نظرسنجی ها قرار دارد و با ستایش بزرگان سینما و فرهنگ روبرو شده است. فیلمی «خانواده محور» با اهتمام به مهم ترین دغدغه های آموزشی و تربیتی نوجوانان و در ستایش از «مادر». اثری که تداعی گر دوران اوج سینمای کودک و نوجوان و آثار درخشانی چون: «دونده» و «ساز دهنی» است. مضافا اینکه ارزش ها و ظرفیت های سینمای اجتماعی و مخاطب پسند امروزی را هم دارد.

21rooz-bad2

سازمان سینمایی حوزه هنری اگرچه در مسیرش برای رسیدن به معیارهای والای هنر انقلاب اسلامی اوج و فرود زیاد داشته است اما همواره به این معیارها وفادار و پایبند بوده و کوشیده بستری برای رشد نیروهای ارزشی در این نهاد فرهنگی باشد. سینما به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌های این عصر دوشادوش بخش‌های مختلف حوزه هنری پیش آمده و برای هنر انقلاب افتخار آفریده است. در حالی که انتظار می رود جشنواره فجر در کنار همه شور و هیجان و فضای اجتماعی که رقم می‌زند از نظر ارزش‌گذاری آثار و فیلم‌ها نیز، مواظبت شود تا رنگ و بوی انقلاب اسلامی در آن ها محسوس و ملموس باشد. احساس می شود در بزنگاه داوری ها و الگوسازی های آثار همیشه در حق تعدادی آثار عامدانه و آگاهانه ظلم می شود.

سال گذشته آشکارا حق «بادیگارد» را ضایع کردند و امسال کوشیدند تا فیلم های حوزه هنری را در محاق قرار دهند.

فیلم «ماجرای نیمروز» اثری استراتژیک برای نظام و انقلاب و برآمده از ضرروتی اجتناب ناپذیر برای تبیین تاریخی که بر انقلاب ما گذشت و چالش ها، فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی آن و فیلم «بیست و یک روز بعد» اثری شریف اجتماعی با استانداردهای آموزشی و تربیتی و به تعبیرعلیرضا رئیسیان فیلمی «سالم و خوش ساخت و تاثیرگذار». اثری که با محوریت یک نوجوان حاوی بهترین پیام های اخلاقی و خانوادگی است. شعارزده و زمخت و متورم نیست. شاد، تمیز و سرزنده که حتی رنج ها و محنت های زندگی را با امید و پشتکار؛ و با زیبایی های چشم نواز و روحیه بخش بیان می کند.

majeraye-nimrooz

اینکه نگاهی مهندسی شده در صدد تضعیف چنین آثاری در بدنه سیاستگذاران فجر انقلاب است پسندیده نیست و قرار است تا کی در حق این فیلم ها ظلم شود؟ و آثار دغدغه مند و دارای هویت، ماهیت و جوهره اخلاق و انقلاب و مضامین سالم اجتماعی به حاشیه رانده شوند؟

حوزه هنری در چند سال اخیر با سیاست جوان‌گرایی از طریق تاسیس باشگاه «فیلم سوره» و مرکز مستند «سوره» افق تازه‌‌ای را برای کشف نیروهای انقلابی و حمایت از مضامین مهم فرهنگی و اجتماعی باز کرد که آثار و دستاوردهای آن به تدریج آشکار می‌شود. حضور موفق فیلم «بیست و یک روز بعد» مصداق عینی این موفقیت است.

تربیت نیروی انسانی همراه با جوان‌گرایی، کیفی گرایی و انقلابی‌گری، حمایت و تشویق جریانات فرهنگی انقلابی رویکردی بوده که سازمان سینمایی حوزه هنری طی این سال ها بارها اعلام کرده  و امروز شاهد به ثمردهی و باروری این سیاست و نگاه راهبدری در حوره فرهنگ و هنر و بویژه سینما هستیم.

البته فراموش نکنیم که سازمان سینمایی حوزه هنری در دو ساله اخیر موج تازه ای از تولیدات جریان ساز و راهبردی را در عرصه سینمای مستند و کوتاه ایجاد کرده که قابل توجه است. درخشش جهانی مستند A157 که کالبدشکافی یک بحران در قلمرو داعش است از جمله آن است.

منبع: خبرگزاری تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>