سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

نمایش فیلم «دولتوف» در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر

Dovlatov

برنده خرس نقره ای «دستاورد هنری برجسته» جشنواره برلین ۲۰۱۸ همراه با کارگردان فیلم «دولتوف» به ایران می‌آیند تا در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشته باشند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم «دولتوف» برنده جایزه بهترین دستاورد جشنواره برلین در سال ۲۰۱۸ در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

فیلم «دولتوف» در بخش مسابقه بین‌الملل سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهد داشت و کارگردان و طراح صحنه این فیلم نیز ضمن حضور در ایران کارگاه‌های تخصصی برای علاقمندانی از ایران و جهان برگزار خواهند کرد. همچنین آنها در مراسمی که پیش از نمایش فیلم شان در کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می شود حضور یافته و درباره اثر خود صحبت می کنند.

اثر زندگینامه‌ای جدید الکسی جرمان جونیور ۶ روز از زندگی سرگئی دولتوف را به تصویر می‌کشد که یکی از محبوب‌ترین نویسنده‌های روس اواخر قرن بیستم است.

سرگئی دولتوف نویسنده‌ای در شهر لنینگراد سال ۱۹۷۱ است که در آستانه مهاجرت دوستش یوسیف برودسکی که بعدها جایزه نوبل ادبیات را برنده شد، قرار گرفته است. این در حالی است که او مصمم است در کشورش بماند و زندگی معمولی را با همسرش النا و دخترشان کاتیا سپری کند. دست‌نوشته‌های دولتوف دایم از سوی رسانه رسمی رد می‌شود چون دیدگاهش نامطلوب ارزیابی می‌شود…

Dovlatov-Poster2

«دولتوف» اولین بار در بخش رقابتی جشنواره برلین ۲۰۱۸ روی پرده رفت و در نهایت خرس نقره‌ای «دستاورد هنری برجسته» را نصیب النا اوکناپایا کرد که طراحی صحنه و لباس فیلم را انجام داده است.

نکته جالب اینکه همکاری قبلی اوکناپایا با جرمان در درام علمی‌خیالی «زیر ابرهای الکتریکی» (۲۰۱۵) – که اولین فعالیت سینمایی ثبت‌شده او در سایت «آی‌ام‌دی‌بی» است – هم در بخش رقابتی شصت‌وپنجمین جشنواره برلین حضور داشت و خرس نقره‌ای «دستاورد هنری برجسته» را به دست آورد، منتها با این تفاوت که آن سال این جایزه به مدیر فیلمبرداری اثر الکسی جرمان رسید؛ فیلمسازی که ماجراهای اغلب آثارش در دوران ژوزف استالین و جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و این دوره زمانی را در شرایطی بحرانی تصویر می‌کند.

بیشتر فیلم‌های الکسی جرمان جونیور به صورت سیاه‌وسفید یا به شکل رنگ‌ورو رفته فیلمبرداری می‌شوند و برای همین از یک شمایل تیره‌وتار متمایز برخوردارند.

الکسی جرمان جونیور سال ۲۰۰۸ برای فیلم «سرباز کاغذی» در ونیز جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>