سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۳۹۷ در ۹:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
یادداشت جبار آذین /

«هزارپا» ؛ یک کمدی تجاری و سرگرم‌کننده

1000pa

جبار آذین منتقد سینما معتقد است «هزارپا» یک کمدی اجتماعی سرگرم کننده و مفرح و به طور نسبی اثر تجاری سالمی است.

جبار آذین در گفت و گو با خبرنگار سوره سینما درخصوص فیلم سینمایی «هزارپا» گفت: در دو سه سال اخیر بعضی ازسینماگران ما با درک و تشخیص نیاز امروز مخاطبان سینما به آثار سرگرم کننده، شادی بخش ونشاط آفرین و با محتوا، به سمت ساختن آثار طنز وکمدی روآورده اند. موفقیت گیشه ای و استقبال تماشاگران ازاین نوع فیلم ها تاییدگر این مدعا است؛ با این حال، گرچه فیلمسازان به فهم این نیاز و انتظار مردم پی برده اند، ولی پاسخ هایی که اغلب آن ها به خواسته های تماشاگر می دهند، سنجیده، هنرمندانه، خردمندانه و واقع گرایانه نیست.

وی در ادامه درخصوص سلیقه مخاطب و نگاه  سواستفاده گرانه برخی کارگردان ها و تهیه کنندگان در این زمینه اظهارداشت: در واقع جماعتی از سینماگران با سواستفاده ازسلیقه وتوقع مخاطب، با سینما وگیشه، تجارت و با احساس و فهم و شعور مخاطب بازی می کنند. تولید چندین فیلمک شبه کمدی بی معنا و محتوا و پراز صحنه ها، دیالوگ ها و شوخی های بد و غیر اخلاقی ومبتذل که حرمت مردم و حریم خانواده هاراخدشه دارمی کنندودراصل برای سوداگری وخالی کردن جیب تماشاگرساخته شده و دیروز و امروز اکران سینماها را اشغال کرده اند،گویای سواستفاده از نیاز و سلیقه مخاطب است.

وی افزود:با این حال، درمیان فیلمسازانی که آثارطنز وکمدی سرگرم کننده مفرح و سالم و با محتوا می سازند،کسانی هم هستند که می کوشند باساختن فیلم هایی سلامت از نظرمضمون ومحتوای قوی و غنی ازمنظر سینمایی،به سلیقه تماشاگران پاسخ شایسته دهند.

آذین درخصوص ابوالحسن داودی بیان کرد: ابوالحسن داودی فیلمسازی که سینما را با نقد وسینمایی نویسی ونگارش فیلمنامه آغازکرده ودرکارنامه سینمایی اش فیلم های قابل اعتنای اجتماعی، خانوادگی وکمدی دیده می شوند، فیلمی ساخته با نام «هزارپا» که با آنکه ازلحاظ موضوعی مشابه هایی درسینمای قبل از انقلاب وفیلم های خارجی دارد و از یکسری کلیشه های این قبیل فیلم ها بهره برده است،اما برخلاف فیلم های سوءاستفاده کنندگان، فیلمش سطحی وسخیف و نسبت به فرهنگ وزندگی مخاطب اهانت آمیز نیست. در واقع، «هزارپا» یک کمدی اجتماعی سرگرم کننده و مفرح و به طور نسبی اثر تجاری سالمی است.

1000pa_2

وی تصریح کرد:داودی با استفاده از رضا عطاران بازیگری که که بازی های طنزش، مدت ها است کمرنگ و کلیشه شده است،کوشیده با روایت و پرداخت حوادث و ماجراهای دوستی و آشنایی یک آفتابه دزد، با یک دختر جوان و استفاده از موقعیت ها و برخوردهای طنزآمیز، اثری مفرح بسازد. او که ازکنار برخی موضوع های حساس اجتماعی وخانوادگی و عاشقانه با وسواس واحتیاط عبورکرده، در مجموع موفق شده یک کمدی معتدل وتماشاگرپسند بسازد و در حد توانایی خود به نیاز مخاطب پاسخ  دهد.

وی افزود:توجه گرچه حاشیه ای، ولی مناسب و محترمانه به رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان از زوایای طنز و جدی، بدون غلوسازی و سطحی نگری، درکناردیگرمضامین قابل اعتنای فیلم از امتیازهای ساخته داوودی است.

این منتقد سینما درمورد شخصیت پردازی ها در این اثر خاطرنشان کرد: «هزارپا» با آنکه در شخصیت پردازی و شوخی سازی و توجه لازم به مسائل انسانی ومشکلات اجتماعی، کاستی هایی دارد، در کل پاسخ  هنرمندانه و به نسبت مقبول و غیرسخیف یک سینماگرکاربلد به انتظارهای بحق مخاطب است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>