سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۳۹۶ در ۱۰:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

محمدرضا شفاه: استقبال از «بیست و یک روز بعد» در جشنواره کودک و نوجوان فراتر از انتظار بود

shafah

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» استقبال خوب از این اثر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را فراتر از انتظار دانست.

سوره سینما – الناز نعمتی : چند روز از پایان سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان گذشته. شاید برای محمدرضا شفاه تهیه کننده این فیلم صحبت درباره طعم شیرین موفقیت در این جشنواره کمی زود باشد، اما آنهایی که فیلم تازه حوزه هنری را در جشنواره دیده و استقبال خانواده ها را به یاد دارند این شروع یک مسیر تازه برای رسیدن به نوعی از سینمای کودک است که هم با معیارها و اصول حوزه هنری همخوانی دارد، هم اقبال عمومی به آن زیاد است.

از حال و هوای سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بفرمایید.

محمدرضا شفاه: جشنواره کودک و نوجوان اصفهان امسال به لحاظ استقبال مردمی کم نظیر و فوق العاده بود و حضور مردم در سالن ها بسیار پررنگ بود. در سال‌های گذشته سالن های خلوت یکی از ضعف های این جشنواره بود که امسال با تدبیر خوب مسئولان برگزار کننده مرتفع شده بود و شاهد حضور خانواده ها در سالن های نمایش دهنده فیلم ها بودیم. متاسفانه این سال ها شاهد افول سینمای کودک و نوجوان بوده ایم و به همین جهت مسئولان برگزاری این جشنواره سعی در رونق آن و در نتیجه توجه به سینمای کودک و نوجوان دارند و در این مسیر نیز با موفقیت گام برمیدارند.

از نظر کیفی این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان را چطور را ارزیابی می کنید؟

جشنواره در دو بخش کودک و نوجوان برگزار شد. فضای این دو ژانر با یکدیگر متفاوت است. فیلم های بخش کودک فضایی شاد و مفرح دارد و فیلم هایی که در بخش نوجوان نمایش داده می شود تفکر برانگیز ترند و در عین سرگرم کننده بودن ذهن مخاطب نوجوان شان را به چالش می کشند . من فیلم های بخش کودک را ندیدم اما در بخش نوجوان شاهد اکران فیلم های خوبی بودیم. در بخشی که ما رقابت داشتیم یعنی بخش نوجوان آثار قابل توجه کم نبود اما هنوز هم در این زمینه ضعف داریم و جا دارد سرمایه گذاری بیشتری در حمایت از تولید فیلم هایی مخصوص نوجوانان صورت پذیرد. نوجوانان ما نیاز به تماشای آثار داخلی دارند و این نیاز باید به واسطه فیلمسازان مان تامین شود.

استقبال و بازخورد مردم و بخصوص مخاطبان نوجوان از فیلم «بیست و یک روز بعد» چطور بود؟

استقبال بسیار خوب و فراتر از حد انتظار ما بود. نکته جالب برایمان این بود که مخاطبان خودشان برای فیلم تبلیغ می کردند و هرکس فیلم را می دید تماشای آنرا به دوستان یا خانوادهاش  توصیه می کرد. بارها در اکران های مختلف با افرادی ملاقات داشتیم که در اکران های قبلی دیده بودیم و به ما می گفتند اینبار با دوستان یا اعضای خانواده شان برای تماشای فیلم آمده اند که باعث خوشحالی مان بود. این موضوع ما را بیش از پیش به اکران موفق فیلم امیدوار کرد و حالا با خیالی آسوده تر و مصمم تر به استقبال اکران فیلم که مدت زمان کوتاهی به آن مانده خواهیم رفت.

حالا که صحبت از اکران عمومی فیلم شد بفرمایید چه تدابیر تبلیغاتی برای هرچه بیشتر دیده شدن این فیلم خواهید داشت؟

مهم ترین نکته برای ما این است که در تبلیغات مان به مردم بگوییم فیلمی متفاوت از آنچه این روزها درسینما رواج دارد و اکران می شود خواهند دید. «بیست و یک روز بعد» فیلمی قصه گو است و رنگ و بو و حال و هوای فیلم های موفق دهه شصت را دارد واین موضوع خودخواسته است. بسیاری از مخاطبان بزرگسال در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به ما گفتند که «بیست و یک روز بعد» آنها را به یاد فیلم های خاطره انگیزی که در نوجوانی و کودکی دیده اند انداخته است. دوست داریم مردم عزیزمان را مطلع کنیم با تماشای این فیلم بار دیگر لذت سینما رفتن را تجربه خواهند کرد.

فیلم در بخش های اصلی جشنواره از جمله فیلمنامه و فیلم موفق به کسب جایزه شد. انتظار این موفقیت همه جانبه را داشتید؟

راستش می دانستم اگر قضاوت منصفانه ای صورت پذیرد فیلم دیده خواهد شد اما به همین میزان هم فکر میکردم ممکن است هیئت داوران تصمیمات دیگری درباره فیلم بگیرند. خیلی خوشحالم که اعضای هیئت داوران ٬دبیرخانه و… فیلم ما را دوست داشتند و ما توانستیم جوایز اصلی را کسب کنیم.البته پیش از جشنواره هم گفته بودم برای ما مهم این است که مردم فیلم را ببینند و دوست داشته باشند و داوران فیلم را درست مورد ارزیابی قرار دهند و گرفتن جایزه برایمان الویت دوم است. اما حالا از موفقیت فیلم بسیار خوشحالم و امیدوارم این روند موفقیت آمیز در اکران عمومی نیز ادامه داشته باشد.

سینمای کودک ونوجوان همانطور که خودتان هم عنوان کردید حال و روز خوبی ندارد و مورد بی مهری قرار گرفته است. اغلب تولیدات حوزه هنری در بخش سینما هم آثار مختص به بزرگسالان است. آیا موفقیت فیلم «بیست و یک روز بعد» می‌تواند راه را برای تولیدات بیشتر در این گونه سینمایی از طرف حوزه هنری هموار کند؟

اغلب تولیدات سینمایی حوزه هنری مختص بزرگسالان است. البته این نکته را نیز فراموش نکنیم که در تولیدات سینمایی محوریت و موضوع خانواده همواره مورد توجه حوزه هنری بوده است. ضمن اینکه در بخش تلویزیون اثر خوبی مانند «شکرستان» را تولید کرده است که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. ما امیدواریم بتوانیم مسیری را که فیلم «بیست و یک روز بعد» در حوزه سینمای کودک و نوجوان طی کرده ادامه دهیم و حتما با آقای خردمندان که جوانی مستعد هستند و نویسنده ای توانا در حیطه سینما محسوب می‌شوند همکاری در این حیطه را ادامه خواهیم داد و باز هم برای نوجوانان عزیز فیلم خواهیم ساخت.

می دانیم که قشر کودک و نوجوان در معرض حجم وسیعی از رسانه ها قرار دارند و فیلم های روز دنیا را در اختیار دارند. بنابراین بسیار سخت پسندتر از دوران نوجوانی ما هستند و ما باید قصه هایی برایشان تعریف کنیم و فیلم هایی بسازیم که برایشان جذاب باشد و ساختار سینمایی شان را دوست داشته باشند. در واقع برایمان مهم است انتظار این قشر سنی را با ساخت آثار خوب برآورده کرده و آنها را به سمت سالن های سینما جذب کنیم.

منبع: بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>