سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ تیر ۱۳۹۷ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
سیدسعید سیدزاده به سوره سینما گفت:

مشکل سینمای کودک و نوجوان در نبود اندیشه برای فیلمنامه نویسی است

seyedzadeh

سیدسعید سیدزاده مشکل سینمای کودک و نوجوان را در نبود اندیشه‌ای دانست که قصه‌های خوب را به فیلمنامه تبدیل کند و گفت: همه ما از مدیران فرهنگی تا مسئولان و هنرمندان منتظر نشسته‌ایم تا روزنامه‌ها جریان‌سازی کرده و ما درباره آن فیلم بسازیم.

به گزارش سوره سینما، سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما و تلویزیون با اشاره به این که فیلم های خوب کودک و نوجوان با وجود کمبود سالن و مشکلات اکران قطعا دیده می شوند، بیان کرد: اگر در دنیا فیلم خوبی ساخته شود، حتی مخاطبان حاضرند فیلم را به زبان اصلی ببینند. مخاطب سینما تشنه دیدن فیلم خوب است و ما برای رفع این تشنگی فیلم درخوری نمی سازیم. امروزه تربیت کودکان ایرانی عملا به فرهنگ غرب سپرده شده است. متاسفانه کودک ایرانی امروز منطبق بر فرهنگ ایرانی تربیت نمی شود. زیرا در جهان غرب به این فکر می کنند که یک کودک چطور باید رشدی متعادل و معقول داشته باشد و سینمای کودک مسیری برای متمول شدن تهیه کننده یا فیلمساز نیست.

وی افزود: در سال های اخیر خلط مبحثی اتفاق افتاده است؛ این که آیا سینما تفنن است یا نه و عده ای به این نتیجه رسیدند که هست در حالی که در واقعیت اینطور نیست. سینما وسیله برنامه ریزی است و گذران اوقات فراغت باید آخرین هدف آن باشد. در سینمای غرب یک فیلم فوق اکشن معانی مستتر زیادی را مطرح می کند اما بسیاری از فیلم های معناگرای ایرانی حرف برای گفتن ندارند.

این تهیه کننده با اشاره به اهمیت اقتباس از ادبیات غنی ایرانی گفت: در سینما زمانی می توان فیلمنامه خوب نوشت که قصه داشت و زمانی می توان قصه داشت که پژوهش کرد. پژوهش نیز خود معلول اندیشه است. متاسفانه مشکل سینمای کودک و نوجوان در نبود اندیشه ای است که قصه های خوب را به فیلمنامه تبدیل کند. همه ما از مدیران فرهنگی و سیاسی گرفته تا مسئولان و هنرمندان مشکل عمده را رها کرده ایم عرصه را رها کرده و منتظر نشسته ایم تا روزنامه ها جریان سازی کرده و ما درباره آن فیلم بسازیم.

وی با بیان این که جریان تولید بی رویه درعرصه فرهنگ و هنر حاکم است، ادامه داد: انتقاد من به مدیران امروز یا دیروز برنمی گردد. بلکه همیشه ناهنجاری در برنامه ریزی مدیریتی کشور وجود داشته است. اگر مدیران بدانند چه می خواهند و برای دستیابی به آن برنامه ریزی کنند، نتایج مطلوبی به دست می آید. خداوند وعده داده است تلاشی که بر اساس باور و کارکرد درست باشد، مطمئنا تاثیرگذار است.

سیدزاده با اشاره به یک هدف مهم در برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: اگر این جشنواره در جهت ساماندهی و جذب مخاطبان کودک و نوجوان حرکت می کند و برنامه اش ارتقای سینمای کودک و نوجوان است، باید به مدیران و دست اندرکاران این رویداد خسته نباشید بگویم و به همه مدیرانی که اینگونه کار می کنند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>