سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
نگاهی به فیلم سیدمحمدرضا خردمندان ؛

«بیست و یک روز بعد» وقتتان را تلف نمی‌کند

21-rooz

در زمانه‌ای که فقر سوژه و کپی‌برداری های پی‌در‌پی دامن‌گیر سینمای ما شده، «بیست و یک روز بعد» اثری با نقص‌های کمتر و حسن‌های بیشتر است.

سوره سینما – سمیه دهقان‌زاده : ساره بیات و حمیدرضا آذرنگ از معدود آشناهای سینمایی حاضر در فیلمی هستند که نقطه ثقل داستانش را گروه بازیگران کودک و نوجوان فیلم اولی تراز می‌کنند و در بین آنها “مهدی قربانی”سیزده ساله که پیش از این در خانواده بی سر و سامان «ابد و یک روز» فرزندی خلف بود، این بار شر و شور هنرمند شدن و بلند پروازی ها در عین کوتاه بودن سقف آرزوهایش، تمامی ندارد.

روایت داستان، خطی است و البته چند شاخه. حسنش به این است که مرز نادیده ای داستان ها را از هم جدا در جایی دیگر به هم وصل می کند و البته حفره های فیلم نامه با شوخی هایی ظریف، اندکی بسته شده و سرگردانی مخاطب تا ضریبی بالا، پایین آمده است.

داستان فیلم درباره پسر نوجوانی است که در خانواده‌ای متوسط در یکی از شهرهای حاشیه تهران زندگی می‌کند. او پدرش را از دست داده و مادرش سرطان دارد. پسرک بی‌خبر از بیماری مادر، سودای فیلم ساختن در سر دارد اما…

فیلم «بیست و یک روز بعد» که نخستین ساخته بلند سینمایی سید محمدرضا خردمندان است، گامش را در داستان محکم برداشته و شاید عنوان فیلم به حق مناسب ترین نامگذاری باشد چرا که در این ملودرام اجتماعی قهرمان نوجوان داستان درصدد تحقق آرزوی ناکام پدرش برآمده، مخاطب نیز قدم به قدم با وی پیش می رود و گویی روزشماری برای رخداد یک اتفاق است.

فیلمبرداری خاص، کادربندی هایی متفاوت ازجمله نوآوری در ارائه نماهای بسته از شخصیتها، تدوینی لمس نشدنی، ریتمی قابل قبول، جلوه های ویژه کامپیوتری-میدانی مثلا در بخش‌هایی که قهرمان داستان با قطار مواجه می‌شود و در بخش‌های مختلف، جلوه‌های ویژه خودنمایی می‌کند، البته بازی های روان بازیگران نوجوان و کودک همگی دست به دست هم دادند که در فقر سوژه و کپی برداری های پی در پی که دامن گیر سینمای امروز ماست، فیلمی جمع و جور با نقص های کمتر و حسن های بیشتر را ببینیم و نکته قابل تقدیر دیگر حمایت باشگاه فیلم سوره حوزه هنری است که با وجود احتمال زیاد برای عدم بازگشت سرمایه فیلمی غیرگیشه ای، تهیه کنندگی آن را بر عهده گرفته است و این اولین حمایت این سازمان از این فیلم ها نیست و امید است که آخرینش نیز نباشد.

“«بیست و یک روز بعد» را ببینید، وقتتان تلف نمی شود” نقل قولی مستقیم از مهدی قربانی بازیگر نقش اصلی فیلم است که بنظر می‌رسد باید به توصیه اش عمل کنیم و ارزشش را دارد که به تماشایش بنشینیم و وقتمان تلف نشود.

چند روز پیش که این فیلم در پردیس سینمایی ملت اکران شد، رضایت و خوشحالی مردم بعد از اکران فیلم و درآغوش گرفتن بازیگر نوجوان فیلم( مهدی قربانی) نشان می‌داد که «بیست و یک روز بعد» توانسته‌است رضایت مخاطب خاص و عام را به‌دست آورد و محبوب مردمی شود که به دنبال صداقت می‌گردند.

 

منبع: خبرگزاری فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>