سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۷ ق.ظ چاپ مطلب
در آستانه افتتاح تازه‌ترین پروژه سازمان سینمایی حوزه هنری در اصفهان؛

«چهار باغ»، چهار سینما و یک پردیس

4bagh cinema

نخستین پردیس شهر اصفهان، پردیس «چهار باغ» امروز ۲۶ فروردین افتتاح خواهد شد تا این سینمای چهار سالنه مدرن میزبان شهروندان خوب اصفهانی باشد.

به گزارش سوره سینما ، روزنامه «اصفهان زیبا» در شماره ۲۸۴۵ خود در آستانه افتتاح آخرین پروژه سینمایی اصفهان «پردیس سینمایی چهارباغ» که به همت سازمان سینمایی حوزه هنری (موسسه بهمن سبز) در حال انجام است طی گزارشی با عنوان «چهارباغ، چهار سینما و یک پردیس» نوشت:

چند سال پیش، دقیقا همان زمانی که خیلی از فیلم‌ها به دلیل کمبود سالن سینما در اصفهان روی پرده نمی‌رفت؛ یا آن‌قدر در چشم به‌هم‌زدنی این اکران و پایان اتفاق می‌افتاد – مثلا گاهی کمتر از یک هفته و بهانه‌شان هم این بود مردم فلان فیلم را دوست ندارند و استقبالی از آن نمی‌شود و می‌خواهیم سالن را به فیلمی با اقبال بیشتر اختصاص دهیم- که نمی‌توانستی حتی از روی پرده رفتنش مطلع شوی؛ چه رسد به برنامه‌ریزی و تماشای آن؛ دقیقا همان موقعی که با وجود لفاظی‌های فرهنگی و استفاده از عباراتی چون کلان‌شهر و مرکز فرهنگ و هنر و غیره، عمق تفاوت میان اصفهانِ غیر‌پایتخت را با تهران متوجه می‌شدی؛ پردیس‌ها به عنوان یکی از امکانات ساده و در دسترس فرهنگی برای عموم، فعالیت گسترده و پر‌رونقی در پایتخت داشتند.

همین چند سال پیش، ‌اگر ساکن تهران بودی و یا بنا به هر دلیلی، پایت به تهران باز می‌شد و از قضا در جبران ندیدن فیلم‌هایی دراصفهان، عزمِ سینما رفتن می‌کردی، با این پردیس‌ها آشنا می شدی. ساختمان‌های بلندی که در راس محبوبیت و مقبولیت‌شان آزادی قرار داشت و پوستر فیلم‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته بود. طبقه‌ها را که بالا می‌رفتی، فیلم‌ها عوض می‌شد و مجبور نبودی برای دیدن یک فیلم زیاد برنامه‌ات را دستخوش تغییر کنی؛ طیفی از فیلم‌های مختلف مقابلت قرار داشت. چه بسا که استفاده تجاری پر‌رونقی هم از این پردیس‌ها صورت گرفت؛ هر طبقه بوفه خودش را داشت و قطعا در کنار سهولت جریان تماشای فیلم برای مردم، تا حدی به اشتغال‌زایی نیز کمک کرده بود.پردیس دقیقا یعنی نقطه مقابل تک‌سالن‌های سینمای شهر ما که از قدیم با آنها آشنا هستیم؛ پردیس ها از چند سالن نمایش تشکیل شده‌اند که چند تا از سه سالن شروع می‌شود و به شش و ۱۰ سالن هم می‌رسد. حال زمزمه‌هایی که پیش‌تر از دل چهارباغ تاریخی‌مان به گوش می‌رسید، رنگ واقعیت به خود گرفته و اولین پردیس سینمایی اصفهان در شرف متولد شدن است.تا چند روز پیش‌تر، میان انبوه خاک‌و‌خل به هوا خاسته از پروژه احداث مترو که چهارباغ را مدتی است به خیابانی کم‌عبور‌ اما پر‌سر‌و‌صدا‌تر از پیش تبدیل کرده؛ سینما خانواده هم گوشه‌ای رخت تعمیر و بازسازی به تن کرده تا با قامتی جدید در میان سینما‌های اصفهان به سوگلی فیلم‌باز‌ها و فیلم‌دوستان بدل شود.حالا آرام‌آرام خانواده سابق این رخت را از تن بیرون می‌کند و آماده است در قلب اصفهان و کمی آن طرف‌تر از زنده‌رودی که آن هم دوباره به شهر بازگشته و جانی تازه بخشیده، خودنمایی‌اش را شروع کند. خانواده با شکل و شمایلی جدید، نو‌نوار شده و بی‌شباهت به آن ساختمان درب‌و‌داغانی که در ذهن همه ما به عنوان یکی از سینما‌های شهر مانده و با نامی جدید منتظر بریدن روبان قرمز است تا رسما به جمع سینمایی اصفهان وارد شود.

سید مصطفی حسینی در ‌خصوص این تغییرات و بازسازی سینما می‌گوید: سینما «خانواده» به پردیس سینمایی «چهارباغ» تغییر نام پیدا می‌کند؛ این پروژه از مردادماه امسال آغاز شده و در روز‌های پایانی خود به سر‌می‌برد. ۳۲۰ صندلی نیز به ظرفیت سالن اصلی این سینما اضافه شده و پردیس «چهار‌باغ» با چهار سالن با ظرفیت‌های ۴۳۰، ۱۳۰، ۱۲۰ و هم‌چنین سالن تک ۸۰ نفره که برای پخش فیلم کودک در نظر گرفته شده، آماده بهره‌برداری است.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان ادامه داد: این سینما سینمایی مدرن محسوب می‌شود و با در بر داشتن تجهیزات مدرن و تجهیزاتی چون سیستم اطفای حریق ، سیستم‌های اکوستیک و … نخستین پردیس سینمایی اصفهان است. سالن اصلی پردیس «چهارباغ» به سیستم نمایشی با صدای دالبی‌دیجیتال نیز مجهز شده و سه سالن دیگر هم به سیستم بارکد دیجیتال تجهیز شده‌اند.

4bagh1

نکته مثبتی که در کنار هم قرار دادن ساختمان جدید «چهارباغ» و سینما «فلسطین»، و مقایسه این دو به چشم می‌خورد، همگونی و یک‌رنگی در معماری این دو ساختمان است و این مساله نوید این را خواهد داد که پس از بازسازی ساحل و نوسازی احتمالی ایران، به مجموعه‌ای یک‌دست از سینما‌ها در دل چهارباغ دست خواهیم یافت.

حسینی در‌این‌باره و در‌خصوص نحوه بازسازی این سینما گفت: در معماری پردیس «چهارباغ» از هنرهای مختلف اصفهان استفاده شده‌ است. هزینه بازسازی این سینما سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. هم‌چنین نهادهایی چون سازمان سینمایی، فولاد مبارکه، همراه اول، شورای شهر و شهرداری در این مسیر حمایت کرده‌اند.

مدیرامور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان که پیش‌تر از آمادگی این سینما برای نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال خبر داده بود، در خصوص این میزبانی گفت:‌ برنامه اولیه مبتنی بر این بود که فیلم‌های جشنواره فجر امسال در دو سینمای فلسطین و قدس اکران شود. حال با در نظر گرفتن بحث کیفیتی و استانداردهای سینمایی که جهت اکران فیلم‌های جشنواره فجر لازم است، احتمالا سینما ساحل یا سپاهان میزبان جشنواره امسال در اصفهان خواهد بود. در حال حاضر به دلیل کمبود سالن مجبور هستیم بسیاری از فیلم های مطرح را با اکران کوتاه‌مدت روی پرده داشته باشیم تا بتوان تمام فیلم‌ها و علی‌الخصوص جشنواره فیلم فجر را به طور کامل در برنامه اکران داشته باشیم. پردیس خانواده نیز تا حدود ۱۰ روز دیگر افتتاح می‌شود و امیدواریم مشکل کمبود سالن سینمایی در اصفهان با اضافه شدن این سینما به چرخه اکران تا حد زیادی رفع شود.

محمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز نیز که چند روز قبل‌تر هم به همراه مجید مسچی مدیر عامل موسسه سینما شهر ، غلامرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی بهمن سبز و حسن رنجبر مدیر پشتیبانی و توسعه این موسسه از نحوه بازسازی سینما بهمن تهران بازدید کرده بود، گفت: نخستین پردیس شهر اصفهان، پردیس «چهار باغ» بزودی افتتاح خواهد شد تا این سینمای چهار سالنه مدرن میزبان شهروندان خوب اصفهانی باشد. پردیس «چهارباغ» اصفهان با معماری ایرانی ساخته شده است.

کاظمی ادامه داد: روندی که توسط حوزه هنری در این مدت شروع شده هم‌چنان با برنامه‌ریزی درست و با قدرت در حال پیگیری است و با مشکلات مالی که وجود داشته، در دو سال گذشته روند بازسازی، تجهیز و ساخت سالن‌ها با کندی مواجه نشده است. موسسه بهمن سبز در سال ۹۶ نیز برنامه‌های مهمی دارد. سینما ساحل اصفهان فعلا درحال فعالیت است، ولی ان‌شاء‌الله در سال آینده با بودجه‌ در نظر گرفته شده تصمیم داریم پردیس مدرن ساحل را نیز بازسازی کنیم. به مردم خوب اصفهان قول داده بودیم سینما فلسطین را مورد باز‌سازی قرار می‌دهیم و سینما خانواده را نیز به پردیس چهارباغ تبدیل خواهیم کرد که الحمد‌لله هر دو پروژه به سر‌انجام رسیده و پس از این نوبت ساحل خواهد بود تا به پردیس سینمایی تبدیل شود.افتتاح پردیس خانواده در دهه فجر پیش رو، با اضافه شدن چهار سالن نمایش فیلم به سینما‌های فعال اصفهان کمک شایانی به رونق یافتن صنعت فیلم در اصفهان خواهد کرد.