سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۴۰۴ در ۱۱:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب
سوره سینما گزارش می‌دهد؛

برگزیدگان نوزدهمین «سینماحقیقت» معرفی شدند/ «کابوک» مستند منتخب تماشاگران

Haghighat19-Tandis

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در تالار وحدت برگزار و برگزیدگان معرفی شدند.

به گزارش سوره سینما، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» سه‌شنبه ۲۵ آذر و با اجرای فرزاد حسنی در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم اختتامیه با اجرای پرفورمنسی با شعر نیما یوشیج آغاز شد.

سپس محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در سخنانی بیان کرد: با افتخار برای هفتمین بار میزبان شما در «سینماحقیقت» هستم و خدا را سپاس می‌گویم که فرصت این تجربه را به من داد. پیش از آنکه، از مسیر طولانی پشتِ سر بگویم، به آینده و چشم‌اندازی اشاره می‌کنم که بخشی از آن در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دیدنی شد. نسلی تازه از جوانانِ فیلمساز، از سراسر ایران در جشنواره حاضر شدند، آثارشان را به داوری گذاشتند، در شش روزِ ثمربخش، کنار هم فیلم دیدند، در کارگاه‌ها شرکت کردند و از سینمای مستند گفتند. فیلمسازانی از نسل‌های مختلف، با نگاه‌ها و سلایق متفاوت، به احترام «سینماحقیقت» زیر یک چتر جمع شدند، این گردهمایی و تضارب آرا، مغتنم است.

وی تاکید کرد: «سینماحقیقت» رویدادی بزرگ به وسعت ایران و به گستردگی سینمای مستند بود، اگر فیلمسازان و شرکت کنندگان در این گردهمایی نبودند، این تصویر ِروشنِ چندوجهی، از جهان و ایران، خلق نمی‌شد. از این همراهی سپاسگزارم.

Dabir

حمیدی‌مقدم با اشاره به مهمانان خارجی جشنواره گفت: مهمانانی از کشورهای مختلف به جشنواره آمدند و تماشاگر شوق و شوری شدند که «سینماحقیقت» را به یکی از مهمترین و اصیل‌ترین رخدادهای هنری ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. در بخش ملی و بین‌الملل مستندهایی با مضامین و ساختارهایی متفاوت روی پرده رفتند، امروز صحبت کردن درباره تنوع و تکثر آثار، آسان‌تر است، شما شاهد این گوناگونی و رنگارنگی بودید.

وی ادامه داد: سینمای مستند ایران، با وجود کاستی‌ها، یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی ما است و می‌تواند فراتر از مرزهای داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشورهای همسایه و همسو و افق‌هایی دورتر، افزایش دهد. تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که می‌شود به مسیرهای تازه برای شنیده شدن صداهای مختلف اندیشید. در جهان امروز، که پیچیدگی‌ها و بحران‌های خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم، برای این هدف، تعامل با کشورهای همسایه و سرزمین‌هایی با ویژگی‌ها و پیوندهای مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد.

دبیر جشنواره درباره بخش عکس تصریح کرد: در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه ویژه به عکس مستند، در خانه هنرمندان ایران، روایتگر موضوع عکس مستند بودیم و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این بخش، تلاش کردیم فقدان اطلاعات در این حوزه را جبران کنیم. از داوران محترم این بخش، سپاسگزارم.

وی درباره بخش ایران توضیح داد: امسال در بخشی ویژه به «ایرانِ عزیز، ایرانِ بزرگ» ادای احترام کردیم. پس از تجاوز آشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی، قلب ما ایرانیان، زخم خورده از شهادت هم وطنانمان و داغدار خانواده‌های آسیب دیده، به‌هم پیوند خورد. همدلی، راهی بود برای عبور از روزهای دشوار، ما تجربه چنین رنجی را داشتیم، پس مانند سال‌های دفاع مقدس، قلب‌هایمان را یکی کردیم و برای «ایران» قدم برداشتیم، با هر دیدگاه و سلیقه، از سرزمینی گفتیم که مادر ماست و پیوندی ناگسستنی میان ما و او پابرجاست. بخش «ایران»، هم تاریخ و فرهنگ مان را بازتاب داد و هم انعکاسی از جنگ ۱۲ روزه، بود. با خانواده‌های بزرگوار شهدای آن روزها، به تماشای فیلم‌ها نشستیم و به قربانیان این جنگ، ادای احترام کردیم.

حمیدی مقدم در پایان تاکید کرد: امشب و این مراسم را با نام «ایران» آغاز می‌کنیم، خانه‌ای امن و روشن که آبادی و ماندگاری‌اش آرزوی مشترک همه ما است.

در ادامه مراسم جایزه ویژه شبکه مستند به فیلم «برای ابراهیم» به کارگردانی علی محمد صادقی اهدا شد.

Jayeze-Mostanad

همچنین جایزه معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری به «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی تعلق گرفت.

در بخش دانشجویی مستندهای «میسوفونیا» به کارگردانی سوگند رضایی و «مسخ‌کراسی» به کارگردانی امیر کمالی الموتی لوح تجلیل دریافت کردند.

همچنین در بخش عکس اصغر بشارتی برای مجموعه عکس «صید هندسه»، امیرحسین یوسفی برای مجموعه عکس «فوچل» و پژمان مولایی برای مجموعه عکس «معدن مرگ سیاه» لوح تجلیل دریافت کردند.

در بخش دیگری از این مراسم رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: سال گذشته در همین جا آرزو کردم که ای‌کاش سینمای مستند بیش از پیش جایگاه خود را در صنعت تصویری ما پیدا کند و امسال شکرخدا بخش زیادی از این آرزو ‌محقق شد. ما در جشنواره امسال شاهد آثار متنوع و متکثری بودیم.

Faridzadeh

وی در ادامه تاکید کرد: کارکرد سینمای مستند فراتر از وجه ثبت وقایع است. سینمای مستند ‌ثبت‌ اکنون، روایت گذشته و حفظ حافظه برای آینده است.

سپس جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه غزه به فیلم «یادداشت‌هایی بر تبعید» به کارگردانی گوستاوو کاسترو از کشورهای برزیل و فلسطین اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه غزه به مستند «بازی ادامه دارد» به کارگردانی محمد مصباح از کشورهای فرانسه و فلسطین و «غزه کودکی به یغما رفته» به کارگردانی مؤمن غنیم از کشورهای فلسطین و قطر رسید.

در بخش مستند کوتاه و نیمه بلند بین‌الملل جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «اصواتی از پرتگاه» به کارگردانی اروین سرانو و ویکتور رخون از کشور مکزیک تعلق گرفت.

همچنین نشان ویژه این بخش به فیلم «پناهجویان» به کارگردانی آدام نات از کشور استرالیا اهدا شد.

تندیس بهترین مستند نیمه بلند بین‌الملل به سپیده سپهی برای مستند «کوروش» رسید.

سپس جایزه بهترین فیلم بلند بخش بین‌الملل به فیلم «بز۵۰۱» به کارگردانی اوریم چرواتولو اهدا شد.

Verim-Cheravtolo

جایزه ویژه این بخش به فیلم «کسوف ماه سرخ» به کارگردانی کارولین گمبال از کشور بلژیک تعلق گرفت.

سپس رشید مشهراوی داور بین‌الملل این جشنواره گفت: در ایران تحت تاثیر محبت شما قرار گرفتم و این که مرکز گسترش از تولید ۴ مستند حمایت کرد درواقع این کار حمایت از مردم غزه است. از «سینماحقیقت» متشکرم که فرصت دادند عضوی از داوران این رویداد باشم. به عنوان داور جشنواره نکته‌ای را به نامزدهایی که جایزه دریافت نکردند می‌گویم؛ ما ۱۴ مستند بلند، خوب و باکیفیت دیدیم، شرکت در جشنواره خودش یک جایزه است و همه نامزدها برگزیده‌اند.

Mashharavi

مشهراوی در پایان اظهار کرد: از همه شما تشکر می‌کنم و این همکاری را همکاری ایران و فلسطین می‌دانم.

سپس در بخش ایران مستندهای «راش» به کارگردانی ‌نیما مهدیان، «نجوای چیزها» به کارگردانی ‌علی همراز، «ارس رود خروشان» به کارگردانی ‌هادی آفریده لوح تجلیل دریافت کردند و جایزه ویژه هیئت داوران به محسن اسلام‌زاده و محمدمهدی حبیبی برای فیلم «شاخه‌ای روی آب» اهدا شد.

Eslamzadeh

در ادامه مراسم تندیس طلایی شهید آوینی برای فیلم «آبراه کوچکی در میان هور» به کارگردانی ‌مرتضی پایه‌شناس اهدا شد.

PayeShenas

تندیس نقره‌ای شهید آوینی برای فیلم «ایستاده در کنار تیمز» به کارگردانی سیدمصطفی موسوی‌تبار تعلق گرفت.

تندیس برنزی شهید آوینی برای فیلم «عمق میدان» به کارگردانی علی شهاب‌الدین‌ و محمدعلی یزدانپرست رسید.

سپس جایزه سرباز وطن با حضور زینب سلیمانی فرزند شهید قاسم سلیمانی به امیر دریادار ناصر سرنوشت شخصیت اصلی فیلم «عمق میدان» اهدا شد.

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و گفت: دکتر محمدرضا اصلانی می‌گفتند که ایران بهشت مستندسازان است و این حرف اغراق نیست. از منظر سوژه، شاید کمتر کشوری مانند ایران ظرفیت چنین گسترده‌ای برای سینمای مستند داشته باشد. ایران از یک سو دارای تاریخ کهن و عمیقی است که فرصت‌های گسترده‌ای برای سوژه‌های متنوع فراهم می‌کند. از سوی دیگر، اقلیم گسترده و متنوع، تنوع فرهنگ‌ها و آئین‌ها، ادبیات و قصه‌های ایرانی، مناسک فردی، جمعی و مذهبی و همچنین وضعیت رنگارنگ و پویای جامعه ایرانی، دستمایه‌ای بی‌نظیر برای مستندسازان است.

Vazir

صالحی تصریح کرد: به عنوان یک شهروند ایرانی از همه مستندسازانی که در سخت‌ترین شرایط، حتی وقتی همکاری لازم با آنها صورت نمی‌گرفت، مسئولیت خود را فراموش نکردند و دوربین به دست، روایت‌هایی ماندگار از ایران سرافراز خلق کردند، تشکر می‌کنم. این روایت‌ها برای ما، برای نسل آینده و برای جهان، گواهی است بر اینکه ایران، تسلیم‌پذیر نیست و همیشه سر بلند داشته است.

وزیر ارشاد در پایان گفت: قدر آن روزها و آن تلاش‌ها را بدانیم، فراموششان نکنیم و مبادا با بدخلقی و تنگ‌نظری، آن سایه‌های محو و مقدس را از یاد ببریم.

سپس نوبت به جوایز بخش ملی رسید و ابراهیم حصاری برای کارگردانی فیلم «فصل انگور» جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه را دریافت کرد.

Hesari

بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به سپیده سپهی برای کارگردانی فیلم «کوروش» اهدا شد.

حامد سعادت پژوهشگر فیلم «جنگل قائم» جایزه بهترین پژوهش فیلم مستند را دریافت کرد.

آرش اسحاقی برای گویندگی و نویسندگی فیلم «پیکار با پیکر» و علی کهن برای گویندگی فیلم «جنگل قائم» تندیس دریافت کردند.

آرش قاسمی تندیس بهترین صداگذاری را برای فیلم «لاماسو» دریافت کرد.

ArashGhasemi

افشین عزیزی و آرش عزیزی برای موسیقی فیلم «نامش زن» تندیس بهترین موسیقی را دریافت کردند.

تندیس بهترین تدوین به علی فراهانی صدر برای تدوین فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.

FarahaniSadr

تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد افشین‌پور برای فیلمبرداری فیلم «البرز وحشی» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیئت داوران به سارا طالبیان برای کارگردانی فیلم «رویای ناتمام» اهدا شد.

SaraTalebian

هیمن خالدی برای کارگردانی فیلم «بال‌های آوازخوان» تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند را دریافت کرد.

نشان فیروزه بهترین فیلم «سینماحقیقت» به مهدی عوض‌زاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای تهیه‌کنندگی فیلم «برای دخترم» اهدا شد.

Behtarin-Film

سپس سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با اهدای یک تابلو از نصیر حیدریان که سوژه فیلم «نصیر؛ سمفونی پنجم» بود تجلیل کرد.

Nasir-Heydarian

در بخش دیگری از این مراسم، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره از فیلم «بازگشت گور ایرانی» به کارگردانی فتح‌الله امیری و نیما عسگری تجلیل کرد.

پس از آن دبیر از محمود رحمانی برای ساخت مستند «مثل یک بهمن»، محمدصادق اسماعیلی برای کارگردانی «آگیرا» و معین کریم‌الدینی کارگردان «زیر درخت لور» نیز تجلیل کرد.

همچنین مستند «بازی برنده‌ها» ساخته احسان صدیقی از سوی دبیر تجلیل شد.

Ehsan-Sedighi

در نهایت و در بخش پایانی این آیین اختتامیه جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «کابوک» ساخته جعفر صادقی اهدا شد.

در این مراسم افرادی همچون سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، همایون اسعدیان، مهدی شفیعی معاون توسعه منابع سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری، حبیب ایل بیگی مدیر عامل سینماشهر، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی، بهروز افخمی، مهرداد زاهدیان، سیف‌الله صمدیان، محمد کارت، بهروز شعیبی، داوران بخش‌های مختلف و… حضور داشتند.


پاسخ دهید