سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ فروردین ۱۳۹۶ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

شبنم قلی‌خانی: حضور داوران حرفه‌ای، به جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت اعتبار داده است

shabnam-gholikhani

عضو هیات انتخاب بخش تئاتر جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت، حضور چهره‌های سرشناس و حرفه‌ای در این رویداد را عامل ایجاد انگیزه در دانشجویان برای خلق آثار باکیفیت دانست.

به گزارش سوره سینما ، شبنم قلی‌خانی عضو هیات انتخاب بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره عنوان کرد: برایم بسیار جالب بود که ببینم کارهای دانشجویان رشته‌های غیر هنری و به خصوص دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در زمینه هنر چطور است و این برایم انگیزه‌ای شد تا داوری در این جشنواره را بپذیرم.

قلی‌خانی با اشاره به کیفیت قابل قبول آثار این دوره افزود: به نسبت اینکه این دانشجویان در رشته‌های غیر هنری تحصیل می‌کنند، سطح آثار را خوب ارزیابی می کنم. به نظر می‌رسد نویسندگان این آثار قبلا تعلیم هنری دیده‌اند و این موضوع در آثارشان مشخص بود. خوشبختانه پشت اغلب کارها فکر و ایده وجود داشت و نقش خوانان با درک موقعیت و کاراکتر نقش ها را اجرا می‌کردند.

بازیگر فیلم «مریم مقدس» افزود: بعضی از کارها که حتی از شهرستان‌های کوچک ارسال شده بودند کیفیت خیلی خوبی داشتند. متوجه شدم دوستانی که در رشته های غیرمرتبط با رشته هنر تحصیل می‌کنند چقدر به رشته تئاتر علاقمند هستند. گاهی به نظر می‌رسید علاقه اصلی بعضی از این دانشجویان حیطه هنر است و شاید به دلیل اصرار خانواده یا دلایل دیگر به سمت رشته پزشکی رفته‌اند و حالا این جشنواره باعث شده است که به نحوی به علاقه اصلی شان نزدیک شوند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت مقوله آموزش عنوان کرد: برای ورود به دنیای حرفه‌ای تئاتر یا هر هنر دیگری باید پیشینه آموزشی داشت. در جشنواره هایی مانند جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت حتی افرادی که موفق به کسب جایزه می‌شوند نباید تصور کنند حالا دیگر به راحتی می‌توانند وارد حیطه حرفه ای و تخصصی هنر شوند و حتما باید تعلیم و ممارست را جدی بگیرند و اگر در علاقه‌شان راسخ  هستند باید شروع به یادگیری و تمرین کنند.

قلی‌خانی گفت: اقدام وزارت بهداشت در راستای برپایی این جشنواره را حرکتی جالب و ارزنده می‌دانم. درس‌های دانشجویان رشته های علوم پزشکی سخت و خشک است و اینکه این دانشجویان به سمت کارهای هنری بروند برایشان تفریحی جذاب است. این جشنواره بستری ایجاد می‌کند تا اگر استعدادی وجود دارد، کشف شود. همانطور که در جشنواره های قبلی به گفته دوستان این اتفاق افتاده است.

بازیگر مجموعه «اولین شب آرامش» ادامه داد: از بین این دانشجویان قطعا می‌توان استعدادهایی را شناسایی کرد و با تعلیم و آموزش به سمت دنیای حرفه ای هنر هدایت کرد و بعد از آن  دیگر همه چیز به پشتکار و تلاش خود فرد بستگی دارد و اینکه تا چه حد مایل باشند این کار را ادامه دهد. اتفاقا شنیده‌ام در دوره قبل یکی از دانشجویان در فیلمی کوتاه بازی داشته و بازی‌اش مورد توجه یکی از کارگردانان سینما قرار گرفته و برای بازی در یک فیلم  انتخاب شده‌ است.

این بازیگر درباره تاثیر حضور داوران حرفه ای در جشنواره گفت: حضور داوران حرفه ای در جشنواره های هنری مهم است. وقتی شرکت کنندگان بدانند کارشان توسط داوران متخصص و حرفه‌ای مورد داوری قرار خواهد گرفت طبعا تلاش بیشتری دارند و با دقت و وسواس بیشتری عمل می‌کنند. دیگر شاهد حضور کارهای به اصطلاح سرسری در بین آثار نخواهیم بود و یا تعدادشان کم خواهد شد. داوران حرفه‌ای می‌توانند در صورت مشاهده استعدادها آنها را به همکاران خود معرفی کرده و زمینه را برای ورود این افراد به دنیای حرفه ای باز کنند.

قلی‌خانی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان در حاشیه این جشنواره، اتفاق مثبتی است. این کارگاه‌ها روند خلق اثر هنری را برای دانشجویان جدی‌تر می‌کنند.

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت ۲۵ فروردین تا اول اردیبهشت ماه ۹۶ در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود. برای اطلاع از اخبار این رویداد به سایتfestivalf.ir  مراجعه کنید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>