سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۲:۳۳ ب.ظ چاپ مطلب

خردمندان: هنرمندان نسل اول انقلاب صلاحیت بیشتری برای ساخت آثار جنگ دارند

kheradmandan

محمدرضا خردمندان گفت: هنرمندان نسل اول انقلاب که به حوادث جنگ نزدیک تر بودند، بیشترین صلاحیت را برای ساخت آثار دفاع مقدس دارند.

به گزارش سوره سینما ، کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد» در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در زمینه کم پرداخته شدن به این اتفاق مهم از سوی سینمای کشورمان و اینکه فکر می‌کند مشکل کجاست؟، خاطرنشان کرد: به هرحال وقتی قرار است درباره یک اتفاق تاریخی فیلمی ساخته شود، چندین مسئله وجود دارد؛ یکی بحث هنرمندانی است که می‌خواهند راجع به این مسئله کار کنند و دوم اینکه هنرمندان ما چقدر نسبت به این موضوع درک درستی دارند و چقدر می‌توانند خلاقانه در این زمینه کار کنند چون اصولا به دلیل اینکه کلیت اتفاقات تاریخی مشخص است و همه از آن مطلع هستند، از این جهت پرداخت به آن کار راحتی نیست.

وی در همین زمینه تاکید کرد: بنابراین یک هنرمند باید حتما یک دیدگاه تازه‌ای داشته باشد که این نوع نگاه به بحث و پژوهش و متون آن دوران برمی‌گردد و ما باید از این حیث آسیب شناسی کنیم که به طور مثال چقدر متون و منابع در این زمینه داریم که به درد سینمای کشورمان می‌خورد؛ چراکه هر چیزی به درد سینما نمی‌خورد. من فکر می‌کنم شاید هنرمندان نسل اول انقلاب که به جنگ نزدیک‌تر بودند، صلاحیت بیشتری برای ساخت آثار مربوط به جنگ و انقلاب را داشه باشند. به اعتقاد من اگر هم در این زمینه کم کار شده است، بهتر است موانع را از خودشان بپرسیم. نسل سوم هم به هرحال جوان‌ترند و نیازمند این هستند که به پختگی لازم برسند تا خودشان را به آن مقطع برسانند.

خرمندان سپس به بُعد مالی و حمایت‌های سازمانی در همین زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: به هر حال بحث حمایت‌های مالی سازمانی خیلی جدی از این‌گونه آثار نیز مهم است؛ چراکه این‌گونه آثار معمولا هزینه‌بر هستند و نیازمند یک حمایت سازمان‌دهی‌شده یا به عبارتی یک کمپانی خیلی جدی هستند تا به عنوان مثال حضور یک کارگردان را در پروژه‌ای تضمین کند تا بعدها به مشکل نخورد. متاسفانه بسیاری از هنرمندان از ساخت این‌گونه آثار پشیمان می شوند؛ بنابراین به نظرم حمایت جدی در این زمینه واقعا لازم است و نیازمند این است که دستگاه‌های مختلف همکاری بیشتری داشته باشند تا فیلم‌ساز فقط دغدغه خلق اثرش را داشته باشد نه مسائل دیگر که ممکن است گریبانگیرش شوند.

این فیلم‌ساز در ادامه در پاسخ به اینکه فکر می‌کند سینما چه نقشی در بازسازی و تثبیت حماسه‌های تاریخی ملت ایران دارد، بیان کرد: به هر حال سینما به واسطه جذابیت‌هایش به‌خصوص سینمای داستانی به خاطر داشتن کاراکتر، مهم‌ترین اتفاقات تاریخ را فیلم می‌کند تا به عنوان یک سند باقی بماند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه برای بیان حماسه‌های دوران دفاع مقدس باید از چه زاویه‌ای به موضوع وارد شد، گفت: این موضوع به سلیقه هنرمند و فیلم‌ساز برمی‌گردد که بخواهد به این موضوع چطور نگاه کند اما به عنوان مثال ما اگر در سال ۹۶ در حوزه جنگ فیلم می‌سازیم، باید برشی را انتخاب کنیم که متناسب با حال و هوای امروز جامعه‌مان باشد.

خردمندان در پایان در زمینه استفاده از خاطرات جنگ به عنوان منبعی اقتباسی در آثار و اینکه تا چه حد می‌توانند مفید واقع شوند؟ بیان کرد: من فکر می‌کنم استفاده از خاطرات انقلاب در صدر هستند  و استفاده از این خاطرات برای هنرمندان نسل سوم، چهارم و آیندگان ما منابعی هستند که چون خودمان در جنگ حضور نداشتیم، بتوانیم به آن ها رجوع کنیم. به اعتقاد من جمع‌آوری خاطرات جنگ از واجبات است. افرادی که در جنگ حضور داشتند خاطرات خود را بازگو کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>