سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ فروردین ۱۳۹۶ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

علیرضا قزوه: مستند «داد» اعتراض و صدای بچه‌های انقلاب است/ شاعران می‌ترسند موضع انتقادی داشته باشند

ghazve1

علیرضا قزوه گفت: مستند «داد» اعتراض و صدای بچه‌های انقلاب است که حاضر هستند زندانی شوند، کتک بخورند و تهمت بشنوند اما حرفشان را بر زبان بیاورند.

علیرضا قزوه، نویسنده و شاعر اشعار آئینی و انقلابی در گفتگو با سوره سینما در مورد مستند «داد» که در برخی اکران‌های مردمی خود با حواشی نیز همراه بوده است، گفت: من داور هفتمین جشنواره عمار در بخش نقد درون‌گفتمانی بودم و مستند «داد» جزء مستندهای برتر در این بخش بود. مستند «داد» کار بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که در جامعه امروز، ما با کاهش ظرفیت پذیرش اعتراض روبرو هستیم.

وی با اشاره به سیدمیثم صفائیان، از سوژه های این مستند اظهار داشت: در مورد آقای صفائیان شخصیت اصلی این مستند باید عرض کنم که او فرد بسیار شجاعی بود و جا دارد تا از چنین فردی تقدیر شود؛ اما از او جز در جشنواره فیلم عمار در هیچ کجای دیگر تقدیر نمی شود و این وضعیت زنگ خطری برای جامعه اسلامی محسوب می شود.

این شاعر سرشناس کشور ادامه داد: مستندهایی از قبیل مستند «داد» بسیار زیاد داریم که در آن می بینیم که مردم داد می زنند و به جایی هم نمی رسد؛ این مستند و پرداختن به آن نشان می دهد که جشنواره مردمی فیلم عمار راه درستی را سپری می‌کند و موضوعاتی چون عدالت طلبی برای آنها بااهمیت است.

قزوه خاطرنشان کرد: نطقه قوت مستند «داد» برای من به عنوان یک هنرمند و شاعر، جسارت کارگردان برای تهیه و تولید این مستند است؛ البته امکان دارد که به لحاظ کیفیت هنری بتوان از این مستند کارهای بهتری را هم تولید کرد چراکه به هر حال هزینه ای که برای ساخت این کار شده بسیار پایین بوده است.

وی این مستند را حامل پیام های فراوانی برای مردم جامعه دانست و اضافه کرد: مستند «داد» با هزینه بسیار کم ولی با حرف و سخن فراوان و پیام بسیار خوب آمده و با حداقل امکانات، بحث اقتصاد مقاومتی را هم کاملا رعایت کرده است و صحبت هایی که می‌تواند و حرف هایی که برزبان می‌آورد و در نهایت تاثیری که دارد بسیار زیاد و غیرقابل انکار است.

این شاعر انقلابی در ادامه سخنانش خواستار پخش مستند «داد» از تلویزیون شد و یادآور شد: حداقل کمک ها و کاری را که می توان برای کمک به این مستند و تشویق عوامل سازنده آن کرد این است که این کار از رسانه ملی نمایش داده شود؛ حتی از نگاهی دیگر حداقل انتظار این است مستند «داد» از بخشی از رسانه ملی که دغدغه انقلاب دارد پخش شده و مردم و علاقمندان به این قبیل آثار، آن را مشاهده کنند.

قزوه با تمجید از اکران خودجوش و مردمی این مستند و اشاره به برخی حواشی این اکران‌ها تصریح کرد: راه کمک به نمایش و اکران این مستند برای مردم و مخاطبان، کاری است که بچه های جشنواره عمار انجام می دهند و به صورت خودجوش و مردمی این مستند را در مساجد، دانشگاه ها و مدارس اکران می کنند؛ گرچه، موضوع بسیار بدی است اما بسیار واضح و مسلم است که جلوی نمایش این مستند را در مراکزی که با بودجه دولتی اداره می شوند و رنگ و بوی دولتی دارند می‌گیرند چراکه از نظر برخی ها این مستند خطرناک محسوب می شود و شیوه اعتراض را به مردم آموزش و یاد می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه امروز ما شاعران را به سمتی می برد که شاهد ظهور شاعران بی مصرف و بی موضع باشیم؛ در حال حاضر در وزارت ارشاد و بسیاری از اداره های دولتی به افراد بدون موضع و بعضا بدموضع مسئولیت می دهند که حتی با سران فتنه رفاقت و رابطه ای دوستانه دارند.

این شاعر انقلابی افزود: فکر می‌کنید وزارت ارشاد دست بچه های انقلاب است؟ پاسخ خیر است. دقیقا می توانم بیان کنم که برخی جریان های روشنفکری در آنجا ریشه دارند؛ بر این اساس آنها خیلی تمایل ندارند که شاعران انقلابی را تحویل بگیرند. متاسفانه این ترس در دل برخی شاعران ما است که اگر موضعی انتقادی و علیه دولت داشته باشیم نان ما را قطع می‌کنند.

قزوه در بخش دیگری از سخنانش، مستند «داد» را درد و دل مردم دانست و عنوان کرد: مستند «داد»، برای اینکه به سیاه نمایی دچار نشود به شیوه عمار عمل می‌کند؛ نکته دیگری که برای هرچه بهتر دیده شدن مستند، می‌توان گفت باید آن را به روستاها برده و همچنین در فضاهای مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی از قبیل دانشگاه ها و مساجد نمایش بدهند تا حرف و پیام آن به گوش مردم رسانده شود.

این شاعر معاصر اضافه کرد: مستند «داد»، اعتراض و صدای بچه های انقلاب است که حاضر هستند تا زندان رفته و زندانی شوند، کتک خورده و تهمت بشنوند اما حرف خود را بر زبان بیاورند؛ من، مخاطب این مستند را تمامی مردم کشور می دانم و از طرف دیگر تمامی مسئولان و مدیران که باید چنین مستندی را تماشا کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاعران هم باید این مستند را ببینند و درباره آن، صحبت کنند تا جریان سازی بسیار خوبی را برای مستند «داد» شاهد باشیم. زیرا برخی این موضوع را تشویق می کند تا هنرمندان به سمت عدالت‌خواهی و اینگونه فضاها حرکت نکنند.

گفتنی است علاقه‌مندان جهت دریافت و اکران مستند «داد»، می‌توانند عبارت «داد» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>