سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ دی ۱۳۹۶ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

مستند «سرزمین پیامبران» نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران

sarzamin-payambaran

عباس صالح‌مدرسه‌ای درباره ساخت مستند «سرزمین پیامبران» گفت: نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران داریم و تاثیرات مختلف این قبور مطهر را بر زائران بررسی می‌کنیم.

به گزارش سوره سینما، عباس صالح مدرسه‌ای همزمان با نویسندگی، شروع به کارگردانی فیلم کرد و ۸۳ فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی را ساخت. وی در دوره دیگری از فعالیت‌های فرهنگی هنری‌اش، به روزنامه‌نگاری پرداخت و در این زمینه کاری نو در انداخت و برای نخستین بار طی سفری تحقیقاتی، مرقد پیامبران الهی را در ایران به مردم معرفی کرد. سلسله مقالات «پیامبران سرزمین ما» در سال ۱۳۷۲ در تعدادی از مطبوعات کشور منتشر شد و دانشوران و صاحب‌نظران از آن استقبال کردند.

نمایشگاه عکسهای این سفر در مراکز فرهنگی برپا و با اقبال عمومی و بین‌المللی روبه‌رو شد و بالاخره در سال ۱۳۸۰ حاصل این تحقیقات را در تلاشی دوباره به صورت فیلم مستند «پیامبران سرزمین ما» ساخت؛ این فیلم که بارها سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش آن نموده، به جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی راه یافت و مورد تقدیر قرار گرفت.

عباس صالح‌مدرسه ای درباره ساخت مستند «سرزمین پیامبران» گفت: نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران داریم و تاثیرات مختلف این قبور مطهر را بر زائران بررسی می کنیم.

وی افزود: البته طی ۱۶ سال گذشته که بارها کار قبلی‌ام از شبکه‌های مختلف پخش می‌شد خیلی‌ها معتقد بودند چون تاریخ مصرف ندارد با اقبال مخاطبان روبرو می‌شود. الان هم سعی کردم با نگاهی فراتر از زمان و مناسبت‌ها فیلم جدید را بسازم. مستند «سرزمین پیامبران»، فیلمی درباره ی «مردم و نقش مزار انبیای الهی در ایران» و ریشه‌های تاریخی و مذهبی آن است؛ فیلمی با زیبایی‌های بصری درباره ی مردم شناسی که جوهره ی آن وفاداری به مستندات است و به تمامی انتزاع. به همین دلیل با ساختاری دشوار و بغرنج روبرو بودیم.

صالح مدرسه‌ای عنوان کرد: ساختار این مستند بر «روایت» استوار است و همچنین روایاتی که از منظر مورّخان و اندیشمندان حوزه‌های جامعه شناسی و دینی برپا شده است. با عنایت به این موضوع ، مبنا و بن مایه موضوع فیلم به عنوان یک اثر هنری مورد مداقه قرار گرفته و از نقطه نظر تاریخی و تأثیرات اجتماعی آن مورد مطالعه واقع شده است.

روایت فیلم ارتباط میان اجزا را برقرار می سازد و عناصر متنوع فیلم و فصول مختلف آن را به هم مربوط می سازد. هر یک از اساتیدی که با آنان گفتگو می شود نقطه نظراتشان را بیان می دارند و این فارغ از خطی است که روایت کلی چیده است. این کمک خواهد کرد که فیلم از لایه‌های گوناگون و نقطه نظرات متنوع برخوردار باشد که در نهایت پرسپکتیوی از موضوع می سازد و آن را تنها در سطح قرار نمی دهد.

ارجاعات متعدد بر گستره ی پهناور ایران به نمونه‌های شاخص از تاریخ و فرهنگ و ادبیات، رنگ آمیزی زیبا و تنوع خاصّ ایران اسلامی به ساختار تصویری فیلم افزوده شده است.

تهیه کننده «سرزمین پیامبران» افزود: انگیزه ی ساخت این فیلم نیز معرفی بعد تاریخی ـ مذهبی ـ معنوی و نیز جذابیت‌های متفاوت مزار پیامبران الهی در ایران است در میان عوام و خواص که حلقه ی ارتباطی بخش‌های مختلف این فیلم به تصویر کشیدن گذشته و حال این مهّم شکل می گیرد. موضوع و ساختار این فیلم به گونه ای است که با اتکا به منابع گوناگون و روش‌های متنوع تکنیکی و زیبایی شناسانه می توان به هدف ساخت. اما حاصل کار، به یاری خداوند فیلمی خواهد بود که تنها جنبه ی اطلاع رسانی ندارد، بلکه علاوه بر آن سندی تصویری خواهد بود از میراثی که در فرهنگ اسلامی ایران موجود است و مهم تر آن که تماشای آن می تواند روی هر تماشاگر عام و خاصی تأثیر فرامتنی بگذارد و او را به عمق جنبه ی، تاریخی و مذهبی «تاثیر و نقش مزار انبیای الهی در ایران» نزدیک تر کند.

مستند بلند «سرزمین پیامبران» محصول شبکه مستند سیما است. صالح مدرسه‌ای در پایان از حمایت‌های بی دریغ مهندس سلیم غفوری، ابوالقاسم ناصری و علیرضا نوروزی قدردانی کرد.

سایر عوامل این مستند عبارتند از: محمد‌هادی صالح(مشاور پژوهش)، اشکان ضیایی(تصویر بردار)،محمد جواد عرفانیان(صدابردار)، احمد وفایی (تدوینگر) و روح الله امیری(مشاور تولید).


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>