سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ تیر ۱۳۹۶ در ۱:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب

مراسم بزرگداشت مرضیه محبوب در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد/ کودکان آرزوهایشان را با عروسک‌ها شریک می‌شوند

bozorgdash mahjoob (2)

مرضیه محبوب در مراسم بزرگداشت خود گفت: کودکان با عروسک‌هایشان زندگی می کنند و از آن شخصیت می‌گیرند. آن‌ها تمام آرزوهایشان را با عروسک‌ها شریک می‌شوند.

به گزارش سوره سینما، مراسم بزرگداشت مرضیه محبوب عروسک گردان باسابقه سینمای کودک عصر امروز با حضور اهالی هنر، رسانه و کودکان و نوجوانان اصفهانی در سالن سینمای فلسطین برگزار شد.

برومند در این مراسم گفت: هنرمندانی چون مرضیه محبوب هیچ گاه به دنبال جاه طلبی نبوده اند. بنابراین زحماتشان پشت کارهایشان پنهان شده بود. او عروسک هایی را جان داد که برای هر یک از ما خاطره سازند.

وی افزود: ایران جز معدود کشورهای صاحب سینمای عروسکی است و نمایش عروسکی در آن رشد چشم گیری داشته است.

در ادامه این بزرگداشت مهمانان شاهد گفت و گوی میان محبوب و برومند درباره سابقه و کارنامه فعالیت های وی بودند.

محبوب در بزرگداشت خود بیان کرد: اولین عروسکم را در دوران دانشگاه و سر کلاس هما جدی کار ساختم. کودکان با عروسک هایشان زندگی می کنند و از آن شخصیت می گیرند.آن ها تمام آرزوهایشان را با عروسک ها شریک می شوند. همین باعث ورود من به این حرفه شد.

مراسم بزرگداشت مرضیه محبوب عروسک گردان باسابقه سینمای کودک عصر امروز با حضور اهالی هنر، رسانه و کودکان و نوجوانان اصفهانی در سالن سینمای فلسطین برگزار شد.

اجرای این مراسم را مرضیه برومند دوست قدیمی محبوب برعهده داشت و درباره اجرای این مراسم گفت: من به پیشنهاد خودم مجری این مراسم شدم، مجری مراسمی که به تقدیر از یکی از عزیزترین و بهترین دوستان و همکارانم که همنام خودم هم هست اختصاص دارد، سرکار خانم مرضیه محبوب. باید خیلی زودتر این اتفاق می افتاد و جای گله دارد که کسانی که برای سینما به ویژه سینمای کودک کار می کنند خیلی شناخته نمی شوند؛ چرا چون جاه طلبی ندارند.

وی افزود: کسانی هستند که پشت دوربین حضور دارند و از خیلی قبل تر از کلید خوردن یک فیلم برای آن زحمت می کشند و کار می کنند اما شناخته نمی شوند. در زمینه سینمای کودک در این سال های اخیر و بعد از انقلاب پیشرفت زیادی داشته ایم. شما یک عروسک می بینید؛ کلاه قرمزی، جناب خان، پسرخاله و … و اطلاع نداریم برای شکل گرفتن این شخصیت ها چند نفر کار می کنند تا آن ها جان بگیرند و ساخته شوند. کشور ما جزو معدود کشورهایی است که سینمای عروسکی و نمایش عروسکی در آن رشد چشمگیر یافته است، ما سینمای عروسکی داریم که در منطقه بسیار کمرنگ است و حال که وجود دارد توقع رشد و درخشیدن آن را نیز داریم.

برومند تصریح کرد: یکی از ژانرهای ما سینمای عروسکی و سینمای کودک است ک باعث رونق سینمای ما شده است، بنابراین کسانی که در سینمای عروسکی زحمت کشیده اند بسیار قابل ستایش اند و بدون آن ها ما این سینما را نداشتیم سرکار خانم محبوب هم از این دسته افراد است، اگر او نبود من چطور می توانستم این فیلم ها را بسازم و این شخصیت ها را در فیلم هایم داشته باشم. خانم محبوب نرم و لطیف و آهسته رفتار می کند  در سکوت درخشانترین اثرهای هنری را می آفرینند. خانم محبوب تنها عروسک ساز و طراح عروسک نیست سال ها ایشان تئاتر کار کرده اند و زیباترین کارهای تئاتر عروسکی را به روی صحنه برده اند، هیچوقت ما ایشان را فراموش نمی کنیم منتها چون مثل من دادوبیدادی نیست زیاد اذیتش کرده اند و حقش را خورده اند به طوری که امروز دلگیر شده و تصمیم گرفته به عنوان کارگردان دیگر کار نکند که امیدوارم امروز انرژی بگیرند و تغییر نظر بدهند و فعالیت کنند. خانم محبوب به واقع مادر عروسک هاست و ساخته های ایشان درآثار گوناگون جان گرفته اند و پشت آن ها یک تیم زحمت کشیده اند.

bozorgdash mahjoob (1)

در اینجای مراسم مرضیه محبوب به روی سن آمد و در کنار مرضیه برومند قرار گرفت و گپ و گفت این دو هنرمند خطاب به حاضران در سالن برنامه را پیش برد. محبوب در پاسخ به این سوال مرضیه برومند که چطور شد به سراغ عروسک سازی آمده و این کار را پیش گرفته، گفت: از کودکی بچه ها با عروسک زندگی می کنند و به آن شخصیت می دهند و از آن شخصیت می گیرند، حس درونی شان و تنهایی و آرزوهای شان را با عروسک های شان شریک می شوند. یک شی باعث می شود که بتوانند احساساتشان را بروز دهند و در یک نمایش عروسکی هم این جان دادن به شی همراه با جان بخشیدن به عروسک شکل می گیرد.

وی افزود: من اولین عروسکم را در دانشگاه سر کلاس خانم هما جدی کار ساختم. تشویق های خانم جدی کار خیلی برایم تاثیرگذار بود و بر روی روند ادامه فعالیت هایم تاثیر مثبتی گذاشت.

این عروسک ساز به تعریف روند فعالیت های کاری خود از ساخت عروسک های خاله قورباغه تا کلاه قرمزی پرداخت و از کار بر روی سریال «خاله قورباغه» در حال حاضر خبر داد و گفت: من این سریال را کارگردانی کردم و کاری بود که خیلی دوست داشتم شخصیت هایش به دل می نشست.

محبوب در پاسخ به اینکه چگونه تعامل میان شخصیت های کلاه قرمزی شکل گرفته که همچنان شاهد اضافه شدن این شخصیت ها هستیم، گفت: هر مجموعه ای که تمام می شود آقای طهماسب دغدغه ذهنی مجموعه بعدی را دارند و به من می گویند به طور مثال یک شخصیت نگهبان می خواهم و من وقتی عروسک را آماده می کنم و نگاهش می کنم حس می کنم همان چیزی که می خواهم در آمده است.

در اینجا برومند به مشکلات و مسائلی که عروسک سازان با آن دست به گریبانند اشاره کرد و محبوب اشاره کرد: آخرین سریالی که ساختم اسمش موش نمکی بود. تمام عروسک ها موش بودند و قالب برنامه با عروسک است. سریال ۲۶ قسمتی که بخاطر تهیه کننده خیلی اذیت شدم و مدیریت و سیستمی که در تلویزیون وجود دارد قابل گفتن نیست.

کلیپ بزرگداشت مرضیه محبوب پخش شد و پس از آن پخش کلیپی از عروسک های خونه مادربزرگه که تصاویر آن مورد استقبال حاضران در سالن و کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

در اینجا از فرشته طائرپور دعوت شد به روی سن آمد و با ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم بزرگداشت، عنوان کرد: دلم می خواهد از عروسک بازی های دوران کودکی ام برایتان تعریف کنم؛ عروسک بازی هایی که خیلی فرق داشت با باربی هایی که امروز دست بچه ها هست. ما با بازی های ما تمرین مادر بودن می کردیم و دلم می خواهد امروز هم بچه ها این عروسک بازی را داشته باشند و از آن بیاموزند.

وی به کار «خاله قورباغه» اشاره کرد و گفت: من در اوج کار خاله قورباغه به اینجا آمدم، عروسک های خیلی زیبایی خانم محبوب برای این فیلم ساخته اند و من امروز دوست داشتم تمام این عروسک ها اینجا حضور داشتند که بر دستان خانم محبوب بوسه بزنند. برنامه های زیادی در نظر داریم و یکی اینکه از عروسک های ایشان در تمام فیلم هایی که تا به امروز حضور داشته اند بتوانیم یک سرود سینمای کودک بسازیم و به عنوان یک کنسرت برای شما اجرا کنیم.

فرشته طائرپور یک قاب از تصویر عکس یکی از عروسک های این مجموعه که در حال بوسیدن مرضیه محبوب است رونمایی کرد و پس از آن خالق عروسک های کلاه قرمزی و پسرخاله اظهار کرد: فیلم های عروسکی زیادی ساخته شده و من می خواهم از خانم طائرپور تشکر کنم چون در پوستر تمام کارهایی که فیلم عروسکی بوده نام تمام عوامل از عروسک ساز تا عروسک گردان و … را بر روی پوستر می آورند کاری که کمتر کسی انجام می دهد. من امیدوارم این رسم شود و بقیه کارگردان ها و تهیه کنندگان هم این رسم را بگذارند.

در انتهای مراسم یادی شد از زنده یاد دنیا فنی زاده عروسک گردان کلاه قرمزی که به راستی جایش در این مراسم خالی بود.

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره، مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان و تنی چند از هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند به روی سن آمدند تا مراسم تقدیر با حضور آنان صورت بگیرد.

پیش از اهدای هدایا دبیر جشنواره درخصوص این مراسم و بزرگداشت گفت: خوشحالم که توانستیم قدری از زحمات خانم محبوب را پاس بداریم و همین طور یاد خانم فنی زاده را گرامی بداریم. امیدوارم هرسال به قدری تعداد این آثار عروسکی بیشتر شود که بتوانیم بخشی مستقل را به آن اختصاص دهیم. این اتفاق در مورد فیلم های انیمیشن افتاد امیدوارم برای فیلم های عروسکی هم رخ دهد.

شهردار اصفهان نیز بیان کرد: بسیار خرسندم یک هم استانی به نام خانم محبوب از کاشان را تقدیر می کنیم و امیدوارم فرزندانی که امروز در این مراسم حضور دارند شرایط رشد آنان را فراهم کرده و استعدادشان را شناسایی کنیم.

پایان بخش مراسم اهدای یکی از صنایع دستی اصفهان که جامی ارزشمند بود از سوی مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان و هدیه ای ار سوی علیرضا رضاداد دبیر سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به مرضیه محبوب بود.

اجرای این مراسم را مرضیه برومند دوست قدیمی محبوب برعهده داشت.