سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ فروردین ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

تدارک حضور مستند نمایشی «پله‌های یک منبر» در جشنواره فیلم رضوی

pelehaye-yek-menbar-1

کارگردان مستند نمایشی «پله‌های یک منبر» بیان کرد قصد دارد این اثر را در جشنواره فیلم رضوی که محوریت دینی دارد رونمایی کند.

اصغر عباسی کارگردان درباره تازه ترین فعالیت های خود به خبرنگار سوره سینما گفت: تصویربرداری مستند نمایشی «پله های یک منبر» تیر ماه ۹۶ به پایان رسید و همزمان مراحل تدوین، صداگذاری و جلوه های ویژه در حال انجام است تا هفته آینده آماده نمایش شود. البته  رونمایی آن را برای اولین جشنواره پیش رو یعنی جشنواره رضوی گذاشتیم که هم، زمان برگزاری آن نزدیک است هم محوریت دینی دارد.

وی افزود: این پروژه را در سه مقطع فیلمبرداری کردیم چون بخشی از آن لازم بود که حتما در روزهای ماه محرم و عاشورا باشد تا جمعیت وسیعی از عزاداران حسینی را در قاب تصویر داشته باشیم. این بخش عاشورای دو سال پیش جلوی دوربین رفت. در فروردین ۹۶ نیز بخش دوم را ضبط کردیم که حکایت راویان داستان است و بخش سوم که به بخش داستانی و  بازسازی روزگار گذشته از ۱۳۳۰ تا امروز مربوط می شد را اوایل تابستان ۹۶ به پایان رساندیم.

pelehaye-yek-menbar-2

عباسی با اشاره به اینکه این اثر یک راوی کل و ۲ شاهد دارد، ادامه داد: سوژه اصلی این مستند مرد سالخورده ای است که بیش از ۸۰ سال سن دارد و دایی هایش توسط رژیم پهلوی زمان رضاخان به جرم روضه خوانی به قتل رسیدند. ما امروزه خیلی راحت در ایام محرم به عزاداری می پردازیم اما شاید جوانان و نوجوانان امروز ندانند که پشت این ماجرا چه اتفاقاتی رخ داده و خون دل ها خورده ایم.

pelehaye-yek-menbar-3

وی که سال گذشته به عنوان چهره برتر هفته هنر انقلاب در کشور و امسال در یزد انتخاب شده است، اضافه کرد: دلم می خواست در بطن پرداخت به ممنوعیت روضه خوانی زمان رضا شاه، سبک زندگی اسلامی- ایرانی را هم به نمایش بگذارم. قصه کربلا و واقعه عاشورا چنان در وجود ما نهادینه شده که مثل قصه های معاصر نیاز به پرداخت آنچنانی ندارد و همه در ناخودآگاه مان به آن ارادتمندیم اما این روزها معضلات فرهنگی زیاد است و ما نیز در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و اگر این قطار را حرکت دهیم خودش پیش می رود.

pelehaye-yek-menbar-4

کارگردان این مستند بیان کرد: عنوان کار در مقطعی «نفس حق» نام داشت اما به «پله های یک منبر» تغییر دادم و این پله ها اشاره به شخصی دارد که از همان دوران کودکی روی این پله ها بالا رفته و امروز در نهمین دهه عمر خود مردم را از شهرهای مختلف به سوی خود جلب می کند تا به مصیبت خوانی او گوش فرا دهند. در زمینه داستان نقش مادر پررنگ است چرا که به اعتقاد من مادر تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک و راه و رسم زندگی دارد.

pelehaye-yek-menbar-5

اصغر عباسی گفت: برای این پروژه در همه سکانس ها بازیگر داشتیم که البته از استان یزد بودند. تنها شخصیت اصلی قصه ما در زمان معاصر واقعی است و نقش خود را ایفا می کند. از آنجا که کار ما پر از هنرور و بازیگر بود؛ دشواری خاص خود را داشت. ضبط این اثر همزمان شد با سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و فکر می کردم در حضور هنروران دچار مشکل شویم ولی می گفتم این کار مال امام حسین (ع) است و ایشان خود، کار را به سرانجام می رسانند که در عمل همین هم اتفاق افتاد.

pelehaye-yek-menbar-6

مستند نمایشی «پله های یک منبر» محصولى مشترک از حوزه هنرى استان یزد و مرکز مستند سوره با حمایت سازمان سینمایى حوزه هنری است.

pelehaye-yek-menbar-poster


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>