سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آبان ۱۳۹۶ در ۹:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب
یادداشت محمد حمزه‌زاده درباره اتفاقات اخیر نمایشگاه کتاب:

امید به تدبیر وزیر/ دعوتی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

salehi-hamze

محمد حمزه‌زاده رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره اتفاقات اخیر و انتصاب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش سوره سینما ، محمد حمزه‌زاده رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی که دو دوره عضویت در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران و همچنین یک دوره مشاور رئیس نمایشگاه را در کارنامه دارد، درباره اتفاقات اخیر و انتصاب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب، در صفحهٔ اینستاگرامش نوشت:

امید به تدبیر وزیر/ دعوتی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه‌ کتاب تهران، بزرگ‌ترین همایش فرهنگی کشور است و به‌حق، آن را سال‌تحویل نشر کشور می‌نامند. اما در روزهای اخیر، انتشار خبر تکذیب ‌نشده‌ی انتخاب و معرفی عجولانه و غیرقانونی شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه سی‌ویکم، فعالان و ناظران این حوزه را بیش از پیش نگران کرده است.

در حالی که هنوز شورای سیاستگذاری نمایشگاه تشکیل نشده و سیاست‌های کلی و جزئی نمایشگاه سی‌ویکم به رای و نظر و تصویب اعضای این شورا نرسیده، اعلام اسامی شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه که طبعاً باید مجری سیاست‌های شورای بالادستی باشد، (با فرض صحت خبر) رسماً بی‌تدبیری و نشانه‌ای روشن از سردرگمی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اگر با سیاست و تصمیم واسپاری که نه، بلکه مشارکت صنوف در امور برنامه‌ریزی و اجرایی نمایشگاه کتاب تهران موافقت کلی داشته باشیم (و فعلاً از طرح چون و چراها و اما و اگرها صرف نظر کنیم)، آنچه در روزهای اخیر صورت گرفته و در رسانه‌ها اعلام شده، آشکارا سیاست حذف صنف است و حاصلی جز دامن زدن به اختلافات درون صنف ندارد. از میان دست‌کم هفت-هشت صنف فعال و موثر نشر کشور که در دوره‌ی پیش به عنوان شورای تشکلها در برنامه‌ریزی و هدایت نمایشگاه کتاب با ارشاد همکاری می‌کردند، تنها دو تشکل غیرفراگیر را انتخاب کرده‌اند و بدتر از آن، معلوم نیست برای چه هدفی و با چه تدبیری دو ناشر را که نمایندگی هیچ صنفی را ندارند، باز به انتخاب همان دو تشکل به اعضای شورای برنامه‌ریزی اضافه کرده‌اند. طنز ماجرا این است که حضور این دو ناشر را به وزارت ارشاد نسبت داده‌اند! مابقی تشکل‌ها و فعالان صنف هم که لابد-با عرض معذرت- بی‌ربط هستند و نسبتی با نشر ندارند!

سربسته و فعلاً به عنوان یک هشدار دلسوزانه باید گفت در غیبت “تدبیر” معاونت فرهنگی، چشم “امید” ناشران به ورود مدبرانه‌ی معاون فرهنگی سابق و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در جایگاه و صندلی جدید، این گره را قبل از این که نیازی به دندان‌ باشد، با سرانگشتان تدبیر خودشان بگشایند.

والعاقبه للمتّقین


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>