سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ فروردین ۱۳۹۶ در ۷:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب
محمد حمزه زاده در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر»:

نقص هنر انقلاب بیشتر در حوزه مدیریتی است/ ناهماهنگی میان سازمان های متولی هنر انقلاب نگران کننده است

hamzezadeh

محمد حمزه زاده گفت: ارگان های مختلف با موضوع هنر انقلاب فعالیت دارند که می توانند با هم هماهنگ تر و همدل تر باشند و امکانات خود را با هم به اشتراک بگذارند. ناهماهنگی میان سازمان های متولی هنر انقلاب، ناهماهنگی تاسف بار و نگران کننده ای است.

به گزارش سوره سینما ، برنامه تلویزیونی «روی خط خبر» با حضور محمد حمزه زاده، معاون سینمایی حوزه هنری درباره معیارها و شاخص های نامزدهای هفته هنر انقلاب بحث شد. در ادامه صحبت های محمد حمزه زاده را می خوانید:

اهداف، شاخص ها و معیارهای نامزدهای چهره هنر انقلاب

حمزه زاده با تبریک بزرگداشت هنر انقلاب، به شاخص ها و معیارهای انتخاب چهره های هنر انقلاب اشاره کرد و گفت: در درجه اول اشاره کنم که جشنواره ها ۳ هدف عمده دارند. ۱) معرفی الگو یعنی اینکه اهداف هدایتی دارند. ۲) رصد رویش ها و پایش ها ۳)حمایت برای رشد. جایزه هنر انقلاب در طی این چند سال این اهداف را دنبال می کند و مهم ترین هدف اش تاباندن نور بر چهره های هنرمندان انقلابی است که تلاش کردند در جهت اهداف و ارزش های انقلاب آثار ارزشمندی خلق کنند.

وی ادامه داد: انتخاب چهره سال مکانیزمی دارد که از یک فهرست ۴۰ یا ۵۰ نفری اشخاص هنرمند، نخبه گان و صاحب نظران حوزه فرهنگ براساس معیارهایی که اعلام کردیم، معرفی می کنند و در حال حاضر افرادی که به عنوان ۵ نفر نهایی انتخاب شدند از چند حوزه هنری تشکیل شده اند. آقای حاتمی کیا فیلمساز انقلاب اسلامی به دلیل ساخت فیلم بادیگارد، مسعود شجاعی طباطبایی به علت جشنواره کاریکاتور هلوکاست و مجموعه فعالیت هایی که در این زمینه داشتند، خانم بهناز ضرابی زاده برای کتاب گلستان یازدهم، آقای حمید حسام و محمدحسین مهدویان برای فیلم سینمایی ایستاده در غبار نامزدهای انتخابی چهره هفته هنر انقلاب هستند.

معاون سینمایی حوزه هنری در خصوص داوران هفته هنر انقلاب تصریح کرد: ۶۰ داور که ترکیبی از هنرمندان پیشکسوت و صاحب نظران عرصه هنر، ادبیات و فرهنگ هستند، چهره های هنر انقلاب را انتخاب می کنند.

دوگانگی هنر انقلابی و غیر انقلابی

به گفته حمزه زاده، معمولا چهره برگزیده سال جایزه خود را از دست فرد برگزیده سال قبل دریافت می کند و منتخبین به دلیل جایگاه شان در حوزه تولید نیازمند به حمایت نداشتند بلکه وجهی از جایزه پر رنگ شده است که به ارائه یک الگو و معیار برای هنرمند انقلابی است که می تواند به عنوان چراغ، مسیر روندگان این راه روشن می شود.

وی با اشاره به برنامه های برگزار شده در هفته هنر انقلاب اظهار کرد: مجموعه ای از فعالیت های هنری در طول هفته برگزار شده است. روسای حوزه هنری و هنرمندان سخنرانی دارند، نمایشگاه ها و برنامه های افتتاحیه، همایش های مرتبط با هنر انقلاب در شهرستان های مختلف برگزار می شود. هنرمندان در شاخه های مختلف هنری که در طول سال در جشنواره های مختلف مقامی کسب کردند، مجدد تجلیل می شوند و تعدادی از هنرمندان به محضر خانواده شهدا می روند و تجدید میثاق می کنند.

حمزه زاده به تعریف هنر انقلاب پرداخت و اظهار کرد: این دو گانه هنر انقلابی و هنر ضد انقلابی، دو گانه معروفی است و دائم در بزنگاه ها از آن صحبت می شود و حتی عده ای هم معتقد هستند که ما چیزی به عنوان هنر انقلاب نداریم و این را نه به عنوان بحث ضد ارزش بلکه به این شکل که هنر ذاتا دینی است و از این دیدگاه هنر را نگاه می کنند. زاویه دیگر هم وجود دارد که ما چه کارکرد و جایگاهی برای هنر قائل هستیم. در اصل باید به این موضوع برگردیم که اساسا فلسفه خلقت مخلوقات و بشر چیست؟ و مدل هدایت های بشر چه چیزهایی هستند.

هنر انقلابی ما را به  تکریم مکارم اخلاق می کشاند

وی به تفاوت هنر انقلابی و هنر غیر انقلابی اشاره کرد و گفت: فرق بین هنر انقلابی و غیر انقلابی در نقشه راهی است که هر کدام پیش گرفتند. یعنی این هنرها به کجا می خواهند ما را هدایت کند. نقش هنر انقلابی ما را به  تکریم مکارم اخلاق می کشاند، ویژگی روحی و روانی ما بالا می برد تا به کمال برساند. این تعریف هنر انقلابی است.

حمزه زاده اذعان کرد: زمانی که به عمر انقلاب نگاه کنیم و با توجه به اینکه انقلاب هنرمندان را خودش پرورش داده و آنان را بزرگ کرده است، مطمئنا گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است. بالاخره کار هنرمند ساخت اثر است و باز کردن دریچه ها جدید به روی انسان ها است.

نقص هنر انقلاب بیشتر در حوزه مدیریتی است

وی درباره موانع فرهنگ هنر انقلاب بیان کرد: غیر از دشمنی های بیرونی و غیر از بدخواهی های دشمنان خارجی، در داخل هنرمندان براساس اقتضائات و امکانات موجود به وظایفشان عمل کردند. به اعتقاد من نقص هنر انقلاب بیشتر در حوزه مدیریتی است. ارگان های مختلف با موضوع هنر انقلاب فعالیت دارند که می توانند با هم هماهنگ تر و همدل تر باشند. امکانات خود را با هم به اشتراک بگذارند. به فکر پرورش نیروهای جدید باشند. ناهماهنگی میان سازمان های متولی هنر انقلاب، ناهماهنگی تاسف بار و نگران کننده است. حتما تقسیم کاری میان این سازمان ها باید صورت بگیرد زیرا هر کدام به طور جداگانه کار تولیدی، تبلیغی، ترویجی دارند. که با اشتراک گذاشتن کارهای خود می توانند موفق تر عمل کنند.

حمزه زاده در پایان گفت: به مناسبت هفته هنر انقلاب اولین پردیس سینمایی شهر اصفهان افتتاح می شود و البته موافقت های خوبی بین چند سازمان و بنیادها صورت گرفت تا سینماهای خود ر ا در اختیار حوزه هنری قرار دهند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>