سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ خرداد ۱۳۹۶ در ۳:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

نشست تخصصى «انیمیشن ایرانی و مسئله مخاطب» برگزار شد/ تاکید بر دستیابى به یک بازار عرضه جهانى

neshast-koodak1

نشست تخصصی «انیمیشن ایرانی و مسئله مخاطب» سه‌شنبه ٢٣ خرداد با حضور دانشجویان و علاقمندان به انیمیشن در دانشکده سینما تئاتر برگزار ‌شد.

به گزارش سوره سینما، نشست تخصصی «انیمیشن ایرانی و مسئله مخاطب» بعنوان چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دانشکده سینما تئاتر با حضور دکتر فاطمه شکیب مدرس دانشگاه، مدیر گروه تصویر متحرک-انیمیشن و عضو هیات علمی دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر، بابک نکویی مدرس دانشگاه و کارگردان انیمیشن، فرخ یکدانه مدرس دانشگاه و کارگردان انیمیشن و محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر برگزار ‌شد.

پیش از آغاز نشست دو انیمیشن از بابک نکویى که قسمت هایى از یک سریال بود و اثرى از فرخ یکدانه پخش شد و پس از آن محمدرضا مقدسیان مرورى بر نشست هاى پیشین داشت و با مقدمه اى از موضوع نشست و توضیح سرفصل ها و دغدغه هاى موجود به اهمیت انیمیشن اشاره کرد و انیمیشن را علاوه بر کودکان دغدغه طیف گسترده اى از مخاطبان بزرگسال هم دانست.

دکتر شکیب در آغاز سخنانش ضمن تشکر از مسئولان جشنواره بابت برگزارى این نشست به موضوع مورد بحث و گستردگى آن اشاره کرد و غیر از انیمیشن هاى هنرى و جشنواره اى دغدغه و درد اصلى را تولید انیمیشن براى مخاطب گسترده در تلویزیون دانست و با توجه به این به تبیین مخاطبان از منظرهاى مختلف پرداخت و میزان اهمیت مخاطب و توجه به آن را مورد بحث قرار داد.

وى در ادامه با تاکید به توجه بالا به کودکان و نوجوانان در کشور در دهه هاى گذشته و بویژه پس از انقلاب، به اهمیت توجه به نیازهاى مخاطب پرداخت و به رده بندى هاى مخاطبان انیمیشن اشاره کرد و آنها را تشریح کرد و بر اهمیت بحث مخاطب در جهان و میزان تاثیر روند اقتصاد هر کشور تاکید کرده و به ضعف پژوهش هاى آمارى در جهت شناسایى ذائقه مخاطب نیز اشاره کرد.

neshast-koodak2

این استاد دانشکاه ضمن مرورى بر سیر تاریخى انیمیشن و نگاهى بر انیمیشن هاى کوتاه تلویزیونى که مخاطب عام دارند، رده بندى جهانى مخاطبان را فاکتورى بسیار اثرگذار در سرنوشت فروش یک فیلم انیمیشن و بقاى آن در میان مخاطبان دانست.

مقدسیان هم ارتباط کشورهاى صاحب انیمیشن را بسیار قدرتمند دانست و دغدغه ابتدایى را جذب مخاطب دانست و مابقى فاکتورها را در اولویت بعدى قرار داد و سپس با طرح سوالى از بابک نکویى درباره وضعیت انیمیشن و تلاش هاى آنها در این زمینه بحث را ادامه داد.

نکویى هم در ابتدا به بحث رده بندى سنى و فاکتورها و استانداردهاى مورد نیاز در این زمینه پرداخت و پس از رده بندى، چگونگى دستیابى به جذابیت در تولید، پس از مخاطب سنجى را بسیار مهم دانست و با بیان اینکه در کشور بازار انیمیشن وجود ندارد، ارتباطات شخصى را بسیار در این زمینه دخیل دانست.

نکویى در ادامه ضمن اشاره به گستردگى بحث و سازو کار موجود در مسیر تولید و عرضه انیمیشن بر دستیابى به یک بازار عرضه جهانى تاکید کرد و محصولاتى که بواسطه ساخت انیمیشن وارد بازار مى شوند را یکى از مهمترین و بزرگترین راهها براى رسیدن به یک چرخه اقتصادى خوب دانست و به ماهیت تولید در انیمیشن کشور انتقاد کرد و گفت اگر نکات درست و حرفه اى با حضور افراد مجرب و هنرمند لحاظ شود ما به یک نقطه بسیار خوب رسیدیم.

مقدسیان هم به تشریح روند تولید انیمیشن در کشور پرداخت و آثار سفارشى را یک جریان اصلى حاکم دانست که به دلیل دغدغه موجود میان مدیران و صرف انرژى هنرمندان براى رسیدن به نقطه مورد نظر آنها، راه رسیدن به مخاطب شناسى و درک دغدغه و خواسته آنها را کند کرده است.

neshast-koodak3

فرخ یکدانه نیز در ادامه به جریان تولید دولتى انیمیشن در کشور و همچنین به دشوارى هاى تولید انیمیشن اشاره کرد و روانشناسى کودک را یک منبع الهام دانست و همدم بودن با کودکان در مسیر دستیابى بهتر به موفقیت را مهم تلقى کرد و بر لزوم وجود خلاقیت و همچنین نگاه به ذائقه او براساس تحقیقات روانشناسانه و جامعه شناسانه اشاره کرد.

وى در بخش دیگرى از صحبتهاى خود به محصولات تولیدى پس از تولید و پخش انیمیشن در ماندگارى شخصیت ها و همچنین تقویت روند سالم اقتصادى در جهت بازگشت سرمایه اشاره کرد و توجه به این موضوع را در جریان انیمیشن کشور بسیار ضعیف دانست و به وجود معادلات پیچیده و حساسیت هاى مدیران براى تولید محصولات اینچنینى براى جذب مخاطب پرداخت و به لزوم آموزش مخاطب نیز تاکید کرد.

دکتر شکیب نیز در ادامه و  در راستاى صحبت هاى مطرح شده به لزوم تقویت بازار آزاد و ورود به این عرصه و ملزومات آن پرداخت و جریان مخاطب در انیمیشن را یکى از دغدغه هاى اصلى و مهم خود دانست و به روند تولیدات بین المللى و تجربیات آنها بویژه در شبکه هاى تلویزیونى اشاره کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت پرورش ذائقه مخاطب از طریق تلویزیون، ضمن انتقاد به عدم وجود یک سیستم سالم در تولید انیمیشن ها در تلویزیون و ضعف تحقیق و پژوهش و همچنین عدم شناخت کافى از کودکان در این راستا، به ضعف موسیقى، فانتزى و کودکانگى در آثار موجود اشاره کرد و بر مبهم بودن بایدها در برنامه ریزى براى کودکان تاکید داشت.

neshast-koodak4

نکویى هم در ادامه با ارجاع به صحبت هاى دکتر شکیب، به فاکتورها و استانداردهاى موجود در تولیدات تلویزیونى در دیزنى پرداخت و سپس درباره سهم فیلمساز در جریان جذب مخاطب انیمیشن صحبت کرد و به ویژگى هاى انیمیشن بعنوان فاکتورى در تربیت نسلها و تغییر قهرمان هاى امروز پرداخت و وجود و ایجاد یک بستر مناسب با استعدادهاى مختلف را الزامى خواند.

در بخش هاى پایانى این نشست یکدانه با تشریح چند تجربه شخصى به مسئله جذب مخاطب پرداخت و فارغ از کاستى هایى که به لحاظ دولتى وجود دارد، انتقاداتى را هم نسبت به برخى افراد فعال در زمینه تولید انیمیشن در بخش هاى مختلف مطرح کرد و به ضعف در فیلمنامه و دکوپاژ و در مجموع، نقص سواد سینمایى در میان برخى افراد در زمینه تولید انیمیشن اشاره داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>