سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۳۹۶ در ۳:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

هزارتوی سینما «قیام» و پرسش‌های بی‌پاسخ

cinema-ghiam

سینما «قیام» برای فروش گذاشته شده است و فارغ از قانونی بودن آن یا نبودنش، مشخص نیست چرا بنیاد مستضعفان به عنوان مالک در سایت‌های خود خبر فروش آن را اعلام نکرده است و مهمتر آنکه چرا شماره رزرو بلیت سینما برای پیگیری فروش اعلام شده است.

سوره سینما – احسان زیورعالم : چند روزی است بر سردر سینما قیام به جای تبلیغ یک فیلم، آگهی فروش یک ملک تجاری به عجیب‌ترین شکل ممکن آویزان است. خبر فروش سینما قیام که در این سال‌ها محلی برای اجرای نمایش‌های مجید جعفری بوده است، بازتاب گسترده‌ای در میان صفحات سینمایی داشته است و همگی از یک فاجعه فرهنگی خبر داده‌اند. مجید جعفری که سال‌هاست به هر نحو، چراغ این سینمای قدیمی را روشن نگاه داشته است، معتقد است موقعیت مکانی این سینما به نحوی است که می‌تواند به یک پردیس مهم تبدیل شود، اتفاقی که برای پردیس چارسو در خیابان جمهوری – یکی از خیابان‌های پر سینما در گذشته – رخ داده بود. با این حال بیایید کمی به عقب بازگردیم. سینما قیام یکی از املاک بنیاد مستضعفان است.

در ۲۴ فروردین ۱۳۵۹ خبری در روزنامه‌های ایران منتشر شد با این مضمون: «روز گذشته علی قدوسی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران دستور ضبط کلیه سینماهای کشور را طبق حکم زیر صادر کرد: دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران درصدد رفع فساد و فحشاء در کلیه سطوح است و اماکن فرهنگی قابل استفاده عموم باید در اختیار ارگان قابل اعتمادی باشد تا جنبه پیشرفت دین مبین اسلام تقویت گردد و در ضمن منافع حاصل از این اماکن در اختیار بهبود فرهنگ یا شرایط زیستن مستضعفین قرار گیرد. در اجرای این منظور، به بنیاد مستضعفین اجازه داده می‌شود که به تشخیص آن بنیاد با رعایت کامل موازین شرعیه نسبت به در اختیار گرفتن سینماهای کشور اقدام لازم به عمل آید. مقتضی است نتیجه اقدامات در هر مورد به دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران گزارش شود.»

در راستای همین خبر و حکم بالا بود که سینماهای شهر فرنگ، شهر قصه، آفریقا (آتلانتیک) پولیساریو (پولیدور)، فلسطین و چند سینمای دیگر در تهران و شهرستان‌ها با انتقال به بنیاد مستضعفان بار دیگر کار خود را آغاز کردند.

اما بعدها در اوج خاموش شدن چراغ سینماها و به چوب حراج گذاشتن این سازه‌های قدیمی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای عدم تخریب سینماهای مصادره شده به وجود آمد تا جایی که سال‌هاست چراغ خاموش سینماهای لاله‌زار موجب نشده است این سازه‌های قدیمی به پاساژهای نونوار نورانی لوسترها تبدیل شوند.

در سوی دیگر ماجرا اما دو مسئله وجود دارد. نخست دستور رهبری برای انتقال سازه‌های فرهنگی از جمله سینماها از بنیاد به حوزه هنری است. چندی پیش اخباری مبنی بر انتقال سینما آفریقا و رادیوسیتی به حوزه هنری منتشر شد؛ اما گویی نوبت به سینما قیام نرسیده است.

فروردین ۹۴، مومنی شریف در گفتگویی اعلام کرد به دستور رهبری مدیریت ۲۷ سینما در اختیار سازمان‌های مختلف از جمله بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد شهید و کمیته امداد امام خمینی (ره) به حوزه هنری واگذار شده است که کار انتقال مدیریت این سینماها به حوزه هنری هنوز به طور کامل انجام نگرفته است. مومنی شریف البته نام این ۲۷ سینما را ذکر نکرد.

کاظمی، مدیریت بهمن سبز نیز در مرداد ۹۵ در مورد سینماهایی که قرار است در تهران به حوزه هنری واگذار شوند، گفت:« در تهران تنها دو سالن آفریقا و رادیوسیتی است که کارهای واگذاری این دو سینما هم در حال انجام است.»

فارغ از اینکه قوانین سرسختانه‌ای در تغییر کاربری سینماها و حتی تخریب آنها وجود دارد، اقدام بنیاد مستضعفان در ذهن هر فرد دغدغه‌مندی ایجاد پرسش می‌کند. برای مثال شما با ورود به سامانه این نهاد می‌توانید دریابید که برای املاک و مستغلات بنیاد بخش مزایده و مناقصه وجود دارد. اگر وارد بخش مزایده پرتابل اداره اموال بنیاد بروید با تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید:

این در حالی است که در بخش چپ سایت مکانی برای آگهی‌های فروش مشاهده می‌شود. با کلیک بر این بنر شما یک فایل PDF دانلود می‌کنید که می‌توانید در اینجا آن را مشاهده کنید. در صفحه نخست این فایل با تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید:

با نگاهی به آخرین آگهی فروش املاک به خوبی می‌توان دریافت که نام سینما قیام در این فهرست وجود ندارد؛ اما باز هم فضا برای بررسی شرایط فروش سینما وجود دارد. بنیاد دارای یک زیرمجموعه خصوصی به نام شرکت خدمات مهندسی و شهرسازی علوی است که با ورود به سایتش می‌توان دریافت که شرایط برای مشارکت و فروش در آن درج شده است؛ اما در کمال تعجب آنجا هم خبری از سینمای قدیمی شهر تهران نیست.

اما این پایان ماجراجویی نیست. در پرتال بنیاد می‌توان به بخش‌های متعددی دسترسی داشت. برای مثال در بخش «فعالیت‌های علمی و فرهنگی بنیاد» که حجم اندکش بیش از هر چیزی به چشم می‌آید، خبری از سینماداری نیست. حتی آماری از تعداد سالن‌های این نهاد هم به چشم نمی‌خورد.

در سایت اخبار بنیاد هم خبری از فروش سینما قیام نیست. بماند که در هنگام نگارش این مطلب این سایت به نشانی www.mfnews.ir از دسترس خارج است.

حال نگاهی به بنر نصب شده بر سر سینما قیام بیاندازیم.

cinema-ghiam

در بنر نام هیچ نهاد یا شخصی درج نشده است. آیا به شماره‌های درج شده روی بنر دقت کرده‌اید؟ آیا با خود فکر کرده‌ایم چرا ساعت تماس ۱۹ تا ۲۱ است؟

پاسخ ساده است. شماره ۸۸۹۳۸۳۲۳ شماره رزرو بلیت تماشاخانه طهران یا همان سالن سینما قیام است و ساعت مندرج نیز ساعت کار این سالن است. البته نمی‌توان گفت شماره موبایل متعلق به چه کسی است؛ ولی موضوع اکنون پیچیده‌تر می‌شود. اگر سالن سینما متعلق به بنیاد است چرا برای خرید ملک باید به مستأجر آن یعنی مجید جعفری تماس گرفت؟ اگر ملک دیگر تعلقی به بنیاد ندارد؛ چرا مجید جعفری در گفتگو با تسنیم با صراحت می‌گوید این سالن سینما متعلق به بنیاد است و او در جریان فروش دخالتی ندارد؟ چرا مزایده فروش سینما در جایی درج نشده است؟ چرا به حوزه هنری داده نشده است؟ و اکنون پرونده‌ای که شخصیت‌های بسیاری باید به آن پاسخ دهند. این معما نیازمند یک شرلوک هلمز است؟

منبع: تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>