سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۳۹۶ در ۳:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

نشست خبری فیلم «شکلاتی» برگزار شد/ ایرج محمدی: فیلمسازان بیش از پیش به سینمای کودک و نوجوان اهمیت دهند

neshast shokolati

ایرج محمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «شکلاتی» در نشست خبری این اثر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: فیلمسازان بیش از پیش به سینمای کودک و نوجوان اهمیت دهند.

به گزارش سوره سینما ، نشست رسانه ای فیلم سینمایی «شکلاتی» ظهر امروز شنبه ۱۰ تیر در سالن چشم انداز هتل کوثر برگزار شد.

ایرج محمدی تهیه کننده، سهیل موفق کارگردان، حمزه صالحی نویسنده، مجتبی اشکانی مجری طرح، شبنم مقدمی و محمدرضا شیرخانلو بازیگران این فیلم در این جلسه حضور داشتند.

موفق کارگردان فیلم در ابتدای جلسه بیان کرد: همیشه دوست داشتم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان فیلمی داشته باشم و در ابتدا باید جای کوهیار تصویربردار فیلم مان را خالی کنم. آخرین باری که به این جشنواره آمدم، آقای رضاداد دبیری جشنواره را برعهده داشتند و بسیار به من خوش گذشت. این بار هم خوشحالم در دوره ای دیگر با دبیری ایشان در جشنواره حضور دارند.

وی افزود: من کارم را با بازیگری در ۱۳ سالگی شروع کردم. اکنون هم دختر ۱۵ ماهه ای به نام جانا دارم که همسن فیلمم هست. دوست دارم او هم در آینده مثل من و هم نسل هایم در دهه ۶۰ و ۷۰ از سینمای کودک و نوجوان خاطره داشته باشد.

موفق درباره علت ورود از سینمای جدی به سینما کودک بیان کرد: ابتدا قرار بود فیلم اجتماعی با شکل و شمایل دیگری بسازم. اما این فیلمنامه را که دو سالی بود در اختیار داشتم، ادای دینی به سینمای کودک و نوجوان دیدم. اکنون در سبد اکران سینمای کودک مساله است. اگر فیلم دیده نشود، سرمایه گذاران حاضر به صرف هزینه نخواهند بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر خانواده ها بعد از تماشای شکلاتی خوشحال بیرون بیایند، بزرگترین جایزه ام را از سینما گرفته ام. من فقط و فقط برای مخاطب این فیلم را ساختم. اگر از سینمای کودک حمایت نشود، فیلمسازان سراغ این ژانر نخواهند آمد.

* محمدی: خاطرات خوبی از فیلمسازی برای کودکان دارم

ایرج محمدی تهیه کننده این اثر نیز توضیح داد: اولین فیلم سینمایی من «بادکنک سفید» بود. دغدغه اصلی من فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان است و خاطرات خوبی همیشه از کار کردن برای بچه ها دارم. فیلمنامه «شکلاتی» پیشنهادی رگه های داستانی جذابی برای تولید شدن داشت. در ساختار فرهنگ و هنر کشور گویی اراده ای غیر عمد مانع از توجه جدی به آن می شود. البته ما همیشه امیدواریم و امیدمان را از دست نمی دهیم. دلمان به جشنواره فیلم کودک و نوجوان خوش است تا تهیه کننده و نویسندگان درباره مسائل و مشکلات آن به صحبت بنشینند.

این تهیه کننده در پاسخ به این که فیلم «شکلاتی» سفارشی است یا نه، گفت: از ابتدا این نقد بر ما وارد بود که چرا فیلم کپی برداری از فیلم کارخانه شکلات سازی است. اما باید بگویم که به هیچ وجه تقلیدی در کار نبوده است. از ابتدا شکلاتی با همین سناریور مورد تایید قرار گرفت. محتوای مدنظر ما بر این است که کل سیاستمداران کشور و جناح های سیاسی در حال حاضر صحبت از تعطیلی کارخانه ها و بحران های اقتصادی می کنند. طرح این مبحث نیاز به بسترسازی داشت. برای من جذاب بود که چطور فیلمی با لحاظ کردن معیارهای جذاب با محتوایی تاثیرگذار برای کودکان و نوجوانان بسازیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: غیر از حمایت بنیاد سینمایی فارابی هیچ نهاد دولتی دیگری از ما حمایت نکرد. این فیلم یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان هزینه برد. : فیلمسازان بیش از پیش به سینمای کودک و نوجوان اهمیت دهند.

* صالحی: کودکان باید دست پر وارد دوران بزرگسالی شوند

صالحی نویسنده این فیلم نیز بیان کرد: به عنوان نویسنده رنگین کمان و برنامه فیتیله ای ها دغدغه این را داشتم که آیا این فیلم موفق می شود یا نه که خوشبختانه از سوی آقای محمدی اعتماد خوبی صورت گرفت. مخاطبان کودک و نوجوان بسیار مهم است و تنها مخاطبی است که گذراست و بعد از آن وارد دوران بزرگسالی می شود. اگر رسالت ما در قبال آن به درستی انجام شود، دست پر به دوران بزرگسالی وارد می شود. امیدوارم فضایی برای جدی تر شدن سینمای کودک و نوجوان ایجاد شود.

وی در پاسخ به این که چرا در سینمای کودک خلاقیت در حاشیه فرم قرار می گیرد، گفت: در نوشتن برای کودکان باید سن خودمان را پایین بیاوریم و در نظر داشته باشیم چه چیزی برای کودکان جذاب است. در «شکلاتی» هیجان داشتن یک کارخانه شکلات می تواند برای مخاطبان بسیار جالب باشد. قبول دارم دهه ۷۰ «گلنار» و «گربه آوازه خوان» نقطه گذاری های درستی داشتند و باید آن ها را امروز پیدا کنیم و به سمت رسیدن به طراز مناسبی حرکت کنیم.

* مقدمی: دنیای کودکان حالم را بهتر می کند

مقدمی بازیگر این اثر سینمایی نیز درباره علت حضورش در فیلم شیرین «شکلاتی» عنوان کرد: دنیای کودکان همیشه برایم جذاب بوده است. شاید کودک درونم که امروز مد شده است! زنده است. سعی می کنم آن را همیشه زنده هم نگه دارم. دوست دارم سینمای کودک را دنبال کنم. دنیای کودکان سالم است و حالم را بهتر می کند.

وی افزود:‌ همچنین دلم می خواهد روزهای طلایی سینمای کودک برگردد و این که چه زمانی به آن دوران بر می گردیم و برایش وقت می گذاریم، به سرمایه گذاری تهیه کنندگان و حمایت های مالی و معنوی مربوط است. بچه ها فیلم هایی را می بینند که شاید مناسب سن شان نیست. اما فیلمی که خانواده ها با بچه هایشان دوست داشته باشند و چیزی به دانسته هایشان اضافه شود، برای آن ها مناسب است.

اشکانی مجری طرح فیلم «شکلاتی» نیز در نشست این فیلم بیان کرد: به دلیل این که کودکان در هر خانواده ای بسیار مهم هستند، سعی کردیم برای لذت بردن و حظ بصری آن ها در فیلم شکلاتی تلاش کنیم.

شیرخانلو بازیگر نوجوان فیلم نیز گفت: تا حالا ۳۶ فیلم سینمایی بازی کرده ام.

رضا درستکار منتقد سینما اجرا و کارشناسی این جلسه را برعهده داشت.

گفتنی است سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تا ۱۵ تیر ماه در شهر اصفهان ادامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>