سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۳۹۶ در ۴:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

کارگاه آموزشی پویانمایی با حضور محمدعلی صفورا برگزار شد

kargah animation

کارگاه آموزشی پویانمایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور محمدعلی صفورا در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، دکتر محمدعلی صفورا از اساتید به نام انیمشین است که به عنوان  یکی از تئوری پردازان رشته انیمیشن شناخته می شود و حضور او سبب شد فعالان و دانشجویان رشته پویانمایی از این کارگاه استقبال کردند.

استاد کارگاه پویانمایی حضور علاقمندان به انیمیشن در این کارگاه ها سبب دلگرمی دانست و بیان داشت: انیمیشن به عنوان هنر و رسانه و صنعت اگر جذاب نباشد نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و نمی تواند نام یک اثر هنری را به خود بگیرد، برای داشتن یک فیلم خوب که مخاطب آنرا بپذیرد و جایزه ببرد و در حافظه تاریخ ثبت شود باید از ویژگی هایی برخوردار باشند.

وی میزانسن را به صحنه آورده شده معنا کرد و بیان کرد: همه عناصر جزی از میزانسن هستند، آنچنان که در گذشته پرده سینما که باز می شد نیز عضوی از میزانسن است، کارگردان باید تمامی عناصر را در نظر بگیرد تا جاویدان شود. انیمیشن در درون خود عناصر و امکانات بیانی خاصی دارد که در اختیار سینما نیست، متاسفانه این عناصر ویژه مغفول مانده اند.

صفورا عناصر ویژه انیمیشن را ارزشمند دانست و اظهار کرد: این عناصر شامل عناصر بیانی ویژه انیمشین ، عناصر ساختاری متن دراماتیک ، عناصر طراحی بصری، عناصر ساختاری طراحی صوتی، عناصر ساختاری تدوین انیمیشن بوده و هر آنچه در سینمای زنده وجود دارد در انیمیشن نیز وجود دارد.

استاد رشته پویانمایی در بیان اولین خصوصیات انیمیشن اذعان کرد: تبدیل اولین امکان مهم انیمیشن است که سبب شده به کمک آنفریم به فریم به توانایی تغییر دست پیدا کنیم. این تکنیک آنقدر جذاب است که در دنیای زنده از آن استفاده می شود.

وی ادامه داد: ایجاز به معنی حضور به اندازه کافی و نبودن بخشهای اضافه است ، فیلم خوب نباید بتوان حتی یک صحنه از آن را حذف کرد. این امر باعث درگیری مخاطب و جذب می شود.

در ادامه این کارگاه عناصر ویژه بیانی و شیوه های جذابیت به بحث و بررسی گذاشته شد و محمد علی صفورا به هدایت این کارگاه پرداخت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>