سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۶:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

تدارک ویژه شبکه مستند سیما برای ماه مبارک رمضان

mostanad-ramezan

شبکه مستند برای ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه‌هایی ازجمله «تاریخ شفاهی ایران»، «یک پذیرایی ساده»، «برای مهمانی»، «یک چکه ماه» را در نظر گرفته است.

به گزارش سوره سینما، مستند بازسازی «برای مهمانی» در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به آداب‌ورسوم اقوام ایران در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

هر قسمت از این مجموعه مستند به یکی از استان‌های ایران اختصاص  دارد و تهیه آن به کارگردان‌های بومی سپرده‌شده است، «برای مهمانی» می‌کوشد آداب‌ورسوم مختلف اقوام که فراموش‌شده یا رو به فراموشی هستند را بازسازی کند.

این مجموعه مستند در گفت‌وگو با ریش‌سفیدان هر منطقه، تنوع فرهنگی و وحدت  معنوی مردم ایران در ماه مبارک رمضان را معرفی خواهد کرد.

این مستند در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲ و روز بعد ساعت ۱۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد.

کارگردان مجموعه‌های «شیرین بهار» و «ثمرِ قند»  در ماه مبارک رمضان با ساخت مستند «پذیرایی ساده» سراغ غذاها و شیرینی‌های استان‌های مختلف کشور رفته است.

مهدی الیاسی تهیه‌کننده و کارگردان «یک پذیرایی ساده» این بار روایتگر نحوه طبخ غذاها و شیرینی‌های مخصوص ماه مبارک رمضان در نقاط  مختلف کشورمان است و به فرهنگ غذایی  استان‌های مختلف در ماه رمضان می‌پردازد.

این مستند که در بوشهر، شیراز، تبریز، اصفهان، مازندران، بندرعباس و شهرکرد فیلم‌برداری شده،  با روایتی نو و ساختاری موجز و جذاب  خرده‌فرهنگ‌های غذایی ایران در رمضان پرداخته است.

«یک پذیرایی ساده» تولید شبکه مستند در ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای  تهیه‌شده و از ۲۹ اردیبهشت هر شب به‌جز روزهای سه‌شنبه  پس از اذان مغرب روی آنتن می‌رود.

مجموعه پرمخاطب «تاریخ شفاهی ایران» برای روزهای ماه مبارک رمضان پخش کلاس‌های مواضع حزب جمهوری اسلامی دکتر محمدجواد باهنر را در دستور کار قرار داده است.

مهدی مؤیدی تهیه‌کننده «تاریخ شفاهی ایران» دراین‌باره گفت: کلاس‌های مواضع حزب جمهوری اسلامی که در ابتدا توسط شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی در محل ساختمان حزب جمهوری اسلامی برگزار می‌شد، پارسال هم‌زمان با ماه‌های محرم و صفر از برنامه تاریخ شفاهی ایران پخش شد.

وی اضافه کرد:  آخرین جلسه درس مواضع حزب جمهوری اسلامی توسط شهید بهشتی در روز پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۶۰ درست ۳ روز پیش از شهادت ایشان برگزار می‌شود و پس از فاجعه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و وقفه‌ای کوتاه در برگزاری کلاس‌های مواضع حزب جمهوری اسلامی، ادامه کلاس‌ها به شهید دکتر باهنر سپرده می‌شود؛ این کلاس‌ها که در تابستان ۱۳۶۰ برگزارشده است تا پیش از شهادت شهید دکتر باهنر توسط واحد دانشجویی حزب جمهوری اسلامی برپا بوده است.

وی تصریح کرد: از گزیده موضوعات مطرح‌شده در این کلاس‌ها می‌توان به «هدایت الهی» ، «روح»، «مبدأ حرکت»، «امامت در اسلام»، «تعریف امامت از زبان امام رضا(ع)»، «بیان شرایط امام امت»، «کشف امام فقیه و غیر معصوم از متون اسلامی»، «امامت به معنای رهبری و حکومت سیاسی با پذیرش مردم»، «هدایت تشریعی»، «ارتباط امام و مأموم و حقوق آن‌ها بر یکدیگر»، «اقسام دفاع»، «علم امام» ، «وظیفه خبرگان رهبری»، «موضوع معاد»، «اقسام تکامل»، «اعتقاد به معاد از طریق وحی»  و .. اشاره کرد.

مؤیدی افزود:  این کلاس‌ها در ۱۶ قسمت از ابتدای ماه مبارک رمضان در برنامه تاریخ شفاهی ایران پخش خواهد شد.

«یک چکه ماه» تولید جدید شبکه مستند هر شب به‌جز روزهای سه‌شنبه ساعت ۲۲:۳۰ در جدول پخش شبکه قرار دارد و تکرار آن نیز در ساعت ۱۰:۳۰ روز بعد جانمایی شده است.

این مستند به تهیه‌کنندگی نازنین پیرکاری قصه «احرار» زمانه است،  آن‌هایی که از مسیر غلط بازگشته‌اند و توانسته‌اند بر مشکلات و ناملایمات زندگی چیره شوند و پس از گذشته‌ای پرفرازونشیب، با اعمال برخی تغییرات در زندگی‌شان، به حالی موفق و پرامید برسند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>