سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

یادداشت مدیرعامل موسسه بهمن سبز درباره اکران ۹۶/ سال رقابت‌های دشوار

kazemi

محمود کاظمی مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری طی یادداشتی درباره اکران ۱۳۹۶ ، امسال را سال رقابت‌های دشوار نامید.

سوره سینمامحمود کاظمی : اکران نوروزی یکی از حساس‌ترین فصل‌های نمایش در ایران است. امسال با وجود کاهش مخاطب نسبت به سال گذشته، اما بسیاری از ایرانیان به تماشای فیلم‌ها در سینماها رفتند.

امسال، برای سینماداری سالی دشوار است. فیلم‌هایی که در جشنواره فجر ۳۵ روی پرده رفت، نشان داد در بخش اقتصاد سینما دچار مشکل هستیم. بسیاری از فیلم‌ها قدرت جذب مخاطب بالا را نداشتند و این نگران کننده است. بعضی آثار می‌کوشند از طریق شوخی‌های نازل و سبک مخاطب را عادت به دیدن کمدی‌های سطحی کنند. این روند در درازمدت به نفع سینمای فرهنگی نیست. تعداد آثار جذاب برای خانواده‌ها کم است و در بسیاری از ژانرها اصلا فیلمی تولید نشده است. با این همه، و با توجه به بضاعتی که تولیدات سال پیش در اختیارمان می‌گذارند باید در جهت رونق دادن به گیشه بکوشیم. نیازمندیم برنامه‌ریزی‌هایی دقیق و علمی داشته باشیم تا متناسب با هر فیلم، راهکاری برای افزایش مخاطب آن ایجاد شود. هر جغرافیا ممکن است ملاحظاتی داشته باشد و نتوان یک نسخه موفق را به همه مناطق ایران تعمیم داد، پس باید از امروز به فکر باشیم تا کاهش فروش که در نوروز ۹۶ گریبان سینمای ایران را گرفت در مقاطعی چون اکران دوم بهار، عید فطر، اکران پاییز و مناسبت‌هایی از این دست جبران کنیم.

موسسه بهمن سبز، در سالی که پیش روست پخش فیلم های سینمایی «بیست و یک روز بعد»، «کارگر ساده نیازمندیم»، «پری دریایی»، «فصل نرگس»، «زیر سقف دودی»، «قهرمان کوچک»، «فیلشاه»، «شهری که نمی‌خوابد» و «رهایی از بهشت» را برعهده خواهد داشت. قطعا به این فهرست فیلم‌های دیگری اضافه می‌شوند. اما همین فهرست نشان دهنده تنوعی است که می‌توانیم در حوزه پخش داشته باشیم. از سویی دیگر این ویترین رنگارنگ، کمک می کند تا در معادلات اکران، نقش پررنگ تری بازی کنیم و در رونق دادن به سینماهای حوزه هنری و تقویت بنیه اقتصادی مجموعه بکوشیم.

از مدیران امور سینمایی و مدیران سینماها انتظار می‌رود با بررسی دقیق روی این فهرست، راهکارهای جذب مخاطب برای این آثار را بررسی کنند و زمان اکران، بدون برنامه نباشند. آنچه ثابت شده، در مرحله اکران یک فیلم، توجه دادن به مخاطب و درگیر کردن او با امتیازهای خرد و کلان یک اثر می‌تواند مناسبات گیشه را برهم بزند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>