سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اسفند ۱۳۹۶ در ۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

‎ششمین دوره لاک‌پشت پرنده در شهرکتاب مرکزی برگزار شد

shahre ketab

ششمین دوره لاک‌پشت پرنده یکشنبه ۶ اسفند با حضور اعضای هیئت داوران جایزه لاک‌پشت پرنده در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، ششمین دوره لاک‌پشت پرنده با حضور گلی امامی، محمود برآبادی، مهدی فیروزان ،مژگان امجد و اعضای هیئت داوران جایزه لاک‌پشت پرنده عصر گذشته ۶ اسفند در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

‎این آیین در حالی برگزار شد که جمع زیادی از کودکان و خردسالان با لباس‌های رنگی و گوناگون برگرفته از شخصیت‌های مختلف داستانی مانند شنل قرمزی، شازده کوچولو و پری مهربان در سالن حضور داشتند

‎مهدی فیروزان مدیر عامل موسسه شهر کتاب در این آئین کودکان و نوجوانان را یکی از رکن‌های اصلی در رشد لاک‌پشت پرنده اعلام کرد و گفت: اگر فرزندان ما به لاک‌پشت پرنده علاقه‌مند نباشند قطعا لاک‌پشت پرنده پایدار و طولانی مدت نمی‌شود.

فیروزان در این آئین به طرح‌های خوبی اشاره کرد که بعد از مدتی از گردونه فعالیت‌های فرهنگی حذف می‌شوند و گفت: این طرح‌ها یا حذف می‌شوند یا به صورت منظم برگزار نمی‌شوند. این وضعیت در انتشار مجلات هم اتفاق می‌افتد.

‎مدیرعامل شهر موسسه شهر کتاب به حرف هایش اضافه کرد: در این میان آنچه که لاک‌پشت پرنده را موفق، موثر و درمیان خانواده‌های ایرانی، ایران و فعالیت‌های فرهنگی پایدار و مفید کرده، این پایمردی و دوام است.

‎وی با تاکید بر اینکه این دوام به صرف تلاش و خواست گردانندگان لاک‌پشت پرنده یعنی شهر کتاب مرکزی و پژوهشنامه کودک و نوجوان مبنی بر تداوم آن اتفاق نیفتاده است، گفت: عامل دومی که سبب شده لاک‌پشت پرنده پایدار شود حضور خانواده‌ها به عنوان ذینفعان اصلی فعالیت‌ها در حوزه کودک و نوجوان است. خانواده‌هایی که در این بحبوحه فعالیت‌های فضای مجازی و فرصت‌های مختلفی که برای پر کردن اوقات فراغت وجود دارد به لاک‌پشت پرنده توجه کرده‌اند.

‎فیروزان ادامه داد: رکن سوم خالقان آثاری هستند که در این سرزمین و بیرون آن برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند.

‎فیروزان در ادامه کودکان و نوجوانان را یکی دیگر از ارکان اصلی در رشد لاک‌پشت پرنده اعلام کرد و گفت: اگر فرزندان ما به لاک‌پشت پرنده علاقه‌مند نباشند قطعا لاک‌پشت پرنده  پایدار و طولانی مدت نمی‌شود.

‎در این آئین از نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک، نادر ابراهیمی یاد شد و بخش‌هایی از کتاب او «آنکه خیال بافت و آنکه عمل کرد» از سوی فرزانه منصوری همسر نادر ابراهیمى برای حاضران خوانده شد.

‎در ادامه مراسم نشان ویژه لاک‌پشت پرنده به گلی امامی و بهروز غریب‌پور برای حضور موثر در گروه فرهنگ و هنر کودک و نوجوان اهدا شد.

‎گلی امامی در این مراسم گفت: هیچ فکر نمی‌کردم که ۵۰ سال بعد از اینکه برای نوجوانان کتاب چاپ کردم در حضور نوه‌های افرادی که کتابم را خواندند، حاضر شوم و به هرحال به بانیان این جایزه تبریک می‌گویم.

‎امامی یادآور شد: به نظرمن از ایرادهایی که به ما وارد است کتاب نخواندن یا کتاب نخوانى  است کتابخوانی باید از دوره کودکی به بچه‌ها یاد داده شود تا ملکه ذهنشان شود و اینهمه بچه که اینجا نشسته‌اند این دلخوشی را ایجاد می‌کنند که به تیراژ کتاب کمک مى شود

‎در ادامه مراسم نشان‌طلایی لاک‌پشت پرنده به شبون داد نویسنده‌ رمان کودک باتلاق ‎از انتشارات پیدایش و لوح تقدیر برای مترجم کتاب بیتا ابراهیمی اهدا شد.

‎برگزیده نشان نقره‌ای نیز معصومه پورطاهریان با مجموعه ۳جلدی بازی با ابزارهای ساده ‎نشر شهر قلم بود.

‎بیتا ابراهیمی درباره این کتاب گفت: «کودک باتلاق» آخرین اثر شبون داد، بود. اومبتلا به سرطان بود و به همین دلیل می‌توان این کتاب را بیانیه‌ای برای زندگی دانست.

‎این مترجم افزود: در این رمان‌داستان نوجوانی بیان می‌شود که در آستانه بزرگسالی با چالش‌هایی در زندگی مانند عشق، مرگ،مبارزه برای آزادی  و … مواجه می‌شود و یاد می‌گیرد باید با دید بازتری انتخاب کند. درواقع ما به نوجوانان آگاهی می‌دهیم تا آن‌ها با دید بازتری انتخاب کنند.

‎ابراهیمی در ادامه درباره ترجمه گفت: مترجم باید تلاش کند باورهای فرهنگ بیگانه را به گونه‌ای منتقل کند که مخاطب فارسی‌زبان با متن احساس بیگانگی نکند و من همه تلاشم را انجام دادم تا این کار را در ترجمه انجام دهم.

از دیگر اتفاقات خوب این مراسم مى توان به راهنمایان کتاب که کودک و نوجوان بودند اشاره کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>