سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نشست تخصصى «بازنمایى شمایل اجتماعى و رفتارى کودکان در سینماى کودک و نوجوان» برگزار شد/ شناخت دقیق، درست و به روز کودک مهم است

neshast baznamayee koodak (1)

دومین نشست تخصصی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با عنوان «بازنمایى شمایل اجتماعى و رفتارى کودکان در سینماى کودک و نوجوان» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان؛ دومین نشست تخصصی جشنواره کودک با عنوان «بازنمایى شمایل اجتماعى و رفتارى کودکان در سینماى کودک و نوجوان» و با حضور دکتر اعظم راوردراد استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و معاون پژوهشى دانشکده علوم اجتماعى، دکتر علیرضا قاسم خان مدرس دانشگاه در رشته جامعه شناسى هنر و پژوهشگر و نویسنده و محمدرضا مقدسیان، مجری و کارشناس سینما در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتداى این نشست؛ محمدرضا مقدسیان ضمن تشریح موضوع و محور نشست و اهداف آن اظهار داشت: بنا بود که امروز آقاى فرزاد موتمن هم حضور داشته باشند که به دلیل کسالتى که براى ایشان پیش آمد، نتوانستیم از حضورشان استفاده کنیم.

سپس دکتر اعظم راودراد در ابتدا به مقدمه بحث پرداخت و چگونگى بازنمایى یا تصویر کودک در سینماى ایران را به عنوان محور اصلى صحبت هاى خود انتخاب کرد که براساس یک تحقیق آکادمیک و دانشگاهى به تحلیل و دسته بندى کودکان مى پردازد و اینکه کودکان با چه تیپ و چه شمایلى بازنمایى شده اند و در ادامه به مقایسه این تحقیق با کتاب “تصویر کودکان در فیلم هاى هالیوود” پرداخت و این مباحث را نشانگر اهمیت بازنمایى و چگونگى تصویر کردن کودکان در جامعه دانست.

محمدرضا مقدسیان هم به اهمیت انطباق تصویر کودک امروز با آن تصویرى که ما در سینما مى بینیم اشاره کرد و مواجهه با واقعیت را یک اصل اساسى در این عرضه دانست و به فاصله زیاد مابین فیلمساز و فیلمنامه نویس پرداخت و روبرو شدن با تصویر واقعى کودک امروز را یک اصل اساسى دانست.

دکتر علیرضا قاسم خان هم با بررسى کوتاهى از دهه هاى گذشته سینماى کودک و نوجوان و همچنین کارکرد کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، به شرایط زیستى و ورود به زندگى شهرى و رفتارشناسى و فلسفه رفتارى کودک و نوجوان در سیر تاریخی پیش از انقلاب تا حال اشاره کرد و به ویژگى هاى زیستى و جامعه شناسانه آن دوران پرداخت و سینماى کودک امروز را دستاورد سینماى پس از انقلاب دانست.

همچنین راودراد در بخش دیگرى از نشست به بررسى جایگاه تحقیقات و پژوهش در حوزه جامعه شناسى و کمک آن براى عرضه تصویر واقعى کودک که در طول تاریخ دچار تحول مى شود، اشاره کرد و شناخت کودک واقعى را با تکیه بر نقش جامعه شناسان و روانشناسان و مشاوره با آنها حائز اهمیت بسیار دانست.

وى با اشاره به دو نگاه فیلم هاى براى کودکان و درباره کودکان، در ادامه به تقسیم بندى سینماى کودک و بررسى آن در ژانر جنگ، درام اجتماعى و ژانر کودک پرداخت و ویژگى هاى روایت و تصویر کودک در این قالب ها را با مصادیق موجود در سینما تشریح کرد و مساله وابستگى کودک براى رشد و تربیت را مورد بحث قرار داد و وابستگى کودک را در هر سه تقسیم بندى قالب و مسلط دانست.

قاسم خان در بخش دیگرى از سخنانش ژانر را بعنوان یک کنش اجتماعى تشریح کرد و تولید فیلم کودک و نوجوان را نشانى از کنش و نظر و دیدگاه جامعه به این عرصه دانست و از سوى دیگر تولید نشدن این نوع فیلمها را نشان از فاصله جامعه با این قشر دانست و به شناخت و بررسى دقیق جایگاه کودکان در این شرایط پرداخت.

مقدسیان نیز به انطباق محتوا و جنس آثارى که براى کودکان تولید مى شود پرداخت و بخش خلاقه، ادراکى و شهودى را براى کودکان دانست و به اهمیت درک این موقعیت از نگاه روانشناسانه پرداخت و به تحمیل یک ذهنیت بزرگسالانه به کودکان در آثار سینمایى و ضعف در درک صحیح از کودکى و کودکان انتقاد کرد.

دکتر راودراد در ادامه سخنان خود به اهمیت کتاب “تصویر کودکان در فیلم هاى هالیوود” اشاره کرد و براساس این منبع به بررسى جایگاه کودک در سینما پرداخت و مرورى داشت بر تصویر کودک و نشانه ها و مصادیق آن در سینماى هالیوود و به اهمیت تغییر جامعه و نگاه آن به کودک و شرایط اجتماعى تاکید کرد و دلایل جذابیت فیلم ها از منظر کودکان را واکاوى کرد و بر همین اساس به مقایسه سینماى ایران و هالیوود پرداخت و در نهایت مساله شناخت دقیق و درست کودک را حیاتى دانست و فقدان شناخت به روز از این قشر را بسیار مهم خواند.

سلسله نشست های میان رشته ای سینمای کودک و نوجوان از برنامه های سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان است. این جشنواره ۹ تا ۱۵ تیرماه سالجاری در اصفهان برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>