سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ دی ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

پخش و بررسی مستند «سالسوس» در برنامه «به اضافه مستند»

be-ezafe-mostanad

بیست و یکمین قسمت از فصل دوم برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «سالسوس» ساخته آریان عطارپور بر روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

به گزارش سوره سینما، در این قسمت و پس از پخش مستند، دکتر فرزاد شیدفر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و محمد طاهری مشاور تغذیه مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع تاثیر تغذیه در سلامت جسمانی و ایرادات تغذیه‌ای در غذا خوردن مردم ایران صحبت خواهند کرد. هم‌چنین، محمد تقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این فیلم مستند خواهند پرداخت.

مستند «سالسوس» راجع به تغذیه‌ی عمومی مردم ایران است و تمرکز آن بر روی سوسیس و کالباس به عنوان یکی از موادغذایی ناسالم است که این روزها بیش از حد عادی در میان مردم مصرف می‌شود. «سالسوس» یک لغت به زبان لاتین است که به معنای «نمک سود شده» است. این مستند روایت علمی از خوردن یا نخوردن سوسیس و کالباس ندارد بلکه دیدگاهی اجتماعی نسبت به این مساله دارد. این فیلم سعی دارد تا به این سوال پاسخ بدهد که چرا با وجود آگاهی نسبت به ناسالم بودن این غذاها، اصرار زیادی به خوردن آن توسط مردم وجود دارد؟

این فیلم ساختاری دوگانه دارد که موازی با هم پیش می‌رود. بخش مستند آن شامل تصاویر آرشیوی و مصاحبه‌ها است و بخش دیگر آن یک داستان است که از زبان راوی فیلم بیان می‌شود. این بخش شامل مکالمه‌ی راوی فیلم با پزشکی است که او را توصیه به اصلاح سبک غذا خوردن می‌کند. در خلاصه‌ی این مستند آمده است: «دکتر در تلاش است تا بیمار را قانع کند که فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس برای سلامت انسان مضرند، اما او زیر بار نمی‌رود و مقاومت می‌کند…»

مستند ۴۳ دقیقه‌ای سالسوس زبان طنز دارد و محصول شبکه‌ی مستند سیما است. این مستند پس از نمایش در جشنواره یازدهم سینما حقیقت، برای اولین بار در برنامه‌ی «به اضافه مستند» از صدا و سیما پخش خواهد شد.

آریان عطارپور فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه هنر و دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی سینما دانشکده سینما- تئاتر این دانشگاه است. او سال گذشته با مستند «چغامیش» در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و امسال نیز با مستند «سالسوس» در همین بخش حضور پیدا کرد. جایزه بهترین پژوهش از جشنوازه بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جایزه دوم بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم سلامت، از جمله جوایز این فیلمساز جوان است.

برنامه به اضافه مستند این هفته با اجرای سید محمدعلی صدری‌نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۷ دی ماه ساعت ۹ و جمعه ۲۹ دی ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>