سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب
هشدار سینماگران و دلسوزان فرهنگی نسبت به خطر کمدی‌های مبتذل در سینما (1)

محسن علی‌اکبری: فیلمسازان برای گردش مالی فیلم‌ها به ابتذال متوسل شدند

mohsen-aliakbari

تهیه کننده فیلم «استرداد » معتقد است: در سالهای گذشته کمدی‌های مبتذل مسیر حرکت را به انحصار خود در آورده اند و سینمای کمدی سالم را از حالت شوخی‌های مناسب و طنزگونه خارج کردند؛ به طوریکه دیگر این فیلم ها حرفی برای گفتن ندارند و صرفا، به دنبال خنداندن مردم هستند.

محسن علی‌اکبری در گفت و گو با سوره سینما در مورد شوخی های مبتذل که به صورت فراگیر و رایج در فیلم های کمدی دیده می شود توضیح داد: از نیمه دهه هفتاد تلویزیون ما به سمت مجموعه های کمدی لوده پسند رفت؛ اهالی تلویزیون با استفاده از کارهای کمدی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین اصطلاحات برای خندان مخاطب عام استفاده می کردند و چنین الگویی در تلویزیون جای خود را باز کرد.

وی ادامه داد: آرام ،آرام و بعد از گذشت پنج سال همین کسانی که در تلویزیون کارهای کمدی عامه پسند می‌ساختند به سینما آمدند تا از محبوبیت خود در سینما هم  بهره ببرند.

علی اکبری افزود: از آنجایی که جذب مخاطب در سینما دشوار است این کمدین ها برای جذب تماشاگر بیشتر و چرخش مالی گیشه فیلم شان  دست به لودگی در فیلم هایشان زدند و نتیجه این شد که متاسفانه سینمای ایران به ابتذال کشیده شد و البته مخاطب بیشتری را به خود جذب کرد و تغییر ذائقه چمشگیری را در مخاطب مواجه شدیم.

این تهیه کننده گفت: در سالهای گذشته کمدی های مبتذل مسیر حرکت را به انحصار خود در آورده اند و سینمای کمدی سالم را از حالت شوخی های مناسب و طنزگونه خارج کردند؛ به طوریکه دیگر این فیلم ها حرفی برای گفتن ندارند و صرفا به دنبال خنداندن مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه پاره ای از فیلم ها این پرسش را در ذهن ما به وجود می آورند که ما پس برای چه انقلاب کردیم گفت: بعد از انقلاب اسلامی ما تعدادی از فیلمسازان بودیم که کارمان را در حوزه هنر و اندیشه انقلاب اسلامی شروع کردیم بدون تحصیلات آکادمی و تجربه عملی. با فیلم هایی که آن زمان ساخته ایم توانستیم مخاطب قبل از انقلاب را با سینما آشتی دهیم و به سالن ها برای تماشای فیلم دعوت کنیم.

تهیه کننده فیلم «کتاب قانون» به صحبت هایش ادامه داد: متاسفانه بعضی از همین دوستان که شروع کننده سینمای انقلابی بودند بعد از مدتی به فکر منافع بیشتر و سود بیشتر شدند و با فیلمسازان سینمای بدنه، تجاری و کمدی همکاری کردند و این شد که ما قشر بزرگی از دوستان اوایل انقلاب را از دست دادیم.

وی گفت: تا اینکه به دهه نود رسیدیم و سینمای ما به طور کامل از فیلمسازان ارزشی دهه شصت کاملا خالی شد و آن نگاه فرهنگی انقلابی و ارزشی کلا از سینمای ایران فاصله گرفت.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه فیلمسازان ارزشی دهه شصت چرا در حال حاضر فعال نیستند بیان کرد: چرا مدیران و مسئولان سینمایی در حال حاضر دیگر ساخت فیلم های ارزشی در دستور کارشان نیست؟ به اعتقاد من باید برای فاصله گرفتن از ابتذال موجود در سینمای ایران  فیلم های ارزشی و فرهنگی را دوباره احیا کنیم و تغییر ذائقه در مخاطب بوجود بیاوریم که قطعا این مسئله یک شبه اتفاق نمی افتد.

تهیه کننده فیلم «استرداد» در بخش دیگری از صحبتش گفت: مخالفتی با ساخت فیلم های بدنه سینمای ایران را  ندارم چرا که باید این نوع فیلم ها هم برای مخاطب امروزی ساخته شود اما در کنار این فیلم ها، سینمای ارزشی و انقلابی ما قوی تر و جریان ساز تر باید حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر فیلم هایی که امسال در جشنواره فجر به نمایش گذاشته شد مبتذل بود گفت: هیچ وقت با همسرم یا فرزندم به تماشای فیلمی نمی نشینم که تزریق مواد مخدر را در صحنه های فیلم نشان  بدهد! هیچ وقت با فرزندم به تماشای فیلمی که به ارتباط نامشروع می پردازد نمی نشینم یا فیلم هایی که به طلاق عاطفی می پردازند.

علی اکبری با بیان اینکه تنها بکارگیری الفاظ رکیک در فیلم ها را نباید ابتذال خواند گفت: این روزها ابتذال تعریف جدیدی پیدا کرده؛ اینکه فیلمی فرهنگ و ارزش های چندین ساله کشورما را زیر سوال ببرد به نظر من خلاف است. من امیدوارم مسئولان سینمایی همت بگمارند و فیلمسازان ارزشی دهه شصت که با دغدغه و کوله باری از تجربه فیلمسازی هستند را به کار دعوت کنند تا بار دیگر شاهد فیلم های ارزشی ماندگار در سینمای ایران باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>