سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
محمد بحرانی به سوره سینما گفت:

خلاقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد/ چرا مردم سراغ «کلاه قرمزی» را می‌گیرند؟

Bahrani1

محمد بحرانی معتقد است در کار نمایشی جادو وجود ندارد و خلاقیت و نبوغ هم وقتی بروز می‌کند که همه شرایط برای انجام یک کار درست و حرفه‌ای مهیا باشد. به همین دلیل است که «کلاه قرمزی» هر سال محبوب‌تر می‌شود و مردم با علاقه پیگیر آن هستند.

صداپیشه عروسک های «ببعی» در مجموعه «کلاه قرمزی» و «جناب خان» در «خندوانه» در رابطه با نقش نبوغ و خلاقیت در برنامه های تلویزیونی به خبرنگار سوره سینما گفت: به نظر من خلاقیت در تعریف درست آن یک  شبه اتفاق نمی افتد چون در کار نمایشی جادو وجود ندارد و شما هر چقدر پول دهید همانقدر آش می خورید. بسیاری از ما فکر می کنیم خلاقیت یعنی یکباره چیزی به ذهن ما برسد و آن را اجرا کنیم در صورتی که اصلا اینگونه نیست و هر جرقه ای که در فکر ما زده می شود یک پیشینه دارد.

محمد بحرانی افزود: به عنوان مثال همه ما مجموعه «کلاه قرمزی» را یک کار خلاقانه می دانیم که هر دوره حرف های جدیدی می زند. قطعا چنین برنامه ای یکباره اتفاق خلاقانه را رقم نمی زند. آقای ایرج طهماسب سالها کار عروسکی کرده و همه ما با سابقه و تجربه ایشان آشنایی داریم. با این حال هر سال ۴ ماه قبل از آغاز پروژه «کلاه قرمزی» همه عواملی که سال ها کار عروسکی کرده اند را جمع کرده و روزی ۸ ساعت مثل یک گروه تئاتری تمرین می کند تا به هدف مطلوب خود برسد. من فکر نمی کنم اگر روند معقول و منطقی برای تمام کارها اتفاق بیفتد خلق و خلاقیت به وجود نیاید.

وی اشاره کرد: تیم آقای طهماسب با انگیزه و اشتیاق کار می کنند که دلیل اصلی خلاقیت شان است و به همین خاطر مردم همیشه سراغ «کلاه قرمزی» را می گیرند و می دانند حرف های دل شان از زبان چند عروسک شنیدنی تر است. کسی که در این حوزه مطالعه می کند و موفق است تمام وقت خود را صرف می کند تا بهترین را ارائه کند و به نظر من فقط یک اتفاق عجیب و غریب می تواند مانع این راه شود.

بحرانی همچنین درباره «جناب خان» گفت: ویژگی های این عروسک محصول زندگی شخصی و نتیجه بودن من با همه آدم هایی است که طی این سال ها با ایشان ارتباط داشتم و از هرکدام به قدری آموختم و در ذهنم ثبت کردم. مطالعه و تحقیق من صرفا به کتاب ها ختم نمی شد. سال هایی که من در خوابگاه زندگی می کردم با دوستان کُرد و لُر و تُرک معاشرت و در عین حال تحقیق می کردم این اشتیاق من به شنیدن و دانستن باعث شد تحلیل رفتاری و گفتاری همه آنها در وجودم ته نشین شود و همان ها در جناب خان و عروسک های دیگر بروز کردند.

وی ادامه داد: جدا از اینکه مدل های رفتاری این عروسک ها محصول سال ها زندگی من از خیابان گردی و معاشرت بود؛ خیلی از دایره واژگان جناب خان مدیون دوستان من در شیراز است که هیچکدام شان اتفاقا تحصیلات نمایشی ندارند و جنس ادبیاتشان شبیه مردم است.

این هنرمند بیان کرد: در برنامه «خندوانه» برای هر مهمانی که دعوت می شود تحقیق می کردیم تا بر اساس زادگاه، شغل و ویژگی هایش دیالوگ بگوییم. سعی می کردیم با هیچ قصه و مهمانی بدون اطلاعات قبلی مواجه نشویم. از دکتر سپهر اربابی استاد نجوم گرفته تا یک موزیسین؛ برای همه یک سناریو می چیدیم و با آگاهی سمت شان می رفتیم. اگر بار دیگر قرار باشد «جناب خان» با «خندوانه» همکاری کند حتما این روش را در پی گرفته و کاملترش می کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>