سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۳۹۶ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

نمایش دو مستند «چشم به راه» و «دف، روایت استاد بیژن کامکار» در خانه هنرمندان ایران

daf chemberah

برنامه نمایش مستندهای برتر در خانه هنرمندان ایران در سه‌شنبه ۱۰ مرداد به «چشم به راه» و «دف، روایت استاد بیژن کامکار» هردو از ساخته‌های مهدی طالبانی اختصاص دارد.

به گزارش سوره سینما، در مستند «چشم به راه» روایتی ساده و مستقیم از چگونگی نگاه، باورمندی و گذران زندگی افرادی کاملاً مسن و بعضاً کهن‌سال در یک خانه سالمندان به دست می‌دهد. خانه‌یی که بیشتر ساکنانش به دلیل تنهایی و بی کسی، انگیزه‌ای برای ادامه زندگیِ اکنون خود ندارند. اما شگفتا که در میان این گروه از سالمندان، پیر مردی ۷۴ ساله‌یی دیده می‌شود که بر خلاف سایر ساکنان آن‌جا، بسیار شاد و پر انرژی است. تا بدان پایه که در این سن اعلام می‌کند برای اولین بار عاشق شده و قصد ازدواج و پدر شدن دارد.  بدین‌روی او سرشار از امید و شور و نشاط است و چشم به راه زندگی و نیز مشوق هم‌خانه‌هایش به دوری از اندوه و توصیه به شاد بودن.

در مستند دوم به تأسی از روایت مستقیم یکی از اعضای خانواده هنرمند کامکارها، طالبانی به بازنمایی و تشریح پیشینه و جایگاه ساز «دف» در موسیقی ایران زمین می‌پردازد. از جمله آن‌که : استاد بیژن کامکار اولین نوازنده دف است که این ساز را در سال ۱۳۵۳، بطور رسمی وارد موسیقی ایرانی و سنتی کرده است. دف که به‌رغم صدای پرطنین و اثرگذارش، پیشتر، سازی گوشه‌نشین و در انزوا بود و تا آن زمان تنها در خانقاه‌های دراویش قادریه کردستان و مراسم آئینی آن خطه نواخته می‌شد، به همت ایشان و با حمایت استادان محمد رضا لطفی و محمد رضا شجریان، در موسیقی ایرانی و سنتی کشورمان  حضوری عینی پیدا می‌کند و بعدا توسط گروه کامکارها نیز به‌طور رسمی وارد موسیقی کردی می‌شود. موضوعی که با بهره‌مندی از حضور استاد بیژن کامکار، علاوه بر نشان دادن شیوه و مراحل ساخت دف، تاریخچه، روند شکل گیری و گسترش دف‌نوازی در موسیقی میهن‌مان از زبان این استاد و مدرس برجسته و پیشکسوت دف، جان‌مایه ساخت مستند مورد سخن توسط این فیلمساز شده است.

شایان یادآوری است که این برنامه نمایش همچون همیشه با میزبانی انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران و با همکاری خانه هنرمندان ایران، ساعت ۱۸ سه شنبه ۱۰ مرداد در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران و با حضور کارگردان به نمایش و نقد و بررسی درمی‌آید و ورود برای همگان آزاد است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>