سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۲:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری جشنواره فیلم صنعتی برگزار شد؛

تشریح برنامه‌های جشنواره فیلم صنعتی در عسلویه/ نشست میرتهماسب برای فیلمسازان

jashnvare sanati1

دبیر چهارمین چهارمین جشنواره فیلم و عکس صنعتی و فناوری ضمن تشریح برنامه‌های این رویداد ملی، از برگزاری نشست تخصصی مجتبی میرتهماسب در عسلویه و همچنین برنامه‌های ویژه زمان برگزاری جشنواره سخن گفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، نشست خبری این جشنواره سوم اردیبهشتماه با حضور مسعود نجفی دبیر، بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر و سیدمحمدصادق لواسانی مدیر روابط عمومی برگزار شد.

هدفمان برگزاری جشنواره خارج از تهران بود

دبیر دوره چهارم جشنواره در ابتدا با ابراز خوشحالی از اینکه یکی از بزرگترین اهدافی که از دوره گذشته پیگیری می‌کرده‌، محقق شده است، بیان کرد: یکی از بزرگترین اهدافی که در برگزاری جشنواره صنعتی داشتیم، بیرون بردن آن از تهران بود. چون در همه سال‌هایی که به عنوان خبرنگار درگیر جشنواره‌های مختلف بوده‌ام، متوجه شدم بهترین راه برگزاری جشنواره‌های موضوعی بیرون بردن آن‌ها از تهران است، به این دلیل که ارتباط میان خبرنگاران و هنرمندان اتفاقات بهتری را نسبت به حضور آن‌ها در تهران رقم می‌زند.

وی افزود: در دوره چهارم جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، مجموعه پتروشیمی از جشنواره استقبال زیادی کرد و امیدواریم بازدهی در این دو روز به قدری زیاد باشد که روند برگزاری جشنواره در این مناطق ادامه پیدا کند. به هر حال خوشحالم که برای اولین بار جشنواره‌ای را به عسلویه بردیم و آن‌هم جشنواره‌ای مرتبط با موضوع صنعت است.

برگزاری نشست تخصصی مجتبی میرتهماسب برای مدیران صنعتی و فیلمسازان

نجفی با اشاره به برنامه برگزاری جشنواره در عسلویه گفت: در دو برگزاری جشنواره که ۹ و ۱۰ اردیبهشت است، بازدید از سه مجتمع پتروشیمی و برگزاری نشست تخصصی با حضور مجتبی میرطهماسب را پیش‌بینی کرده‌ایم که با حضور مدیران صنعتی اتفاق می‌افتد.

دبیر جشنواره همچنین از برگزاری دو مراسم تقدیر، دو مراسم نکوداشت و بزرگداشت خبر داد و اظهار کرد: بنا به پیشنهاد هیات محترم داوران، قرار در مراسم اختتامیه از یک پروفسور و یک کارآفرین تقدیر کنیم. همچنین مراسم نکوداشت به مسعود معصومی از بنیان‌گذاران عکس صنعتی در ایران اختصاص دارد که دو ماه قبل درگذشت. در مراسم نکوداشت وی، پروانه معصومی همسر سابق ایشان حضور خواهد داشت و منتخبی از عکس‌های صنعتی این عکاس در نمایشگاه جشنواره به نمایش درمی‌آید. در بخش بزرگداشت نیز میزبان فرشاد فداییان از مستندسازهای پیشکسوت حوزه صنعتی خواهیم بود.

وی همچنین از برگزاری سه نشست تخصصی در دانشگاه‌های علم و صنعت، شریف و هنر و برگزاری تورهای عکاسی برای دانشجویان عکاسی در یک سال گذشته خبر داد و گفت: ما در جشنواره تلاش کردیم که بتوانید علاوه بر برگزاری یک رویداد رقابتی، برنامه آموزشی مطابق اهداف جشنواره نیز پیش‌بینی کنیم. در این راستا دو کارگاه فیلمسازی توسط امیرشهاب رضویان و آرش معیریان و همچنین یک کارگاه عکاسی صنعتی توسط داریوش کیانی برگزار شد. همچین دو تور عکاسی جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی از یکی شهرک‌های صنعتی اطراف تهران و همچنین کارخانه پارکسان با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

تعداد آثار رسیده بسیار زیاد بود

نجفی در ادامه این نشست با اشاره به تعداد آثار رسیده به دوره جشنواره اظهار کرد: با اینکه جشنواره تنها آثار تولید شده در یک سال گذشته را می‌پذیرفت، اما آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و اعضای هیات انتخاب شامل مرتضی پایه‌شناس، مهرداد زاهدیان، علیرضا قاسم‌‌خان تمامی این آثار را به دقت بررسی کردند. به طول کل، از میان ۱۳۶ فیلم مستند رسیده به جشنواره، ۳۱ اثر برای داوری انتخاب شد. همچنین از میان ۸۱ فیلم در بخش آیتم تبلیغاتی، ۱۷ اثر انتخاب شد و در بخش پویانمایی نیز از میان ۱۶ انیمیشن، با تاکید بر انتخاب کیفی آثار، تنها ۵ فیلم انتخاب شدند. این آثار توسط اعضای هیات داوران متشکل از علیرضا رضاداد، بهروز شعیبی، پوران درخشنده، امیر توده‌روستا و احمد ضابطی جهرمی داوری شدند.

دبیر جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی همچنین با اشاره به بخش دانشجویی جشنواره اظهار کرد: با توجه به ماهیت جشنواره، در بخش دانشجویی نیز آثار خوبی به دبیرخانه رسید که هیات داوران این بخش متشکل از آرش معیریان، علیرضا بهرامی و مسعود سفلایی برگزیدگان آن را در سه بخش مستند، آیتم‌های تبلیغاتی و پویانمایی معرفی کرده‌اند. علاوه بر این، بخش پتروشیمی از بخش‌های جنبی جشنواره خواهد بود که برگزیدگان آن معرفی می‌شوند.

jashnvare sanati2

در بخش عکس صنعتی به آرشیو بسیار خوبی رسیده‌ایم

وی با بیان اینکه برگزاری دو دوره مسابقه عکاسی صنعتی در جشنواره، پایه ریزی خوبی برای این بخش بوده است، گفت: امسال دومین دوره‌ای است که بخش عکس صنعتی به جشنواره اضافه شده است و محمود کلاری، شهاب‌الدین عادل و داریوش کیانی داروان بخش عکس هستند که در سه بخش تک عکس تبلیغاتی، تک عکس صنعتی و مجموعه عکس صنعتی و تبلیغاتی آثار را داوری کردند. آثار منتخب بخش عکس در نمایشگاهی در عسلویه به نمایش درمی‌آیند، همچنین در تهران تعدادی از عکس‌ها و فیلم‌ها را در معرض عموم می‌گذاریم و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها شبکه مستند هم قرار است برخی از این آثار را پخش کند.

نجفی یادآور شد: در این دو دوره،  به همت حسن هندی آرشیو بسیار خوبی از عکس‌های صنعتی و تبلیغاتی فراهم آورده شده است.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در پایان سخنانش از ریاست سابق و فعلی سازمان سینمایی کشور برای برعهده گرفتن جوایز جشنواره تشکر کرد.

رئیس جهاد هنر: برگزاری جشنواره غیردولتی کار بسیار سختی است

در بخش دیگری از نشست، بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی هنر با تاکید بر مشکلات برگزاری جشنواره‌های غیردولتی گفت: دوستان رسانه‌ای از مسائل و مشکلات برگزاری جشنواره‌ها در بخش‌های غیردولتی مطلعند اما در عین حال این را هم باید تاکید کنم که در برگزاری جشنواره فناوری و صنعتی، تیم جوانی در کنار ما برای رسیدن به اهداف جشنواره همراه شدند و همین امر، کار را پیش برد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر در ادامه با اشاره به اهداف اصلی جشنواره بیان کرد: هدف اصلی که از برگزاری جشنواره دنبال می‌کنیم، در ابتدا کمک به توسعه فرهنگ صنعتی است. ارتباط و تعامل میان هنرمندان و مراکز صنعتی بحث مهمی است تا فعالیت‌های صنعتی که در کشور انجام می‌شود، به خوبی مستند شده و به جامعه نشان داده شود تا در ایجاد روحیه ملی و کمک به خودباوری ملی موثر باشد.

وی این هدف جشنواره را در راستای بیانات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: فرهنگ صنعتی پیش شرط رشد کشور و رشد صنعتی است. فرهنگ صنعتی برای تولید و خلاقیت انسان، زمینه و بستری را ایجاد می‌کند تا منجر به افزایش ثروت شود. با نهادینه شدن فرهنگ صنعتی آگاهی‌های عمومی در جامعه افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند روی تولید ملی که مسئولین درباره آن حرف می‌زنند، موثر باشد. دراین بستر اشتغال و کارآفرینی ضرورت بیشتری هم پیدا می‌کند.

سینما موثرترین رسانه در ایجاد فرهنگ صنعتی

رشیدی در  ادامه با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای ایجاد فرهنگ صنعتی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ما در جهاد دانشگاهی هنر اعتقاد راسخی برای نهادینه کردن این فرهنگ با استفاده از رشته‌های هنر مخصوصا سینما داریم. سینما به دلیل اینکه جذابیت بالایی دارد، می‌تواند در انتقال مفاهیم و پیام صنعت، واقعیت‌های صنعت را به شکلی جذاب و هنرمندانه ارائه کند. اعتقاد داریم اگر باب گفت‌وگو میان هنرمندان ایجاد شود و در این زمینه تعامل اتفاق بیفتد، آثار هنری خوبی با موضوع صنعتی تولید می‌شود که به ارتقای فهم جامعه در این موضوعات بینجامد.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه تاکید کرد: یکی از اهداف جشنواره شناساندن مستندسازهای خلاق به مرکز صنعتی است. وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌شود و آثار هنرمندان هم دیده شده و هم مورد تقدیر قرار می‌گیرد، این اتفاق به خودی خود باعث ایجاد ارتباط میان مراکز صنعتی و هنرمندان شده و درنتیجه این ارتباط افزایش ساخت فیلم‌های صنعتی توسط مستندسازان را در پی خواهد داشت. این همان هدفی است که دنبال می‌کنیم و می‌‎خواهیم فیلم‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شوند، توسط هنرمندان خلاق و نخبه تولید شود تا شرکت‌های تبلیغاتی.

وی تصریح کرد که در همین راستا و پس از برگزاری جشنواره در عسلویه، با هماهنگی‌ معاونت‌های استادی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، فیلم‌ها و عکس‌های منتخب در جریان یک تور در شهرهای دیگر ایران به نمایش درمی‌آیند.

۵۰ اثر در بخش جنبی پتروشیمی بررسی شدند

رشیدی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به بخش‌های جنبی جشنواره گفت: در این دوره و با هماهنگی‌هایی که داشتیم بخش جنبی پتروشیمی را به جشنواره اضافه کردیم که فراخوان مجزایی برای شرکت‌های پتروشیمی در عسلویه و دیگر نقاط کشور منتشر شد. در حدود ۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و تصمیم گرفته شد که از چهار شرکت موفق و فعال‌تر در این حوزه تقدیر شود. همچنین در بخش عکس از میان آثار رسیده، ۱۵ عکس انتخاب شدند تا هم در نمایشگاه عکس جشنواره حضور داشته باشند هم در کتاب جشنواره منتشر شوند.

وی همچنین از حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) از جشنواره خبر داد و گفت این صندوق به بهترین فیلم جشنواره که درباره صنایع الکترونیک است جایزه‌ای اهدا خواهد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر در پایان این نشست، از ستاد توسعه فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان سینمایی کشور، شرکت ملی پتروشیمی ایران، شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه پارس جنوبی (عسلویه) و شرکت ایران‌خودرو تشکر کرد.

همچنین سیدمحمدصادق لواسانی مدیر روابط عمومی جشنواره، از همراهی قابل توجه اصحاب رسانه با این رویداد ملی سپاسگذاری کرد و سپس خبرنگاران برای یادبود دوره چهارم جشنواره، عکس یادگاری گرفتند.

بر اساس این گزارش، چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، ۹ و ۱۰ اردیبهشت به دبیری مسعود نجفی در عسلویه برگزار می‌شود. این جشنواره توسط جهاد دانشگاهی واحد هنر و با حمایت شرکت ملی پتروشیمی ایران با همکاری شرکت‌های پتروشیمی فعال در عسلویه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان سینمایی برگزار می‌شود.

برای اولین‌بار است که عسلویه به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های صنعتی و پتروشیمی خاورمیانه، میزبان برپایی یک رویداد سینمایی می‌شود.

جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) با هدف معرفی فعالیت‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در بخش‌های مختلف علمی، فناوری، نوآوری و صنعتی برگزار می‌شود. چهارمین دوره این رویداد سینمایی با شعار «روایتی از فناوری و کسب و کار ایرانی» برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>