سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اسفند ۱۳۹۵ در ۵:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب

افتتاح نخستین جشنواره فیلم‌های سینمایی ایران در لاهور

iran-lahoor-1

آیین افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم‌های سینمایی ایران با حضور هیأت سینمای ایران و نمایندگانی از حوزه هنری انقلاب اسلامی و تعداد زیادی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری پاکستان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما ، شهریار بحرانی، کارگردان ایرانی و سازنده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در سخنانی در این مراسم، گفت: از برگزاری جشنواره فیلم‌های سینمایی ایران در لاهور بسیار خوشحالم؛ زیرا اینگونه برنامه‌ها زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان بتوانند، هنر و فرهنگ مشترک خود را ترویج و گسترش دهند.

مبشر لقمان، رییس شرکت تولید فیلم مبشر لقمان هم گفت: زمانی که در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸تیم فوتبال ایران مقابل آمریکا پیروز شد، مردم ایران تنها خوشحال بودند؛ اما در کشور پاکستان مردم آن چنان خوشحال بودند که گویا پاکستان فاتح جام جهانی شده است و این امر بیانگر عشق و علاقه مردم پاکستان نسبت به برادران ایرانی خود است.

وی افزود: چند سال پیش با آقای شجاعت رفیق که یکی از کارگردانان معروف پاکستان هستند، دیدار داشتم. وی در این دیدار از سینمای ایران برای من تعریف کردند. در آن زمان من آشنایی چندانی از سینمای ایران نداشتم. بعدها که درباره سینمای ایرانی و صنعت فیلم این کشور اطلاعاتی جمع‌آوری کردم، متوجه شدم که اگر صنعت فیلم خلاقی وجود دارد، صنعت فیلم ایران است.

وی ادامه داد: پس از آن سعی کردم که به هر نحوی شده، صنعت سینمای دو کشور را به یکدیگر نزدیک کنم تا روابط فرهنگی و هنری دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

مبشر لقمان همچنین گفت: صنعت سینمای ایرانی در تکنولوژی، تکنیک، خلاقیت، موسیقی و … بسیار پیشرفت کرده است. کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم در پاکستان در این رشته‌ها می‌توانند از سینمای ایران استفاده‌های زیادی کنند. همچنین ما با کمک یکدیگر می‌توانیم فیلم‌های مشترکی را تولید کنیم آثار دو کشور را به زبان‌های فارسی و اردو دوبله کرده و در سینماها به نمایش بگذاریم.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: طی جلساتی که با هیأت سینمای ایرانی داشتیم، به نتیجه رسیدیم که یک فیلم مشترک تاریخی تحت عنوان «رستم و سهراب» بسازیم و تولید کنیم.

iran-lahoor-2

اکبر برخورداری، وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ ایران در لاهور هم گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تعبیر بسیار زیبایی از هنر و به ویژه هنر سینما ارایه فرموده‌اند که هنر، بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم و مسایل است و مهم‌ترین وسیله برای گسترش یک فکر درست و یا نادرست است. هنر موهبت الهی و حقیقی بسیار فاخر است و هنر سینما بلاشک هنر برتر است.

وی افزود: سینمای ایران قبل از انقلاب اسلامی جزیی از همان سینمای استعماری و مخرب بود. بعد از انقلاب اسلامی هنرمندان و کارگردانان متعهد با راهنمایی رهبران انقلاب هنر سینما را در مسیری قرار دادند که اصلاح‌گر و هدایت‌گر باشد. در واقع سینمای ایران در راستای مبارزه با چالش‌های اجتماعی و ایجاد جامعه‌ای پر از صلح و دوستی فعالیت می‌کند.

برخورداری در ادامه با گفتن اینکه ایران اسلامی امروز به هنر سینمای خود و هنرمندان بزرگ خود افتخار می‌کند، بیان کرد: هنر سینمای ایران در سال‌های اخیر به اوج شکوفایی رسیده و در سطح بین‌المللی به رقابت با صنعت سینمای کشورهای توسعه‌یافته پرداخته و حتی  از برخی کشورها پیشی گرفته است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی سینمای ایران به هنردوستان و مردم پاکستان و ایجاد ارتباط بین هنرمندان دو کشور است. در واقع این جشنواره آغازی است برای کار مشترک هنرمندان و دست‌اندرکاران صنعت سینمای دو کشور.

پایان‌بخش مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم‌های سینمایی ایران در لاهور، نمایش فیلم‌های «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی و «یه حبه قند» به کارگردانی رضا میرکریمی بود. فیلم‌های سینمایی «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و «بید مجنون» به کارگردانی مجید مجیدی هم در این هفته سینمایی اکران خواهند شد.

بنا بر اعلام این گزارش، برگزاری نشست با اصحاب رسانه‌های گروهی پاکستان، از دیگر برنامه‌های این فستیوال سینمایی ایران در لاهور بود. این نشست روز جمعه ششم اسفند در محل سالن امام رضا (ع) خانه فرهنگ ایران با حضور اکبر برخورداری، شهریار بحرانی، محمود کاظمی، جواد سمنانی و احسان کریمخانی از طرف ایران و نیز مبشر لقمان، شرکت تولید فیلم مبشر لقمان، برگزار شد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>