سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
به بهانه خبر تلخ تخریب سینما «قیام»؛

چرا سینمایی با نیم قرن تاریخ و خاطره تخریب می‌شود؟

ghiam1

تعطیلی سینماها یک معضل جدی است و سالن‌های سینمایی به مجتمع‌ها و مراکز تجاری تبدیل می شوند. در این بین فقط سینماهایی که در اختیار حوزه هنری قرار دارند در پروسه بازسازی، نوسازی و احیاء قرار گرفته‌اند.

به گزارش سوره سینما، سینما قیام با نام پیشین «سینه موند» در سال ۱۳۴۵، توسط شرکت سهامی «پارامونت» و همزمان با سینما پارامونت تأسیس شد. این سینما دارای یک سالن با ظرفیت ۴۰۰ نفر و درجه ارزش‌گذاری ممتاز خاص نمایش فیلم‌های کودکان بوده است. مالک اولیه این سینما شرکت سینما پارامونت بوده که بعد از انقلاب اسلامی به بنیاد مستضعفان سپرده شده است.

این سینما تا اواسط دهه ی ۸۰  با نام سینما «قیام» فعال بوده و پس از چند سال تعطیلی به عنوان تماشاخانه شروع به فعالیت نمود که در حال حاضر به عنوان «تماشاخانه  طهران» مورد بهره برداری قرار دارد.

گفته می شود سینما «قیام» توسط بنیاد مستضعفان با تغییر کاربری تجاری، به فروش گذاشته شد. ضمنا، فروش ملک سینما «قیام» در حالی قرار است انجام ‌گیرد که در این سال‌ها تلاشی برای بازسازی و اضافه شدن آن به ناوگان سینمایی کشور نشده بود.

اهمیت این اتفاق زمانی قابل درک است که بدانیم متاسفانه، کمبود سالن یکی از معضلات اساسی سینمای ایران است. مضافا، اینکه فقدان سالن سینمایی ویژه گروه های سنی کودک و نوجوان هم، از معضلات مضاعف این عرصه بشمار می آید.

طی این سال ها بارها و به کرات شنیده و می شنویم که سالن های سینمایی با تغییر آشکار کاربری به مجتمع ها و مراکز تجاری تبدیل می شوند بی آنکه از سوی متولیان و مسئولان سینمایی با پرسش و پیگیری مواجه شوند. به طوری که شاید بتوان عنوان کرد؛ فاجعه تعطیلی سینماها در شهرستان ها یک معضل جدی است.

در این بین فقط، سالن های سینمایی که در اختیار حوزه هنری در سطح کشور قرار دارند در پروسه بازسازی، نوسازی و احیاء قرار گرفته اند.

نگاهی به تعداد سالن‌های سینما در کشور و مقایسه آن با وسعت و جمعیت موجود، نشان می دهد فقط ۵ درصد شهرهای کشور سینما دارند و ۹۵ درصد شهرهای ایران فاقد سینما هستند.

کشور ما به لحاظ مساحت، هجدهمین کشور جهان و دومین کشور خاورمیانه محسوب می‌شود و از نظر تعداد نفرات هم، بالغ بر ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد، اما طبق بانک اطلاعات سالن‌های سینمای فعال کشور مندرج در وبسایت رسمی انجمن سینماداران ایران، فقط ۲۷۳ سالن سینما در ایران وجود دارد و اگر برخی فرهنگسراها را هم – به دلیل این‌که یکی دو سئانس یا بیشتر در روز یا هفته فیلم‌های روز را نمایش می‌دهند، جزو سالن‌های نمایشی به حساب آوریم، حدود ۳۳۰ سالن سینما در ایران وجود دارد که در مقایسه با فراوانی جمعیت و پهناوری وسعت کشور، عدد بسیار کم و ناچیزی است. این در حالی است که طبق استانداردهای جهانی ایران به بیش از ۹۶۰۰ سالن سینما نیاز دارد. آمار دیگر نشان می دهد از ۳۱ استان موجود کشور و ۴۰۲ شهرستان و ۱۱۶۷ شهر ایران (براساس آخرین تقسیمات کشوری در خرداد ۱۳۹۱ مندرج در درگاه ملی آمار ایران)، فقط ۷۲ شهر سالن سینما دارند یعنی با یک بررسی ساده از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور به این نتیجه می رسیم که تقریبا ۳۵ میلیون نفر به سینما دسترسی دارند و ۴۵ میلیون نفر اساساً، دسترسی به سینما در شهر خود ندارند که عدد قابل تاملی است.

با درایت و هوشمندی رهبری معظم انقلاب طی سال های اخیر بسیاری از سالن های سینمایی که در اختیار نهادها قرار داشته به حوزه هنری واگذار شده است و خوشبختانه، این نهاد انقلابی هم با راه اندازی جنبشی جدی اقدام به نوسازی، بازسازی و رونق این سینماها کرده است.

بازسازی سینما آفریقا در مشهد، بازسازی و تبدیل سینما قدس تبریز، بازسازی کامل سینما «فلسطین» همدان به صورت دو سالنه، بازسازی و بهره برداری سینما «فلسطین» اصفهان و اولین پردیس سینمایی اصفهان به نام «چهارباغ» با چهار سالن، بازسازی سینما «آزادی» ارومیه، بازسازی سینما «آزادی» آبادان ، به روزرسانی و نوسازی سینماهای «پیام» و«شاهد» در تهران، همچنین، سینما بهمن تهران و …. از سینماهایی است که در یکی دو سال اخیر توسط حوزه هنری نوسازی و بازسازی شده اند.

اکنون، این سوال مطرح می شود که آیا سینما قیام که گفته می شود متعلق به بنیاد مستضفان است مشمول حکم رهبری قرار نمی‌گیرد؟ و اگر چنین است حوزه هنری با قدرت و جایگاهی که برخوردار است اجازه ندهد تا در وضعیت بحرانی کمبود سالن های سینمایی در کشور و تهران این سینما که از پیشینه نوستالژیک در تاریخ سینمایی کشور برخودار است دستخوش تخریب و تغییر کاربری قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>